Lehetséges lenne szárnycsapkodó repülőgépet készíteni?
Akár utasszállító méretben gépsast, akár drón méretben gépszúnyogot.
Felmernél rá ülni?
Drón vagy modell méretben már van.ú legegyszerűbb itt:
Az embert szállító nincs és nem is biztos hogy érdemes, meg egyébként kirázza a lelkedet is.
Lehetséges, de marhaság. A repülők azért használnak légcsavart vagy sugárhajtóművet, mert kevesebb rázkódással sokall jobb hatásfokú és kiegyensúlyozottabb haladást biztosítanak. A madarakat az evolúció alakította ilyenre, ami egy radnom folyamat, mi meg tudatosan a lehetőségeket felmérve jöttünk rá melyik a legjobb és legkönnyebben gyártható, működtethető, karbantartható megoldás a levegőben való helyváltoztatásra.
A légcsavar is eltolja a levegőt, ahogy a madár szárnya és így ér el helyváltoztatást, de ezt egyenletesen egy sima fogó mozgás hatására végzi és nem bonyolult izommozgások meg egzotikus szárnykialakítások révén. Tehát könnyebb, olcsóbb, hatékonyabb megoldás. Nyilván a szárnyak csapkodását is lehet forgómozgásból átalakítani, de minek, ha elég egy propellert csak rákötni a motorra (a sok mozgó alkatrész helyett, ami csak még nehezebbé, bonyolultabbá és drágábbá tenné az egészet). Ráadásul sokkal könnyebben tönkremenne és több karbantartást igényelne. Az utastér meg hullámozna minden szárnycsapásnál, amit valahogy pl. giroszkópokkal tompítani kéne. Ezt a madár is megteszi a nyakával. amihez szintén bonyolult idegrendszert és izmokat használ.
Nem jó ez nagyban.
Nagyon nagy tömegeket kellene "lóbálni", vagyis oda-vissza felgyorsítani, lassítani. Ez egyrészt energiafaló, másrészt nagyon nagy dinamikus terheléseket ró a szerkezetre, a vázra, hajtásra stb.
Sokkal merevebb, terhelhetőbb elemek kellenének a merevszárnyú gépekhez képest, ahhoz meg azoknak is nehezebbeknek kéne lenniük.
Ha egy B747 a mostani hajtóművei komplett energiáját szárnycsapkodásra használná a mostani reaktív hajtás helyett, fel sem tudna emelkedni. Még a jelen tömegével sem, nem hogy a csapkodást lehetővé tévő plusz tömeggel.
Érdekes dolog viszont, hogy ha a kicsinyítés felé megyünk el a nagyobbítás helyett, egy bizonyos méret alatt a csapkodó szárny megoldás jobb lehet a forgó hajtásrendszereknél.
Ha egy repülőszerkezetet a fele hosszára kicsinyítesz, a térfogata és ezzel a tömege nyolcadára csökken, de szárnyfelülete csak negyedére, vagyis az adott tömegre jutó felhajtóerő javul.
Plusz miniatürizálásnál a propelleres hajtásoknál egyszerűbb lehet egy csapkodó mechanikai megvalósítás, a hatásfok-rontás meg a kis tömegek és nagy felületek miatt elenyészik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!