Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miben különbözik a motorja...

Miben különbözik a motorja (felépítése és dizájnja) egy olyan járműnek ami erőre van hangolva (pl traktor) egy olyantól, ami gyorsaságra (pl. motorbicikli, sportautó)? És miben segít az, ha a dugattyúk V alakban vannak?

Figyelt kérdés
2020. dec. 26. 18:36
 1/5 anonim ***** válasza:

Rövid válasz: mindenben.

A V elrendzés kiegyenlítettebb járást eredményez, mint a soros. (A csillag nagy helyet foglal, a boxernek macerás az átöblítése stb).

2020. dec. 26. 18:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
Ha van hosszabb válasz is, írjátok le kérlek.
2020. dec. 26. 18:56
 3/5 anonim ***** válasza:

Fordítva kell megközelíteni a kérdést. Ha pl harckocsiba terveznek motort, akkor úgy csinálják, h nyomatékos legyen, de a súly nem számít.

Ha sportmotorhoz terveznek motort, akkor az a fő szempont, h magas fordulaton pörögjön, de könnyű legyen.

2020. dec. 26. 19:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
67%
Alapvetően ott kezdődik, hogy a motor tengelyen leadott teljesítmény (P), a fordulatszám (f), és a nyomaték összefügg(M). Egészen pontosan mindig igaz, hogy P=2*pi*f*M a másik fele, hogy a motor felépítése meghatározza, hogy milyen fordulatszámon milyen nyomatékot (és ezáltal teljesítmnényt) képes leadni. Utána ott van még a váltó (ami azon kívül, hogy "fordulatszámot" változtat, a nyomatékot is), hiszen a váltóra is igaz, hogy P=2*pi*f*M azaz ha felezi a fordulatszámot közel dupla akkora nyomatékot fog tudni, azonos bevitt teljesítmény esetén (mínusz egy kis hatásfok). Tehát a motor felépítésével (és beállításával, illetve a gáz adagolással) + a váltóval lehet "játszani". És az egész jármű fizikájának megfelelően meghatározható, hogy ahhoz, hogy az ott és akkor optimálisan üzemeljen milyen motor és váltó kell. Az optimális üzem (ma már) jelenti az "ésszerűen alacsony" fogyasztást, károsanyag kibocsátást, "megbízhatóságot", valamint az elvárt menet tulajdonságokat. Pl. a fent említett harckocsitól elvárjuk, hogy egy méteres sárban is tudjon manőverezni, és lemenjen a térképről nagy biztonsággal, de nem várunk el tőle 220km/h végsebessséget. Egy verseny motortól azt várjuk el, hogy egy versenyen a leggyorsabb legyen, és kibírja a versenytávot.
2020. dec. 26. 21:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
79%

Bocs véletlenül elküldtem. Ugyanígy pl. egy vasúti mozdony motortól meg azt várjuk el, hogy szintén levigye a vonatot a térképről, nagy húzóerővel, de nem várjuk el, hogy 5 mp alatt legyen 100-on, állandó sebességgel húzza el a vonatot Isztambulból Párizsba akár megállás nélkül.


Józan ésszel belátható, hogy a fordulatszám-löket hossz összefügg, a teljesítmény és a henger térfogat szintén (a hengerek számának növelésével még lehet "játszani"). Ezekből szépen kialakul az optimális henger átmérő, löket hossz ezzel sokat lehet optimalizálni. A két háború között készült olyan hajó motor aminek a hengere több emelet magas volt, létrával mászkáltak benne az emberek, percenként fordult ha jól emlékszem talán 10-et. De megkerülte a Földet. A hengerelrendezésről már fent írtak.

Ahogy nő a hengerben a minka nyomás és a kompresszíó úgy kell egyre vastag fal a hengernek, hogy kibírja a nagy nyomást, ezzel nő a motor mérete. Ahol a kis súly és a nagy fordulatszám kell (pl. egy verseny motor esetén) ott ez miatt más kialakítás lesz. Mint ahol nem annyira érdekes a súly, sőt még jó is ha a motor nehezebb (ld. pl. mozdony motor), vagy pl. egy hajó motor esetén nagyon fontos az egyenletes járás. Szintén bejön a képbe egy idő után a motor hűtése, hogy hogyan és mivel lehet jól hűteni. EZek kihatnak megint a motor kinézetére.

2020. dec. 26. 22:08
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!