Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mekkora a repülőgépek gyorsulá...

X0 kérdése:

Mekkora a repülőgépek gyorsulása felszálláskor/leszálláskor?

Figyelt kérdés
Találtam listát felszállási sebességekről, a Wikipédia szerint legalább 1800 méter kell a biztonságos felszálláshoz, ez viszont nem a megtett út, hanem annál jóval több, így nem tudom kiszámítani, csak annyi jött ki hogy legalább 3 m/s^2. A képlet: a = v^2 / (2s) ahol v a maximális sebesség, vagyis a felszállási sebesség, s a megtett út a kifutópályán: álló helyzetből indulva, a felszállásig. Ez állandó gyorsulással (a) számol, pedig nem biztos hogy állandó. Leszálláskor gondolom nagyobb, csak az előjele van meg: -. Köszönöm.

2020. okt. 28. 22:24
1 2
 1/14 A kérdező kommentje:
Ja igen, a képletben amit írtam a távolság méterben, a sebesség méter/másodpercben van: ha km/órával van megadva, még el kell osztani 3,6-del. Én magam is ki tudom számítani a 2 adatból, úgyhogy elég az a 2. Illetve ha nem állandó a gyorsulás, akkor a képlet nem jó rá, ekkor a maximális gyorsulás kellene, mértékegységgel: nem mindegy hogy m/s vagy g = 10 m/s.
2020. okt. 28. 22:27
 2/14 anonim ***** válasza:

minden egyes gép minden egyes felszállása más és más minden reptéren, mert más a terhelés, más a gép tömege (utasok, poggyász, üzemanyag, gép) és az időjárás is számít: merről milyen erősségű szél fúj.

MTOW-ra keress rá.

https://www.youtube.com/watch?v=KQIuB4qKa8E


de nem csak a tömeg számt, hanem a tömegközéppont is... szal nem egyszerű kiszámolni. és ahogy mondtam: minden egyes felszállás más és más.


keresd meg ezt a srácot, szerintem fog segíteni - talán videóban, úgyhogy mi is tudunk belőle okulni

https://www.youtube.com/channel/UCTv-VXxSCZOIRDsp5fedj8Q

2020. okt. 28. 23:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:

"3 m/s^2"

Nem számoltam utána, de egy átlag (pl. Airbus A330) utasszállítóhoz kb. jó lehet csúcs gyorsuláshoz.

2020. okt. 28. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:
100%

** Bocs, mármint felszálláskor. (#3)

Leszálláskor a sugárfék ennél azért kicsit kisebb abszolút értékű gyorsulást (lassulást) okoz.

2020. okt. 28. 23:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
hát igen... és a reversernél azt is tudni kell, hogy nagyobb sebességnél sokkal hatékonyabb mint kisebbnél - nem lineáris a hatékonysága.
2020. okt. 28. 23:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 Wadmalac ***** válasza:
100%

1/3-1/4 G, attól függően, mit vár el a tömeg és a pályahossz.

Amúgy egy nem fullra pakolt 747-es szerintem simán tud fél G-t is, ha "lepadlózzák" és fékről indul.

Volt olyan felszállásom Jumbóval, hogy rendesen benyomott az ülésbe.


Amúgy lehet számolgatni.

A 747-es a 4 db Pratt & Whitney PW4062 hajtóművel 4X275 kN tolóerőt tud.

Ha Rolls-Royce RB211-52H, akkor kb. 4X290 kN.


Ha nincs megpakolva és teletankolva sem, olyan 260 tonna körül lehet.


Ebből ki lehet számolni a maximum gyorsulást, némi súrlódást-veszteséget levonva.

2020. okt. 29. 08:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 Wadmalac ***** válasza:

Na gyorsan osztottam, ejha, 1 G körüli csúcsgyorsulás elvben lehetséges.

Gyakorlatban tutira nem lehet összehozni.

2020. okt. 29. 08:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 Wadmalac ***** válasza:
Hozzátenném, a hajtóművek erejéből 4 G is kijönne, de a keréksúrlódások marha sokat elvisznek.
2020. okt. 29. 08:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 sadam87 ***** válasza:

#7/#8

A fenti számok alapján elméleti maximumnak is csak 0,4 g jön ki. (Az üres tömege amúgy ennél kisebb a 747-nek, de úgy nem repül messzire.)

2020. okt. 29. 08:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 Wadmalac ***** válasza:

"A fenti számok alapján elméleti maximumnak is csak 0,4 g jön ki. "


a=F/m


F = 4X290 kN = 1 160 000 N

m = 260 000 kg


a = 1 160 000 / 260 000 = 4,46 m/s2


0,45 G


Bocs, hülye vagyok, mindenhova a G-t írtam be a m/s2 helyett.


Leosztás a 9,81 értékkel kimaradt.


Sorry.

2020. okt. 29. 09:19
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!