Hogyan motorfékez leszállásnál egy repülő?
Nagyobb, légcsavaros gépeknél van ilyen, a légcsavar állásszögét módosítják úgy, hogy az a haladási iránnyal ellentétes erőt fejtsen ki, a forgásirány pedig marad.
Ez csak egy módszer. A legelterjedtebb az aerodinamikai fékezés (féklapok), utasszállító gépeknél ez van. Vadászrepülőknél némelyik fékernyőt használ, de akad olyan katonai teherszállító gép, ami ha rövid kifutóra száll le, akkor rakétákkal lassít.
A kerekek minden gépen fékezhetőek, polgári repülésnél az aerodinamikai fékezés és a kerekek fékezése a legtöbb esetben elégséges, rövid kifutókra tud leszállni párfajta gép a fent említett módszerekkel.
Nem minden repülő képes rá de pld:
Még tolatni is lehet vele:
https://www.youtube.com/watch?v=GNRXAHasFvk
(polgári repülésben nem hiszem hogy jellemző lenne hogy sugárfékkel tolatnak)
Ha motorfék alatt a hajtómű által kifejtett fékező erőt érted és motornak tekinted a sugárhajtóművet is, akkor van még olyan is hogy sugárfék.
Különböző módszerekkel a hajtómű kiáramló gázsugarát (vagy annak egy részét) sugárfordító terelőkkel előre irányítják.
A mai legmodernebb utasszállítók 3 módon fékeznek:
1. a kerekeken található fékekkel
2. a szárnyakon felemelkedő féklapokkal
3. az általad is említett sugárfékkel, melyet sugárfordítóval aktiválnak
Ez gyakorlatilag a hajtómű tolóerejének megfordítása.
https://www.youtube.com/watch?v=ViH5dONH0tI#t=37
Ezen a videón jól látszik, ahogy az A380-as 2-es és 3-as hajtóműve sugárfékez. Látszik, hogy a résből kiáramló levegő a vizet tolja maga előtt.
Ezen a képen egy más géptípus sugárfékezése. Ennek módja hatóművenként változhat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!