Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Tengelyeket, tárcsákat,...

Tengelyeket, tárcsákat, fogaskerekeket, csapágyakat hogy lehet rögzíteni, méretezni, és kiválasztani?

Figyelt kérdés
Szóval ha elképzelem, hogy minek hogy kéne forognia, meg mondjuk mekkora áttéttel, akkor azt hogy lehet megvalósítani? Az első dolog lenne, hogy össze tudjam válogatni, hogy mik, és milyenek kellenek hozzá. És amúgy a szíjhajtás, vagy a fogaskerék a jobb? Van különbség a sebesség egyenletességében?

2019. okt. 5. 05:27
 1/8 anonim ***** válasza:
100%
Mechanika, Gépelemek Neveken találod meg a szükséges anyagot. Az anyagmennyiség messze túl mutat ennek az oldalnak a keretein.
2019. okt. 5. 05:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
100%
Sokat segítene, hogy atom-tengeralattjáró vagy pisztolyfúró.
2019. okt. 5. 07:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim válasza:
100%
Ha tudod a méreteket, erőket, akkor egy szoftver pillanatok alatt legenerál bármit, nem szükséges számolgatni. Más kérdés, hogy a szoftverben lévő táblázat helyes kitöltéséhez mechanikai ismeretek szükségesek.
2019. okt. 5. 08:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 A kérdező kommentje:
De most legyen a legegyszerűbb eset, feltételezzük,hogy a kigondolt tengely kibírja a terhelést! Szóval kiindulunk egy valamilyen vastag, valamilyen hosszú csőből, vagy rúdból. (Mondjuk most olvastam, hogy a tengelynek középen vastagodni kéne, de én sima rudakat találtam, és csapágyakon meg fogaskerekeken sem láttam semmit ami tartja őket.) Innentől kezdve hogy rögzítem a tengelyt, hogy rögzítem rajta a csapágyakat, a fogaskerekeket, a tárcsákat?
2019. okt. 5. 10:48
 5/8 Gugu Gabor ***** válasza:

pld kezdetnek ezt nézd át:

[link]


Jó lenne tudni hogy pontosan mire vagy kíváncsi?

Csak kíváncsiság? Vagy valami konkrét dologra kell?

2019. okt. 5. 13:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:
Felsoroltam, hogy mire vagyok kíváncsi.
2019. okt. 5. 13:28
 7/8 anonim ***** válasza:
100%

Ha ennyire nincs minimális gépészeti ismereted sem, javaslom bízd olyanra, aki ért hozzá. Ehhez legalább egy igen erős gépésztechnikusi (de inkább mérnöki) tudás és tapasztalat kell!


Néhány egyszerűbb kérdésedre viszont válaszolok, hogy teljes tudatlanságban ne maradj.


"a szíjhajtás, vagy a fogaskerék a jobb?"


Mindkettőnek van előnye és hátránya. Alapvetően azt érdemes tudni, hogy a fogaskerékhajtás az kényszerhajtás, a szíjhajtás nem. Azaz ha túlterhelés van a mechanikában, akkor a fogaskeréknél valami törik, a szíjhajtásnál túlterheléskor megcsúszik a hajtás. Számos gépben emiatt biztonsági okokból a motorról érkező első hajtás szíjhajtás. Aztán az már hajthat meg egy komplett fogaskerekes hajtóművet.


"Mondjuk most olvastam, hogy a tengelynek középen vastagodni kéne, de én sima rudakat találtam"


A sima rúd, az valójában az előgyártmány, hengerelt vagy húzott köracélok. Ezt meg kell esztergálni a kívánt méretre. A csapágyok, tárcsák helyeit az illesztésnek megfelelő tűrés és felületi érdesség szerint kell megmunkálni. Így alakul ki a lépcsős tengely, a középfelé vastagodás. Ennek (a konstrukción túl) szilárdságtani oka is van, ugyanis az ún. egyenszilárdságú tartóhoz technikailag a lépcsős tengely áll a legközelebb.


"és csapágyakon meg fogaskerekeken sem láttam semmit ami tartja őket."

Van amikor nincs is semmi, mert az átfedéssel szerelés elegendő. Van viszont, ahol kell pl. saeger-gyűrű.



Tehát láthatod, ez milyen komplex feladat, nem laikusnak való. A méretezéshez meg annyit, hogy az még bonyolultabb, mert szilárdságtani összefüggéseket kell érteni és a geometriát jól átlátni. A lengéstani ellenőrzésről nem is beszélve, mert ha forog a tengely, akkor van(nak) kritikus fordulatszámok. Ennek megfelelően a lengéstani számítások során a gyorsan forgó berendezéseket alá kell hangolni, a lassú gépeket pedig feléhangolni.

2019. okt. 5. 13:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 Wadmalac ***** válasza:
100%

Házilag megoldható legegyszerűbb rögzítés a tengelyen a csapolás.

Durván fogalmazva átfúrod a rögzítendő fogaskereket meg a tengelyt is együtt ér beleütsz egy szoros illesztésű hengeres szeget.

Vagy nem szoros illesztésű vállas csapot, túlvégen meg sasszeggel rögzíted a csapon lévő furaton át kiesés ellen.



De ez csak sufnituning, a rögzítési mód helyes meghatározásához kéne a hajtónyomaték, tengelyméretezés, fordulatszám-adatok...és nem mellesleg az, hogy mennyi pénzed van rá.

Mert a gépelemek nincsenek ám ingyen a boltban sem, ha meg egyedi gyártás, forgácsolás kell, a világ pénze nem elég, ha nincs saját megmunkáló műhelyed.

Marógép a reteszhoronyhoz, eszterga, palástköszörű a csapágyfelfekvő helyekhez stb.


Ahogy a költő mondá, Ne fogjon senki könnyelműen. A húrok pengetésihez!

2019. okt. 7. 10:06
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!