Mitől repül a repülő?
"A síp úgy is szól, ha fújod, meg úgy is, ha kitartod a száguldó kocsi ablakán"
Na jó, ez nem tudom, hogy jön ide. :))) Ott tényleg a realtív sebesség számít.
"a sebesség és nyomás fordított arányban van"
Én is ezt olvastam ki, de hogy ebben az esetben a repülő sebessége és a levegő nyomása hogy függ össze... Na mindegy, annyira nem érdekes. :))
"Na jó, ez nem tudom, hogy jön ide. :))) Ott tényleg a realtív sebesség számít."
Mert a repülőszárnynál miért nem?
tök ugyanaz. Levegő és felület közti viszonylagos sebesség.
totál ugyanaz az eset. Álló levegő, haladó aerodinamikai forma.
Teljesen mindegy, a talajhoz képest melyik áll.
A repülő is működik, ha ő áll egy helyben és a levegő mozog.
>"Mert a repülőszárnynál miért nem?"
Még egyszer, utalva a precízebb Bernoulli törvényre:
"a repülő sebessége és a levegő nyomása hogy függ össze"
De nem muszáj rá válaszolni, már elengedtem a dolgot. :))
Egy vicces kérdés még eszembe jutott. Ha egy csövet úgy mozgatok hosszirányban, hogy benne a víz "állva marad", akkor is lecsökken benne a nyomás?
Tényleg nem kell rá válaszolni, ez csak úgy eszembe jutott.
"Még egyszer, utalva a precízebb Bernoulli törvényre:
"a repülő sebessége és a levegő nyomása hogy függ össze"
De nem muszáj rá válaszolni, már elengedtem a dolgot. :))"
Nem értem, miért kell, ezért is maradt ki.
A Bernoulli-törvény is azt mondja, áramló folyadék, gáz nyomása a sebességgel csökken. Természetesen az áramló közeg és amiben áramlik, a kettő közti relatív sebességről van szó.
"Ha egy csövet úgy mozgatok hosszirányban, hogy benne a víz "állva marad", akkor is lecsökken benne a nyomás?"
Értsük úgy, hogy a csövet gyorsítom ,mondjuk a talajhoz képest és a víz meg tehetetlenségénél fogva a talajhoz képest állva marad?
Igen, természetesen itt is igaz a Bernoulli-törvény.
"De nem muszáj rá válaszolni, már elengedtem a dolgot. :))"
"Tényleg nem kell rá válaszolni, ez csak úgy eszembe jutott."
A tompított kötözködés módszere? Ha az ember válaszol, azt mondod, mondtam, hogy nem kell válaszolni, ha meg nem válaszol, felhozod, hogy nem tette meg?
:D
"Igen, természetesen itt is igaz a Bernoulli-törvény."
Vajon mitől természetes? :))
"Ha az ember válaszol.."
Igen, csak látom, hogy nem érted a lényeget, csak hajtogatod, amit tanultál vagy hallottál. A valódi magyarázatokat éppen te kerülöd el, az ugyanis nem magyarázza meg a jelenséget, hogy "természetesen úgy van". Ebbe az értelmetlen egymás mellett elbeszélésbe nincs kedvem belemenni, ha így érthető.
Tudom, hogy ez nem szakmai oldal és azt is, hogy ovis szintű válaszokat várt a kérdező, de talán nem árt egy kis kiegészítés, legfeljebb összezavar néhány embert, akik már azt hitték, hogy megértették:).
Valóban nagyon könnyen érthető az a magyarázat, hogy a szárny felső íve hosszabb, mint az alsó, így nagyobb utat kell a levegőnek ugyanannyi idő alatt megtennie, tehát felgyorsul, így csökken a nyomása. Ezzel azonban nemcsak az a baj, hogy nem magyarázza meg a háton repülést vagy a szimmetrikus profilokat, hanem az is, hogy teljesen megalapozatlan és konkrétan nem igaz. Semmilyen fizikai törvény nem írja elő, hogy a kilépőélen ugyanazok a molekulák találkozzanak, amik a belépőélen elváltak és a tapasztalat is azt mutatja, hogy nem ez történik. Sokkal jobban felgyorsul a szárny felett a levegő (alul pedig lelassul), mint ami ahhoz kellene, hogy egyszerre érjenek a kilépőélhez.
Ettől függetlenül a válaszokból sok minden igaz. Valóban nagyobb a szárny alatt a levegő nyomása, mint fölötte és tényleg kisebb a sebessége, csak a kettő közti ok-okozati összefüggés nem állja meg a helyét. És az is igaz, hogy a szárny (legyen a profil szimmetrikus vagy aszimmetrikus) lefelé téríti el az áramlást.
"Vajon mitől természetes? :))"
Mert ugyanabban az univerzumban történik, ugyanolyan fizikai törvények közt. Nem értem, mi ezzel a bajod.
A szárny magasabb íve felett szűkebb a "csatorna", ami alapvetően kiváltja a gyorsulást.
Persze, nem tök azonos a helyzet, mint egy csőben, hiszen ennek a "csőnek" a felső fala nem mozog a levegőhöz képest, csak az alsó, a szárnyfelület.
"Semmilyen fizikai törvény nem írja elő, hogy a kilépőélen ugyanazok a molekulák találkozzanak, amik a belépőélen elváltak és a tapasztalat is azt mutatja, hogy nem ez történik."
És ez nem is kell a működéshez.
A szárny felettiek "előbb érnek hátra", ez csak növeli a felhajtóerőt.
"nem magyarázza meg a háton repülést vagy a szimmetrikus profilokat"
Nem is kell. Feljebb többektől is megvolt, hogy a menetirányra felfelé mutató belépőél is elég felhajtóerőhöz. Ebben az esetben már bonyolultabb a "hatásmechanizmus", mint a sima iskolapélda a felül domborúbb szárnnyal.
"És az is igaz, hogy a szárny (legyen a profil szimmetrikus vagy aszimmetrikus) lefelé téríti el az áramlást."
És ez is jelentősen hozzájárul a felhajtóerőhöz, tényleg nem csak a Bernoulli-féle gyorsulós-nyomáscsökkenős effekt van. Konkrétan a szimmetrikus szárnyprofil esetén az van jelen a legkevésbé.
Kezdjünk el értekezni a Magnus-effektusról, Coanda-hatásról is?
Szerintem ez nem mérnökképző, nem gondolnám, hogy szükséges tengermélyre menni a témában. Akit olyan mélységben érdekel, megtalálja a szakirodalmat.
Ez mind nagyon szép és nagyon egyszerű, amiket ide írtatok, de ha nagyon belemegyünk a részletekbe, akkor kiderül, egészen pontosan a mai napig sem lehet tudni, hogy pontosan milyen erők hatnak a repülőre, és hogyan is kéne kiszámítani a felhajtó erőt. Csak nagyjából számolják egy ideális közegre, sebességre, a többit pedig a qva drága szélcsatornákban kikisérletezik a gyakorlatban...
#19:
Ez azért erős túlzás.
Ahogy a cikk is clickbait jelleggel túloz.
Annyi igaz, hogy a szárnyprofil körüli turbulenciák ugyanúgy túl bonyolult, túl sok kaotikus elemet tartalmaznak, mint ahogy az időjárás, a globális légmozgások.
Éppen ezért tökéletes számítógépes modellezés nincs.
De éppen elég jó van ahhoz, hogy a szélcsatornás kísérletek már csak "finomítás", tökéletesítés, optimalizálás célt szolgálnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!