Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mekkora a fordulatszáma egy...

Mekkora a fordulatszáma egy átlagos utasszállító gép sugárhajtóműveinek gurulás, felszállás, normál repülés közben?

Figyelt kérdés

Szokott-e lenni fordulatszám-módosítás a turbina és a kompresszor, ill. az első kompresszorfokozat között? (Utóbbinak nem tudom pontos nevét, az a voltaképpeni csőpropeller, ami után a levegő részben a gázturbina megkerülésével halad.)

Illetve szoktak-e lenni olyan fokozatok, amik között nincs kényszerkapcsolat? (Valamit olvastam róla, hogy esetenként külön forgórendszert alkot a kompresszor és a bemeneti fokozat, saját turbinafokozataikkal együtt.)


Ha tudtok linket, írjatok! Köszi.


2020. dec. 11. 12:52
 1/6 Wadmalac ***** válasza:

Íme egy tipikus Airbus hajtómű.

A teljes turbina egy közös tengelyen, tehát azonos fordulaton az egész.

[link]


Szerintem a független tengelyezett szívó- és munkaoldal sehol nem jellemző ilyen nagygépes hajtóművekben, elég speciális terület lehet, biztos van, ahol ez jó, én konkrétan nem ismerek ilyet.


Kommerciális utas- és teherforgalomban szerintem csak a turboprop esetén van áttételezés, de ott sem a turbinán belül, hanem a propeller-hajtásban.

Az is direkt, nem oldható szokott lenni, az üresfutáshoz a lapátszöget állítják semleges helyzetbe.


Helikpotereknél szokás oldható kapcsolat motor és propeller közt, hogy baj esetén girokopter-módban tudjanak vészleszállni.

2020. dec. 11. 13:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 Wadmalac ***** válasza:

Na tessék, ideje, hogy én is tanuljak valamit. Most kezdek belemerülni ebbe a Trent hajtóműbe, és most látom, hogy NEM egytengelyes.


Három tengelyes, eltérő fordulatokkal, áthajtással.


Tényleg nem tudtam.


A szívóoldal "LP", a középső rész "IP" és az égetőhajtó rész "HP" (low, intermediate és high pressure gondolom) 1:1,79:2,72 fordulat-arányú áttétellel.


De ez direkt áthajtás, nem oldható.

2020. dec. 11. 13:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim válasza:
30%
Hali wadmalac!
2020. dec. 11. 13:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:

Köszönöm gyors és szakszerű válaszaidat, kedves Wadmalac!

Beugrott közben, hogy a független tengelyezésűnek szabadturbinás hajtómű a neve, utánanéztem, és inkább csak ott használják, ahol nagy indítónyomatékra is szükség van, tehát pl. egyes szárazföldi járműveknél, repülésben tényleg alig.

2020. dec. 11. 13:58
 5/6 Wadmalac ***** válasza:

Az oldható kapcsolatost lehet, de a külön tengelyes, eltérő fordulatú turbinarészeset, mármint állandó, oldhatatlan áthajtással meg ezek szerint szinte mindenhol, ezt én se tudtam.

El vagyok maradva.

:)

2020. dec. 11. 14:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 Wadmalac ***** válasza:

A Boeing 747 Pratt & Whitney JT9D hajtóműve, ha jól olvasom az adatokat (sajnos nem találtam olyan remek dokut, mint az előző) egy kéttengelyes jószág, szóval csak LP és HP külön tengely van.


Sajnos a robbantott ábrából ez nem egyértelmű.


[link]

2020. dec. 11. 14:20
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!