Mitől repül a repülő?
Javaslom az alábbi műsor megtekintését:
Discovery Science - 2008. március 10. hétfő 09:55: Értsük meg: a repülő. (Ismétlés: 15:55-kor)
Amikor a repülőgép "elindul", akkor a gép szárnyai a levegőt kettészelik. Értelemszerűen az egyik fele a szárny felett, a másik a szárny alatt fog elmenni. Az úgynevezett "kilépő élnél" egyesül a két "levegő". A szárny kiképzése és irányítottsága miatt (görbített, döntött kiképzés) a szárny felett haladó levegő felgyorsul. A Bernoulli-törvény alapján (mely kimondja, hogy mozgó folyadékban vagy gázban a nyomás a sebességgel fordítottan arányos, tehát minél gyorsabban mozog, annál kisebb a nyomása) a szárny felett lévő levegő nyomása kisebb lesz (mert gyorsabban mozog).
A szárny alatt lévő nagyobb nyomású és a szárny felett lévő kisebb nyomású levegő felhajtóerőt generál. Értelemszerűen minél nagyobb a szárny, annál nagyobb a felhajtóerő, viszont a gép magasságával a felhajtóerő mértéke csökken. Számított fizika alapján határozható meg, hogy mekkora az ideális szárnyfesztáv a repüléshez.
Kb. ez az "egyszerű" magyarázata a repülés alapjainak. Tiszta fizika, aerodinamika az egész.
De hagy idézzek egy sokkal jobban emészthető változatot Feldmár András pszichoterapeuta elméletéből, amely szerint:
"A valóság attól függ, hogy az ember mit hisz. Ha ez így van, akkor a valóság azért valóság, mert sokan elhiszik. Mindenki tudja, ha egy kicsit gondolkozik, hogy a repülőgépek nem tudnak szállni. Olyan nincs, hogy az a hatalmas Jumbo Jet föl tudjon szállni! Hát nem tud fölszállni! Mert az, hogy aerodinamius okok miatt száll fel, s ennek van egy fizikai oka, az csak amolyan falduma! Olyan nincs! De megmondom, hoy miért száll mégis, mert egy ilyen repülőgépen jöttem [Budapestre]. S azt is megmondom, hogy miért zuhannak le néha. Amikor a pilótákat tanítják arra, hogy hogyan kell repülni, akkor a pilóták azt hiszik, hoy a repülés csak technikai dolog. Azok tanítják őket, akik már repültek. Akik repülnek, azok elhiszik, hogy lehet repülni. Tehát el kell hitetni más emberekkel is, hogy lehet. A pilóta oktatása tulajdonképpen hitbéli képzés. A pilóták nagyon elhiszik, hogy lehet repülni. És persze azok, akik a gépen ülnek, azok is elhiszik. Szóval egy repülőn van 350 ember, aki elhiszi, hogy lehet repülni. Ezért repülnek. Ha egy viharba kerülnek, akkor százan azonnal azt hiszik, hogy lezuhannak. Akkor már baj van. Minél több embernek van hányingere, s minél több ember kezd félni, minél többen hiszik, hogy a repülés nem fog menni, annál inkább ingadozni fog a gép, s ha már csak 5 ember hiszi hogy a gép tud repülni, és 345 azt hiszi, hogy most lezuhannak, akkor lezuhannak. Ki mondja, hogy nincs igazam? Lehet, hogy igazam van. Persze, lehet, hogy nincs igazam. Lehet, hogy van aerodinamika." :)
ahogy elöttem leírták, ahogy a gép nekilódul és el kezd gyorsítani a "nyomás csökkenés" felemeli. de ehez kellett hogy megtalálják az egyensúlyt, mert nem elég hogy szárnyad legyen a gépnek megfelelö egyensúllyal kell rendelkeznie.
a vitorlázó gépek és a madarak kiahsználják a felfele szálló meleg levegöt így azon vitorláznak.
Az "ovis szint" egyik fele, hogy a szárny fölött gyorsul a levegő, alatta meg lassul - ez rendben.
De:
- a szárny ferde is. Tehát lefelé löki a levegőt. Akkor pedig a levegő fölfelé a repülőt. Cserébe a vízszintes sebességét is csökkenti (fékezi a gépet). Ezen vagy egy motorral lehet segíteni - vagy úgy, hogy a gép alapvetően lefelé megy. Vagy egy felszálló légáramlást keres.
- a levegő attól gyorsul (vagy lassul), hogy a szárny HAJLÍTOTT. Tehát fönt kevesebb hely van a levegőnek (gyorsabban kell mennie) - lent meg több (lassaban kell mennie).
Egy normál repülőn mindkét hatás megvan, plusz még további (általában káros) hatások.
A madarak még további hatásokat is kihasználnak (amikor nem vitorlázva repülnek).
Utolsónak: ha hallgattál volna - vagy legalább tudnál olvasni... leírtuk: TÖBB hatás van.
A műrepülőgép szárnya nem hajlított, mivel sűrűn repül fejen, és az olyankor igencsak zavarna. Tehát a műrepülőgépnek a szárnya ferde: mindig "lógatja a farkát" repülés közben. Akkor is, ha fejen repül.
Van benne egy baromi erős motor, ami legyőzi a fékező erőket. Próbáld ki: vegyél egy A4-es kemény papírt, tedd be ferdén a kezed alá, és mozgasd a levegőben. Ugye, milyen szépen emeli?
"Az első válaszoló egy igazi köcsög"
???
Az 1. válaszoló tökéletesen leírta. =D
Sok értelme volt a válaszodnak... :D
Amúgy nem nagyon értek egyet az 1. válaszoló 2. leírásával.
Amit az a pszichológus ír...
Sok év árán sikerült megfejteni azt, hogy mitől repül a repülő, és akkor ő kimondja, hogy nem is repül, csak azt hisszük... hát persze. A fizika olyan, hogy van, és kész. :D
Meg lehet magyarázni, de megcáfolni nehéz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!