Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Van olyan rakétaüzemanyag,...

Van olyan rakétaüzemanyag, ami hidegen ég?

Figyelt kérdés
A reakció során nem szabadul fel sok hő. Ilyesmire gondolok

2021. jan. 11. 20:32
1 2 3
 11/22 Wadmalac ***** válasza:
100%

" hogy lehet ilyen pontatlanul fogalmazni. A kiáramló gáznak nem a hőmérsékletét, hanem a sebességét kell fokozni"


Persze.

Nem is írtam mást.

Pont egy sorral feljebb.

"Prioritás a gázmennyiség, nyomás, áramlási sebesség, ennek növelésének egyik útja a hőmérséklet emelése."

2021. okt. 6. 13:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/22 anonim ***** válasza:
0%
A különböző hajtóanyagkeverékek, üzemanyagok más-más hőmérsékletű égést biztosítanak, de olyan, hogy hideg égés, nincs. Fizika, ill. tűz- és munkavédelmi alapismeretek, az égés feltételei: éghető anyag (a rakétáknál maradva pl. kerozin, metán, földgáz, stb.), levegő (oxigén), és gyulladási hőmérséklet. Nincs kivétel, ennek a háromnak egyszerre kell jelen lennie ahhoz, hogy égés jöhessen létre. Ezzel szemben van hideggáz-rakétahajtómű, amelyben nem jön létre égés, mivel csak valamilyen nagy nyomáson tárolt gáz (ilyenkor szinte bármi megfelel) áramlik kifelé a fúvókán, amely előtt égéstér sem szerepel, csak nyomásszabályozó szelepek. Nem szükséges égés, a gázkiáramlási sebesség alacsony, ennélfogva a fajlagos tolóerő is, mivel ezeket a hajtóműveket döntően csak helyzetszabályozásra használják, nagyon rövid, kis lökésekkel. Esetleg ide sorolható még az elektromos meghajtások közül az ionhajtómű is, mivel ott sem jön létre égés, bár a töltéskülönbség révén gyorsított, áramló ionizált gáz általában pár száz fokos lehet alapvetően, tehát messze elmarad az összes többi rakétahajtómű működési hőmérsékletétől. Remélem ez válasz a kérdésedre.
2023. jún. 6. 15:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 anonim ***** válasza:
75%

#12 - abszolút félreérted az ionhajtómű lényegét. A kiáramló részecskék energiája és a hőmérséklet között egyenes arányosság van, melyet a Boltzmann állandóval számolunk hétköznapi mértékegységek esetén.


Az ionhajtómű plazmahőmérséklete magasan a kémiai hajtóműveké fölött van, és több tízezer kelvin fokot is elérhet!

2023. jún. 6. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 anonim ***** válasza:
13-as, az elektromos hajtóművek egy óriási gyűjtőkategória, amelynek az egyes részelemei között is részhalmazok állnak fenn. A plazmahajtóművek és az ionhajtóművek is egy-egy halmaz, és vannak közöttük kisebb-nagyobb fedések, de nagy különbségek is. Semmiképpen nem keverendőek egymással össze. Szerintem te itt a plazmamotorokban gondolkodtál. Az eredeti elektrosztatikus ionmotor, ami pl. céziummal működött, valóban kb. 800 C' hőmérsékleten ionizálta a céziumot. Míg pl. egy modern VASIMR sokmillió fokot is elérhet - elektromos, de már nem csak egy egyszerű ionhajtómű. Az ívfűtésű, vagy az ohmikus fűtésű rakéta pedig egyik sem, mert ezek csupán elektrotermikus elven működnek. És akkor még nem beszéltünk az MHD-rakétákról, meg a fentebbiek különböző, egymással való kombinációiról. A bulvársajtó szereti keverni ezeket a fogalmakat egymással, mert nem hozzáértők írják, mi több, sokszor egyáltalán nem is tájékozottak. Mi ne hagyjuk magunkat arra a szintre lehúzni.! ;)
2023. jún. 7. 16:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/22 anonim ***** válasza:
50%

#14 - senki se kever semmit. Teljesen mindegy, hogy milyen rendszerű az elektromos gyorsítással dolgozó hajtómű, mert mindnek az a lényege, hogy a nyugalmi tömeggel rendelkező hajtóanyagot messze nagyobb sebességre gyorsítsa, mint amilyenre egy kémiai hevítőkamra képes.


Éppen ezért a kimenő ionsugár - amely természetesen neutralizálva van a gyorsítómű után, így neutrális gázzá alakul végeredményben - ekvivalens hőmérséklete nagyon magas. Semmilyen nagy specifikus impulzust adó rakétamotor nem lehet "hideg", mert minél forróbb - annál magasabb a specifikus impulzusa a rendszernek!


(Házi feladatként pedig el lehet gondolkodni azon, hogy miért nem izzik sárgán a kb. 800 C fokos termoszférában repülő nemzetközi űrállomás.)

2023. jún. 7. 17:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/22 anonim ***** válasza:
26%

15-ös, anno egy régi (1980-as években) cikkben olvastam a kezdeti kísérletekről.

Azok az eszközök nem működtek több ezer fokon, és nem volt mágneses szeparáció a plazmához, stb. Elektrosztatikus, izzórácsos gyorsítók voltak. Nem volt szó a mai nagy fajlagos impulzusokról sem még.

Hja kérem, nem lehet mindenki fizikatanár...

2023. jún. 9. 13:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/22 anonim ***** válasza:
100%

"Az elektrosztatikus rakéták

A hajtóközeg felgyorsítható elektromos tér segítségével is: ez az elektrosztatikus rendszerű (más néven ion-)rakéta elve. Az ilyen rakéták működését a következőképpen képzelhetjük el: Egy tartályban cseppfolyós állapotban, 40 Celsius-fok körüli hőmérsékleten céziumot tárolnak. Az anyag a tartályból porlasztón keresztül jut az párologtató térbe, amelyben mintegy 800 Celsius-fok hőmérséklet uralkodik. Innen a felhevült céziumgőz az ionizációs térbe áramlik át, ahol wolframból vagy platinából készült izzóhálón, esetleg rúdkötegen ionizálódik. Az ionok az elektromosan feltöltött teret az elektrosztatikus hatás következtében elhagyják, majd egy nagyfeszültségű negatív elektród hatására számottevő mértékben felgyorsulnak. Az ionizációs folyamat során felszaporodó elektronokat el kell távolítani, mivel ha ezek a rakéta burkolatán felhalmozódnak, akkor tértöltésük a kilépő ionsugarat lefékezi. Ezért vagy egy másik hajtómű segítségével az elektronokat is el kell távolítani a rakétából, vagy pedig az ionsugarat még a rakétából való távozása előtt el kell elektronokkal egyenlíteni, hogy a rakétatestből már szabad elektromos töltés nélküli, semlegesített sugár lépjen ki. Az ionrakéták munkaközegüket sokkal nagyobb sebességre gyorsíthatják fel, mint az előzőleg említett elektrotermikus és elektromágneses rakéták. Elvileg nincs akadálya a 4 000-20 000 sec értékű fajlagos impulzusok elérésének sem. A rakéta teljesítményigénye 1 kilopond tolóerőre vonatkoztatva kb. 100 kW.


A különféle tervek egyik igen fontos problémája viszont, hogy az elektromos rakéták energiaforrásának mérete ne legyen túlságosan nagy. A hagyományos energiaforrások tehát figyelmen kívül esnek. A tervek többségében az elektromos generátort atomreaktor-működtette higanygőzturbinával szándékozzák hajtani. E megoldás hátránya, hogy jelentősen növeli a rakéta holtsúlyát, tehát csak nagy méretű rakétákon jöhet szóba, ugyanis a nagyobb reaktorok súlyegységre eső teljesítménye viszonylag kedvező." [link] Én anno egy erről szóló ismeretterjesztő cikket olvastam alig tizenévesen egy magazinban.

2023. jún. 10. 21:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/22 anonim ***** válasza:
0%

És szintén itt van egy olyan elektromos rakétahajtómű, amiről esetleg még nem hallottál, viszont kb. 100 C' a működési hőmérséklete:

[link]


[link]


[link]

2023. jún. 10. 22:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 anonim ***** válasza:
#18 - kérlek ne erőlködj, ha nem vagy képes megérteni az ekvivalens hőmérséklet fogalmát. Ami gyorsan halad, az törvényszerűen forrónak számít. Miért? Na - ezt már feljebb elmagyaráztam!
2023. jún. 10. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/22 anonim ***** válasza:
19, professzor úr, kérem vegye figyelembe, én sehol nem írtam olyat, hogy önnek ne lenne igaza. Az ionizált plazma forró, rendben van. Azonban a kérdésre igyekeztem választ adni, míg ön ex cathedra fizikaórát tart. Nem kellene ennek a kettőnek egymást kizárnia. Elfogadom a kiigazítást, ha ön is leszáll az egyszerű halandók közé.
2023. jún. 11. 15:32
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!