Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Egy A321NEO-nak elfogy az...

Egy A321NEO-nak elfogy az üzemanyaga tegyük fel 110 emberrel a fedélzetén. 27000 láb magasságban történne mindez, milyen messzire tudna siklani még a gép? A leszállás sokkal nehezebb lenne?

Figyelt kérdés

2021. jan. 20. 22:23
A kérdező szavazást indított:
kevesebb mint 10 km
10-20 km
20-30 km
30-40 km
40-50 km
50-75 km
110-150 km
több mint 150 km
9 szavazat
 1/10 Wadmalac ***** válasza:
100%

Körülbelül 15 fokos siklási szöget tudnak ezek a nagy dögök.


Ebből számolhatod, mennyi a max.


"A leszállás sokkal nehezebb lenne?"

Igen. Egyrészt csak az ereszkedési szöggel tudsz játszani a tolóerő nélkül, másrészt elsőre meg kell csinálni jól, itt nem opció az átstartolás és újra.


[link]

[link]

2021. jan. 21. 07:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
Szerintem kevesebb lesz a távolság, mint amit trigonometriával ki lehet kalkulálni, mert előbb átesik a repülő.
2021. jan. 21. 09:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 Wadmalac ***** válasza:

Lehet, hogy a 15 fokkal túl pesszimista voltam.

A "Gimli glider" esetben egy Boeing 767 volt a gép, az tudott 1/12 siklási aránnyal menni optimálisan. Az 4,7 fokos süllyedés, csak harmadakkora, mint én írtam.

11 km magasról indultak, Gimli reptér légvonalban 72 km-re volt.

A leszállópályára fordulással stb. számoljunk mondjuk 80 km-rel.

11/80: kb. 8 fokos átlagos ereszkedés.


Ha kiveszem a "mázli-faktort", szerintem biztonsággal nem nagyon kéne 10 foknál jobb átlagos siklással számolni.


27000 lábról (kb. 8900 m) ilyen szöggel olyan 50 km siklás lehetséges.


Hát- vagy szembeszél meg ezt mondjuk plusz-mínusz 30%-kal változtathatja.


Gondolom az Aurbus siklási képessége sem rosszabb a 767-nél.

2021. jan. 21. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
Hát valószínűleg sok mindentől függ a végeredmény. Én csak arra hívtam fel a figyelmet, hogy a repülő sebessége sem mindegy. Gondolom ezek a nagy vasak 80 csomó alatt már biztos átesnek, márpedig siklás közben is kopik a sebesség, különösen ha jó lapos a siklás.
2021. jan. 21. 18:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim válasza:
Igaz nem A321NEO, de de A330-al megtörtént eset: 2001. augusztus 24-én az Air Transat 236-os járatának (A330–243, C-GITS) üzemanyag elfolyás következtében elfogyott az üzemanyaga az Atlanti-óceán felett. A gép 19 perc siklórepülés után landolt a Portugáliához tartozó Azori-szigeteken. Ez volt eddig a leghosszabb siklórepülés, amit utasszállító géppel hajtottak végre. Senki nem sérült meg, a repülőgép könnyebb szerkezeti károsodást szenvedet. Forrás: [link]
2021. jan. 21. 20:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 Wadmalac ***** válasza:

"80 csomó alatt már biztos átesnek, márpedig siklás közben is kopik a sebesség, különösen ha jó lapos a siklás"

Azért írtam a siklási szöget, pont az az, amivel nem esik át. Amint manőverezned kell, ezt a siklási szöget "el kell rontani", hogy a sebesség fenntartható legyen.

A siklási sebesség amúgy több, szerintem 150 csomó feletti, inkább 200 felé, alacsonyabbat csak a flats (orrszegédszárny talán magyarul?) nyitásával tudsz tartani, az viszont lopja a sebességet, tovább rontja a siklási szöget, ha nincs hajtóműved, esélytelen használni. Még leszállni is anélkül kell.

Már csak azért is, mert leállt hajtóművekkel csak az APU hajtja a hidraulikát és az kormányzásra is épp csak elég.

Szóval konkrétan leszállásnál egy sikló üzemmódban lévő utasszállító sokkal gyorsabb, mint egy működő hajtóműves.

2021. jan. 22. 07:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
Szóval siklásban nincs átesés... Lehet, hogy igazad van, én gondoltam ezt rosszul. Flats-ről még nem hallottam, de flaps-nek nevezik a fékszárnyakat, amik a szárny kilépő éléből bújnak elő, és plusz felhajtó erőt adnak miközben persze lassítják a gépet.
2021. jan. 25. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 Wadmalac ***** válasza:

"Szóval siklásban nincs átesés..."

Hát az optimális siklás pont arról szól, hogy olyan szögben ereszkedsz, hogy a sebesség állandó legyen és nagyobb az átesésinél.

Akkor jutsz a legmesszebbre, ha pont az átesési sebesség felett egyensúlyozol.

Persze akkor gáz van, ha emelkedni kell.


Ezért marha nehéz így leszállást tervezni.


Persze szerintem a pilóták túlnyomó többsége vitorlázógéppel kezdett, tehát tudják, mi a dörgés.

Csak nagyon más 1/12-ben siklani, mint 1/50-ben.

2021. jan. 25. 11:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:
100%

Tulajdonképpen a felhajtóerő/légellenállás arány a kérdés. A 110km-hez 13 körüli érték tartozik, a 150-hez 18. Az elsőt mindenképpen tudja a gép, a 18 már kérdéses, a határon lehet. A NEO rosszabbul siklik, mint a CEO, de nem tudom, mekkora lehet a különbség.


A legjobb siklószám az átesésnél jóval magasabb sebességhez tartozik. Kis sebességgel magas felhajtóerőtényezőre van szükség, amivel négyzetesen arányos az indukált ellenállás.

2021. febr. 2. 15:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 repman válasza:
A319 pilóta ismerősöm 23-26-os siklószámot számolt a gépre. A 320neo nem sokban térhet el el. Nagy sebesség kell hozzá, 250kt.
2021. ápr. 5. 22:39
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!