Egy A321NEO-nak elfogy az üzemanyaga tegyük fel 110 emberrel a fedélzetén. 27000 láb magasságban történne mindez, milyen messzire tudna siklani még a gép? A leszállás sokkal nehezebb lenne?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Lehet, hogy a 15 fokkal túl pesszimista voltam.
A "Gimli glider" esetben egy Boeing 767 volt a gép, az tudott 1/12 siklási aránnyal menni optimálisan. Az 4,7 fokos süllyedés, csak harmadakkora, mint én írtam.
11 km magasról indultak, Gimli reptér légvonalban 72 km-re volt.
A leszállópályára fordulással stb. számoljunk mondjuk 80 km-rel.
11/80: kb. 8 fokos átlagos ereszkedés.
Ha kiveszem a "mázli-faktort", szerintem biztonsággal nem nagyon kéne 10 foknál jobb átlagos siklással számolni.
27000 lábról (kb. 8900 m) ilyen szöggel olyan 50 km siklás lehetséges.
Hát- vagy szembeszél meg ezt mondjuk plusz-mínusz 30%-kal változtathatja.
Gondolom az Aurbus siklási képessége sem rosszabb a 767-nél.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"80 csomó alatt már biztos átesnek, márpedig siklás közben is kopik a sebesség, különösen ha jó lapos a siklás"
Azért írtam a siklási szöget, pont az az, amivel nem esik át. Amint manőverezned kell, ezt a siklási szöget "el kell rontani", hogy a sebesség fenntartható legyen.
A siklási sebesség amúgy több, szerintem 150 csomó feletti, inkább 200 felé, alacsonyabbat csak a flats (orrszegédszárny talán magyarul?) nyitásával tudsz tartani, az viszont lopja a sebességet, tovább rontja a siklási szöget, ha nincs hajtóműved, esélytelen használni. Még leszállni is anélkül kell.
Már csak azért is, mert leállt hajtóművekkel csak az APU hajtja a hidraulikát és az kormányzásra is épp csak elég.
Szóval konkrétan leszállásnál egy sikló üzemmódban lévő utasszállító sokkal gyorsabb, mint egy működő hajtóműves.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Szóval siklásban nincs átesés..."
Hát az optimális siklás pont arról szól, hogy olyan szögben ereszkedsz, hogy a sebesség állandó legyen és nagyobb az átesésinél.
Akkor jutsz a legmesszebbre, ha pont az átesési sebesség felett egyensúlyozol.
Persze akkor gáz van, ha emelkedni kell.
Ezért marha nehéz így leszállást tervezni.
Persze szerintem a pilóták túlnyomó többsége vitorlázógéppel kezdett, tehát tudják, mi a dörgés.
Csak nagyon más 1/12-ben siklani, mint 1/50-ben.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Tulajdonképpen a felhajtóerő/légellenállás arány a kérdés. A 110km-hez 13 körüli érték tartozik, a 150-hez 18. Az elsőt mindenképpen tudja a gép, a 18 már kérdéses, a határon lehet. A NEO rosszabbul siklik, mint a CEO, de nem tudom, mekkora lehet a különbség.
A legjobb siklószám az átesésnél jóval magasabb sebességhez tartozik. Kis sebességgel magas felhajtóerőtényezőre van szükség, amivel négyzetesen arányos az indukált ellenállás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!