Tengelyeket, tárcsákat, fogaskerekeket, csapágyakat hogy lehet rögzíteni, méretezni, és kiválasztani?
pld kezdetnek ezt nézd át:
Jó lenne tudni hogy pontosan mire vagy kíváncsi?
Csak kíváncsiság? Vagy valami konkrét dologra kell?
Ha ennyire nincs minimális gépészeti ismereted sem, javaslom bízd olyanra, aki ért hozzá. Ehhez legalább egy igen erős gépésztechnikusi (de inkább mérnöki) tudás és tapasztalat kell!
Néhány egyszerűbb kérdésedre viszont válaszolok, hogy teljes tudatlanságban ne maradj.
"a szíjhajtás, vagy a fogaskerék a jobb?"
Mindkettőnek van előnye és hátránya. Alapvetően azt érdemes tudni, hogy a fogaskerékhajtás az kényszerhajtás, a szíjhajtás nem. Azaz ha túlterhelés van a mechanikában, akkor a fogaskeréknél valami törik, a szíjhajtásnál túlterheléskor megcsúszik a hajtás. Számos gépben emiatt biztonsági okokból a motorról érkező első hajtás szíjhajtás. Aztán az már hajthat meg egy komplett fogaskerekes hajtóművet.
"Mondjuk most olvastam, hogy a tengelynek középen vastagodni kéne, de én sima rudakat találtam"
A sima rúd, az valójában az előgyártmány, hengerelt vagy húzott köracélok. Ezt meg kell esztergálni a kívánt méretre. A csapágyok, tárcsák helyeit az illesztésnek megfelelő tűrés és felületi érdesség szerint kell megmunkálni. Így alakul ki a lépcsős tengely, a középfelé vastagodás. Ennek (a konstrukción túl) szilárdságtani oka is van, ugyanis az ún. egyenszilárdságú tartóhoz technikailag a lépcsős tengely áll a legközelebb.
"és csapágyakon meg fogaskerekeken sem láttam semmit ami tartja őket."
Van amikor nincs is semmi, mert az átfedéssel szerelés elegendő. Van viszont, ahol kell pl. saeger-gyűrű.
Tehát láthatod, ez milyen komplex feladat, nem laikusnak való. A méretezéshez meg annyit, hogy az még bonyolultabb, mert szilárdságtani összefüggéseket kell érteni és a geometriát jól átlátni. A lengéstani ellenőrzésről nem is beszélve, mert ha forog a tengely, akkor van(nak) kritikus fordulatszámok. Ennek megfelelően a lengéstani számítások során a gyorsan forgó berendezéseket alá kell hangolni, a lassú gépeket pedig feléhangolni.
Házilag megoldható legegyszerűbb rögzítés a tengelyen a csapolás.
Durván fogalmazva átfúrod a rögzítendő fogaskereket meg a tengelyt is együtt ér beleütsz egy szoros illesztésű hengeres szeget.
Vagy nem szoros illesztésű vállas csapot, túlvégen meg sasszeggel rögzíted a csapon lévő furaton át kiesés ellen.
De ez csak sufnituning, a rögzítési mód helyes meghatározásához kéne a hajtónyomaték, tengelyméretezés, fordulatszám-adatok...és nem mellesleg az, hogy mennyi pénzed van rá.
Mert a gépelemek nincsenek ám ingyen a boltban sem, ha meg egyedi gyártás, forgácsolás kell, a világ pénze nem elég, ha nincs saját megmunkáló műhelyed.
Marógép a reteszhoronyhoz, eszterga, palástköszörű a csapágyfelfekvő helyekhez stb.
Ahogy a költő mondá, Ne fogjon senki könnyelműen. A húrok pengetésihez!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!