-3^2 az mennyi?

Figyelt kérdés
-3^2 zárojel nélkül mennyi? És miért?

2020. okt. 8. 11:02
1 2 3 4
 21/31 anonim ***** válasza:
58%

Az érveléssel van egy kis probléma, annak ellenére, hogy igaza van, aki ezt írta.


Lásd:

-3(-3) = 9


Holott az elhangzott érvelés szerint ez csak akkor lenne igaz, ha így írnánk: (-3)(-3).

2020. okt. 8. 23:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/31 anonim ***** válasza:
63%
Melyik elhangzott érvelés szerint nem lenne ez igaz?
2020. okt. 9. 00:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/31 anonim ***** válasza:

A -3^2-et így értelmezzük: -(3^2) = -(3*3) = -9. Ez volt az érvelés és egyébként helyes.


Viszont a -3(-3)-nál mégsem úgy értelmezzük, hogy -(3)(-3), ez pedig probléma, mert ezek szerint önkényesen választottuk meg a zárójelezést.

2020. okt. 9. 00:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/31 anonim ***** válasza:
63%
A suliban valami miatt zárójel nélkül tanultuk anno, de a napokban láttam én is ezt a felvetést az fb-én.
2020. okt. 9. 06:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/31 anonim ***** válasza:
63%

23-as, még mindig nem értem a problémád.

A szorzás a valós számok halmazán asszociatív művelet, ami azt jelenti, hogy úgy zárójelezel, ahogy akarsz, az eredmény nem fog változni.

2020. okt. 9. 12:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/31 anonim ***** válasza:
32%

Szomorú, hogy nem érted, pedig érthetően elmagyaráztam.


Megpróbálom még egyszer elmondani a problémát, másik példán keresztül.


-3^2 = -(3*3) = -9


Ezt állítottátok korábban és valóban így értelmezendő.


Ugyanakkor, pl. nézzük meg a másodfokú megoldóképlet diszkriminánsát, ha negatív a "b":


* b legyen -3.


D: b^2-4ac = -3^2-4ac = (-3)(-3)-4ac = +9-4ac.


Na akkor hogyan is van ez? Egyszer így értelmezzük a négyzetre emelést, egyszer meg úgy? Egyszer kiemeljük a -1-et a zárójel elé (negatív előtagot), egyszer meg nem?

2020. okt. 9. 16:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/31 anonim ***** válasza:
78%

Alapvetően (és ezt nem nagyon szokták tanítani) a behelyettesítéskor mindig kellene zárójelet használni, amit el szoktunk hagyni pozitív szám behelyettesítése esetén, mivel mindegy, hogy a 3*a-nál a=5 esetén 3*5 vagy 3*(5) szerepel. Azt viszont szokás megtanítani, hogy ezen kívül mindig kell zárójelezni, vagyis a -3^2-4ac nem helyes.

A két példádnak nincs köze egymáshoz ebből a szempontból, ezért nem is értem, hogy miért hoztad fel.

2020. okt. 9. 16:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/31 anonim ***** válasza:
64%

"Azt viszont szokás megtanítani, hogy ezen kívül mindig kell zárójelezni, vagyis a -3^2-4ac nem helyes."

Nekem ezt nem tanították. :)


Tehát hogy ha változóról van szó, akkor azt zárójellel értelmezzük, ha egy konkrét számról, akkor pedig nem?


Ezzel is van egy kis probléma:


* Konkrét szám: -3^2 = -(3*3) = -9

* Változóval ugyanez: a legyen -3: (a)^2 = (-3)(-3) = 9


Tehát az "útmutatásod" alapján továbbra sem egyértelmű, hogy mikor hova kell kitenni a zárójelet.

2020. okt. 9. 17:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/31 anonim ***** válasza:
78%

"Nekem ezt nem tanították. :)"


Sajnálatos.


"Tehát hogy ha változóról van szó, akkor azt zárójellel értelmezzük, ha egy konkrét számról, akkor pedig nem?"


Gyakorlatilag igen.

Mit jelent az a^2? Azt, hogy az a számot négyzetre emeljük. Mindegy, hogy mit írsz 'a' helyére, az EGÉSZET négyzetre kell emelni, és ezért kell zárójelezni;

-ha a=5, akkor a^2 = (5)^2 = (5)*(5) = 5*5 = 25

-ha a=-2, akkor a^2 = (-2)^2 = (-2)*(-2) = 4

-ha x=3t+5, akkor a^2 = (3t+5)^2, és nem 3t+5^2, amit sugallni szeretnél.


Ha az van megadva, hogy számold ki: -3^2, akkor kiszámolod. Nem kell semmit sehova behelyettesítgetni.


"Tehát hogy ha változóról van szó, akkor azt zárójellel értelmezzük, ha egy konkrét számról, akkor pedig nem?



Ezzel is van egy kis probléma:



* Konkrét szám: -3^2 = -(3*3) = -9


* Változóval ugyanez: a legyen -3: (a)^2 = (-3)(-3) = 9



Tehát az "útmutatásod" alapján továbbra sem egyértelmű, hogy mikor hova kell kitenni a zárójelet."


A probléma ott van, hogy a -3^2 nem a^2 alakú, hanem -a^2 alakú, és a=3-at kell helyettesíteni ahhoz, hogy a -3^2 alakot megkapd.

2020. okt. 9. 18:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/31 anonim ***** válasza:
63%
Mint említettem, általános iskola. Az a társadalom, ami ezen ennyit képes vitázni, valójában csodálatra méltó. Megmagyarázhatatlan, hogy ennyi ésszel még létezik.
2020. okt. 9. 22:09
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!