-3^2 az mennyi?
Akik azzal érvelnek, hogy az előjel „hozzátartozik” a számhoz, azoknak ajánlom, hogy ábrázolják (de elég csak az értéktáblázatát felírni) az
f(x)=x^2 és
g(x)=-x^2
függvényeket. Ugye nem ugyanazt kapjátok?
"There are differing conventions concerning the unary operator − (usually read "minus"). In written or printed mathematics, the expression −3² is interpreted to mean 0 − (3²) = − 9"
nekünk azt tanították matekból:
(-3)^2=9
-3^2=-9 (először négyzetre emeljük a hármat, és utána vesszük figyelembe az előjelet)
Úgy látom, itt vannak a műveleti sorrenddel gondok.
1. Hatványozás, gyöközés
2. szorzás, osztás
3. összeadás, kivonás
A -3^2 = (-1)*3^2
vagyis van benne egy szorzás és egy hatványozás. A fentiek és az ált. isk-ban tanultak alapján az erősebb a hatványozás, ezért előbb elvégzendő...
azaz:
(-1)*9
A szorzás, mint secunder művelet elvégzése után lesz -9 az eredmény.
Sajnos teljesen mindegy, hogy ki mit értelmez; ahogy az egyik válaszadó mondta, a matematika egzakt tudomány. Megvan az egyezményes logikája ennek a kifejezésnek is, az pedig -9-et ad eredményül.
Első olvasatra én is 9-nek vettem volna az eredményt, de valóban logikus, amit 11-es, 15-ös, 16-os írt. Engem meggyőztetek.
Érdekességképpen kipróbáltam a windows számológépét, az így számol:
–3²=9, bár fent így írja: sqrt(–3) vagyis automatikusan zárójelbe teszi.
A kalkules pedig így számol:
–3²=–9
–(3)²=–9
(–3)²=9
Szerintem az lenne az egyértelmű, ha a –3² jelölés helyett –(3)² jelölést használnánk.
"Szerintem az lenne az egyértelmű, ha a –3² jelölés helyett –(3)² jelölést használnánk."
Pont azért van a (-3)^2 jelölés, mert ez ritkábban jön elő, minthogy egy szám négyzetét kivonjuk valamiből, és a matematika azért híres arról, hogy minden jelölést a lehető legjobban leegyszerűsítsen (mint ahogyan például a 2x esetén nem teszik ki a szorzásjelet, mert gyakorta előjön egy szám és egy változó szorzata).
A nagyobb baj az, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnek a "mínusszor mínusz az plusz" rigmus begyakoroltatására (amihez ráadásul lényegi tartalom nem is társul), mint a műveleti sorrend megtanítására, ezért akadnak ilyen félreértések.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!