Végre lehet hajtani indítóállásról történő függőleges felszállást vadászgéppel?
Ez nem újkeletű dolog. A fenti gép egy harrier. Indítóállás nélkül is képes helyből felszállni. A mostani F-35-ösök valamelyik változata is (asszem a tengerészeti) ilyen megoldású.
"Ehhez elegendő feltétel, hogy a tolóerő-tömeg arány 1-nél nagyobb legyen?"
Mondjuk az is kell, hogy egyensúlyban tudjon maradni függõlegesen, nem?
Nem valószínű, mert a repülőnek el kell érnie bizonyos sebességet hogy kormányozható legyen. A helyből felszálló gépeknél bonyolult megoldásokkal érik el, hogy a gép stabil legyen míg eléri azt a sebességet aminél már elegendő felhajtóerő keletkezik a szárnyakon. A rakétákat is stabilizálják mindenféle kormányfúvókákkal, pörgéssel, stb.
Ha mégis mondjuk egy rövid kilövő (katapult) felgyorsítaná a repülőt felszállási sebességre, akkor a gyorsulás kinyírná a pilótát. Egy 200-300m függőleges katapultnak meg semmi értelme.
https://www.youtube.com/watch?v=_p_90T-aYO0
Jól látható a fúvókák mögötti terelőlapok állása felszállás előtt és közben.
Elvileg de ahogy írták az irányíthatóság kérdés lenne.
Meg mennyi üzemanyagba kerül így megcsinálnia.
Az viszont nem tilos hogy segédrakétákat szereljenek rá, melyek stabilizálják és segítik a felszállást.
Hamar kiégnek (szilárd hajtóanyagú egyszerű rakéták) és utána leoldhatóak a gépről.
A függőleges felszállásnak vannak praktikus előnyei, nem kell reptér (feltéve, hogy leszállni is tud függőlegesen), ami a legsérülékenyebb pontja a légierőknek, illetve felszállpályás anyahajó nélkül is használhatja a haditengerészet.
Viszont rengeteg baj van vele.
Ha a Harrier ill. F-35 féle felszállási mód van, akkor a fel- és leszállás állati kényes és üzemanyag-zabáló művelet, plusz a lebegésből vízszintes repülésbe és vissza átállás is nagyon bizonytalan és veszélyes.
Ezt a problémát a helikopterek kiküszöbölik, viszont azoknak a sebessége nagyon behatárolt.
A függőleges indítóállásos rajt elvileg működőképes, de ehhez elég sok feltétel kell.
Először is meg kell oldani a stabil függőleges repülést azokkal a vezérlőelemekkel (és hanyatt fekvő, égbe néző lábú pilótával), amelyek a vízszintes repüléshez is kellenek. Ehhez a függőleges repülésben, nagyon kis sebességgel (tehát a vezérsíkok hatástalansága alatt) történő repülés idejét a lehető legkisebbre kell csökkenteni.
Igen ám, csak akkor ahhoz nagyon nagy kezdeti gyorsulás kell.
a=F/m
Ha a felszállást minimum 1 G gyorsulással meg akarod tenni, hogy minél előbb elérjen egy irányítható sebességet a gép, ahhoz olyan tolóerejű hajtómű kell, aminek tolóereje a gép súlyának kb. tízszerese (amúgy ilyen felszálláshoz ez az 1 G még szánalmasan kevés is, az ideális az a maximum lenne, amitől a pilóta még nem ájul el).
A kérdésben említett, saját magát függőlegesen megtartani képes gépek tolóereje épphogycsak több, mint a gép súlya.
Az ilyen felszálláshoz a gázturbinás hajtások kevesek, ide rakéta kell.
Érdemes megnézni a téma történelmét, az ötlet nem új, de ezer oka van, amiért annyira nem vált be, hogy el is veszett a haditechnika süllyesztőjében.
Ha már II. világháborús német technika, bár sosem megvalósult terv, megérdemel egy pár szót a Triebflügel is:
Azért még idetehetjük a konvertiplánokat is.
Ezeket alkalmazzák ma is, ezek működőképesek.
Megoldják a fentebb taglalt stabilitási, fogyasztási, gyorsulási és a függőleges vízszintes közti átállási problémákat is.
Felfoghatók helyből fel és leszállni képes repülőgépeknek.
Vagy mondhatnánk repülőként repülni képes helikopternek is, nézőpont kérdése. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!