Egy kerékpár pedáljának a menete miért úgy van megcsinálva, hogy a jobb oldalon van jobbos, bal oldalt meg balos ?
" Tehát nem ráhúzós, hanem pont lelazulós irányba tekeredik."
Ez igaz, ha azt a tervezői szándékot tételezzük fel, hogy egy szoruló csapágy miatt ne tekeredjen ki a tengely.
De nem ezért ilyen a jobbos-balos kiosztás. Normál esetben a pedál hajtásakor a pedáltengelyen hatni kezd a precesszió nevű raffinált erő és ez meg pont ellenkező irányba akar vándorolni, tehát szeretné betekerni a pedált a hajtókarba, így stabilabbá teszi a tengely helyzetét.
Ellenőrizheted is: egyik markodba lazán fogj egy ceruzát, hegyével szabadon. Másik kezed ujját nyomd rá a ceruza helyére és kezd el könnyedén forgatni. A ceruza ellenkező irányban kezd el forogni.
Az első mondatot már a végén raktam össze, de nem sikerült :)
A többi viszont igaz :)
#3-asban a lényeg.
A középcsapágynál maga a terhelés ott van körülbelül, ahol a menet, ott nem annyira érvényesül ilyen hatás, ha van is, inkább ellenkező irányú, ezért ott okés a jobb oldali balmenet.
Az "olasz", metrikus csapágyméretnél nincs is balmenetes oldal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!