Egymásra merőleges alkatrészek?
Adott egy síklemez és mondjuk egy ráhegesztett tengely (a képen látható módon).
Leginkább a tűrés értelmezésére volnék kíváncsi, na meg a jelölés helyességére.
Maga a tűrés értelmezhető.
Ugyanakkor a képen látható módon
1.) nincs hegesztés jelölve
2.) ha ezt mégis hegeszteni akarná valaki, akkor nem sok sikerélményben lenne része
A tengely középvonala a bázis, ahhoz képest a lap ferdesége a lap teljes hosszán, 250 mm-en 0,1 mm-t lehet ferde.
Ha ez hegesztett tengely, akkor tényleg látszania kéne a varratnak és tényleg a kutya nem fogja ezt ilyen merólegességben meghegeszteni.
Legalábbis eelktródával, AWI-val vagy MIg hegesztéssel.
A varrat olyat húz rajta, hogy a mm-es merőlegesség-tűrés is necces.
Éppenséggel tompahegesztéssel, ellenállás-hegesztéssel, megfelelően gépesítve megoldható. És akkor nincs is varrat a tövénél.
Ha az alja lemez korong lenne, megkockáztatnám, hogy gyökölt varrat volt és utána meg van munkálva a tengely és az alaplemez is, a geometriai tűrés is olyan, de így, valami téglalap lemezzel nem valószínű.
Amúgy ha az alja lemez nyers, maga a lemez síkszerúsége eleve rosszabb annál, hogy ezt a merőlegesség-tűrést egyáltalán mérni lehessen rajta. Nem is beszélve a varrat hőhatása miatt görbülésről.
Nem mintha nem szoknának a mi vevőink is geometriát, méreteket tizedre tűrni nyers lemezekhez, szelvényekhez, ilyenkor szoktam egy sóhajjal kicsit beledőlni a saját tenyerembe, aztán közölni a vevővel, hogy az adott alapanyag egyenesség- és síktűrése méterenként 3 mm körül van, szóval vagy megmunkáljuk, vagy sosem lesz ilyen.
A hegesztés felejtős ennél. Ilyen geometriánál és tűrésnél inkább abban érdemes gondolkodni, hogy a tengely végének legyen egy illesztett csap vége, ami a 10-es lemezbe illesztve lesz. Értelemszerűen a lemezt is síkba kell marni, és illesztett furatot kialakítani rajta.
A rögzítés pl. zsugorkötéssel megoldható, az átfedéseket ki kell számítani. Az előírt helyzettűrés miatt lehet hogy köszörülés is szükséges, erre technológiai számításokat kell végezni.
Gépész oldalról felvetődik hogy ilyen alkatrész ilyen perverz helyzettűréssel hová kell... És mi lesz az alkatrész üzemi hőmérséklete?
Nem egyszerű eset.
Ha ezt szakember tervezte, akkor jobb ha elhagyja a pályát.
#4: Nem hagyják el.
Amúgy nincs ezzel semmi gond.
:D
Az alja lemez olyan sík lesz, mint amilyen sík az, ahova felcsavarozzák.
A tengelyt meg be kell egyengetni derékszögbe réz kalapáccsal. Ennyi.
Egy ilyen slendrián tervezés ilyen bánásmódot érdemel.
Köszönöm a válaszokat. Egy műszaki rajzon láttam, igazság szerint ennél cifrább, agyonhegesztett szerkezet. Konkrétan a tűrés értelmezésére voltam kíváncsi.
Attól tartok, hogy a tervező nem egészen így akarta előírni a tűrést.
Wadmalac: tehát úgy értelmezendő, hogy a lap alsó síkjának két egymástól 0,1 mm-re (elméleti) párhuzamos sík közé kell esnie?
Én a rajzon nem látom, hogy ez egy 10-es lemez lenne.
Lehet az egy 2-es lemez élére állítva, vagy egy 10x10-es négyzetacél is.
És mivel nincs semmi az összeillesztésre vonatkozó információ, így egyetlen anyagból kell megcsinálni.
:D
#8 Ott van a 10-es méret meg a szimmetriatengely, tanulj meg rajzot olvasni!
Egyetlen anyagból megcsinálni? Elment az eszed? Elforgácsolni az anyag 90%-át?! Ez nem repülőgépszárny...
"tehát úgy értelmezendő, hogy a lap alsó síkjának két egymástól 0,1 mm-re (elméleti) párhuzamos sík közé kell esnie?"
Hm, így még sosem hallottam megfogalmazva, de szerintem ez egy korrekt definíció.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!