Van olyan rakétaüzemanyag, ami hidegen ég?
"A reakció során nem szabadul fel sok hő."
Akkor mégis hogyan lenne üzemanyag? :D
A Kérdező valószínűleg a finom manőverezésre használt "monoprop" üzemanyagokra gondolhat. Ezek a hidrazin, és társai nem égnek, hanem némi hőfejlődéssel bomlanak sok gázt termelve.
#2 Válaszadó! Például a szén-diszulfid lánghőmérséklete olyan alacsony, hogy papírt csak nagyon nehezen lehet meggyújtani vele.
Az a helyzet, hogy ha tényleg nem valami kis teljesítményű manőverező hajtóműről van szó, kell a hő, mert az növeli a gáz tágulását, nyomását, ezzel a hajtóerőt.
Manőverezésre "hideg" hajtóműnek nevezhetőek a plazma hajtóművek. Ugyan a plazma már önmagában több ezer fokot jelent, de mivel itt nagyon ritka gázról van szó, ahol nem a mennyiség, nem a nyomás, hanem a nagy sebesség ad tolóerőt, összességében nagyon kicsi hőterhelést ad le a hajtóműre.
Persze az igazi hideg hajtómű a sima gázfúvóka.
"kell a hő, mert az növeli a gáz tágulását, nyomását, ezzel a hajtóerő"
A gőzgépeknél igen, mert ott a fejlődő gáz halmazállapotváltozásból származik, amihez hevítés kell. De amúgy a gázfejlődés a lényeg, mint pl. a robbanóanyagok többségénél. Ezeknél kémiai reakció jár gázfejlődéssel. A hő a reakció "mellékterméke", de nem elsősorban a hő adja az extra nyomást.
"A hő a reakció "mellékterméke", de nem elsősorban a hő adja az extra nyomást."
Prioritás a gázmennyiség, nyomás, áramlási sebesség, ennek növelésének egyik útja a hőmérséklet emelése. Erre jó példák azok a rakétafejlesztési koncepciók, amik éppen a kiáramló gáz hőmérsékletének emelésével próbálnak tolóerőt fokozni, pl. az orosz ion-plazma hibrid hajtómű vagy akár a régebbi fissziós "turbóval" ellátott rakétatervek.
Csak még ehhez a mondatomhoz tennék kiegészítést:
"ennek növelésének egyik útja a hőmérséklet emelése"
Egyik legegyszerűbb módja.
Költségileg is, technikailag is.
És ez fontos szempont.
#6 Wadmalac írja: "éppen a kiáramló gáz hőmérsékletének emelésével próbálnak tolóerőt fokozni"
Ejnye-bejnye - hogy lehet ilyen pontatlanul fogalmazni. A kiáramló gáznak nem a hőmérsékletét, hanem a sebességét kell fokozni. A hőmérsékletet és nyomást természetesen az égéskamrában kell a maximumra emelni. Utána a gáz expandál a fúvókában, így végez a hőenergia hasznos munkát. Gyakorlatilag csak az impulzus számít, tehát a kiáramló anyagnak a lehető legnagyobb sebességgel kell elhagyni a fúvókát - minél jobban lehűlve.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!