Mekkora a fordulatszáma egy átlagos utasszállító gép sugárhajtóműveinek gurulás, felszállás, normál repülés közben?
Szokott-e lenni fordulatszám-módosítás a turbina és a kompresszor, ill. az első kompresszorfokozat között? (Utóbbinak nem tudom pontos nevét, az a voltaképpeni csőpropeller, ami után a levegő részben a gázturbina megkerülésével halad.)
Illetve szoktak-e lenni olyan fokozatok, amik között nincs kényszerkapcsolat? (Valamit olvastam róla, hogy esetenként külön forgórendszert alkot a kompresszor és a bemeneti fokozat, saját turbinafokozataikkal együtt.)
Ha tudtok linket, írjatok! Köszi.
Íme egy tipikus Airbus hajtómű.
A teljes turbina egy közös tengelyen, tehát azonos fordulaton az egész.
Szerintem a független tengelyezett szívó- és munkaoldal sehol nem jellemző ilyen nagygépes hajtóművekben, elég speciális terület lehet, biztos van, ahol ez jó, én konkrétan nem ismerek ilyet.
Kommerciális utas- és teherforgalomban szerintem csak a turboprop esetén van áttételezés, de ott sem a turbinán belül, hanem a propeller-hajtásban.
Az is direkt, nem oldható szokott lenni, az üresfutáshoz a lapátszöget állítják semleges helyzetbe.
Helikpotereknél szokás oldható kapcsolat motor és propeller közt, hogy baj esetén girokopter-módban tudjanak vészleszállni.
Na tessék, ideje, hogy én is tanuljak valamit. Most kezdek belemerülni ebbe a Trent hajtóműbe, és most látom, hogy NEM egytengelyes.
Három tengelyes, eltérő fordulatokkal, áthajtással.
Tényleg nem tudtam.
A szívóoldal "LP", a középső rész "IP" és az égetőhajtó rész "HP" (low, intermediate és high pressure gondolom) 1:1,79:2,72 fordulat-arányú áttétellel.
De ez direkt áthajtás, nem oldható.
Köszönöm gyors és szakszerű válaszaidat, kedves Wadmalac!
Beugrott közben, hogy a független tengelyezésűnek szabadturbinás hajtómű a neve, utánanéztem, és inkább csak ott használják, ahol nagy indítónyomatékra is szükség van, tehát pl. egyes szárazföldi járműveknél, repülésben tényleg alig.
Az oldható kapcsolatost lehet, de a külön tengelyes, eltérő fordulatú turbinarészeset, mármint állandó, oldhatatlan áthajtással meg ezek szerint szinte mindenhol, ezt én se tudtam.
El vagyok maradva.
:)
A Boeing 747 Pratt & Whitney JT9D hajtóműve, ha jól olvasom az adatokat (sajnos nem találtam olyan remek dokut, mint az előző) egy kéttengelyes jószág, szóval csak LP és HP külön tengely van.
Sajnos a robbantott ábrából ez nem egyértelmű.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!