Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Segítség kéne Tárrega-Lágrima...

Segítség kéne Tárrega-Lágrima gitárdarabjának elemezésében. Kis segítségek is jól jönnek. Valaki?

Figyelt kérdés

2013. máj. 18. 12:39
1 2 3
 11/24 A kérdező kommentje:
Alapvizsgához kell elemeznem ezt a darabot, egy illyen házidoga szerűségben. Szolfézsra járok, meg vettük is a funkciókat de nem vágom. Köszi a segítségeket:))) am. 8.osztályos vagyok, 5 éve gitározom
2013. máj. 20. 21:40
 12/24 anonim ***** válasza:
Jók az akkordok, amit írtál, nem néztem át egyesével mindent, végigmentem rajta csak így hogy egyik lapról nézem át a másikra, nem olyan egyértelmű, de jól írtad le. Azt hittem összhangpéldaként fogod leírni :D
2013. máj. 20. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/24 anonim ***** válasza:

Most tanultam meg a darabot (mobilon nezve a kottat keserves volt, de megvan :) )

kicsit bele is javitok holnap, picit maskepp latom most, hogy gitarral is megneztem. Jo volt a kerdes, inspiralt, hogy tanuljak valamit))

2013. máj. 20. 22:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/24 anonim ***** válasza:

Mit jelent, hogy összhangpélda?


Na gitárral a következő sikerült:


E H7 E / H7 / E H7 E / H7 //

cism Emaj7 Dmaj7 / E A / E A6 H7 / E //


em H7 / Em (am G H7 em H7) / Em D7 H7 / H /

em H7 em / D/A / em D7 H7 / em


aztán még 1x az első két sor.

2013. máj. 21. 09:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/24 anonim ***** válasza:

E H7 E / H7 / E H7 E / H7 // ez jó

cism Emaj7 Dmaj7 / E A / E A6 H7 / E // Dmajd7 nem illik a hangnembe, moduláció nincs, az nem stimmel, ott inkább a fiszmoll lesz, a második ütem végén megintcsak nem értem hogy miért lenne A, ott is fiszmoll megint, aztán az A6ot nem is igazán értem, (mármint tudom hogy mi az, csak hogy miért:D), az egy Fisz dúr lesz az oldása miatt is.


em H7 stimmel, Em (am G H7 em H7) /itt a H7helyett szerintem F# szűkített van, de ez az amihez még kevés vagyok, igazából H7 is lehet, és tudnom kéne az oldásból hogy melyik, de ott lehet, hogy igazad van, és H7 lesz. Em D7 H7 / H / - a D7 megintcsak nem illik a hangnembe, azt az a-c hangokra írtad ugye? Az a-moll lesz, és utána megint csak nemtudom hogy f# szűkített, vagy H7. az utolsó ütemben a H az stimmel.

em H7 em /pipa ; D/A - ott D nincs, csak a-moll,

/ em D7 H7 - D7 helyett már biztosan F# félszűkített szeptim van, / em (és ezalapján szerintem az előző helyen is ahol bizonytalan voltam, ott is F# félszűkített szeptim, vagy szűkített hármas fordítás van), és a végén e-mollra zár.

Érthetően írtam, vagy összevissza?:D ha tudnám mutatni a kottában, könnyebb lenne, de ez az oldal ilyen ,szövegben írtam le, ha van bármi kérdésed hogy mi miért úgy van, szívesen segítek.

az összhangpélda is hasonló, az akkordok vannak megfejtve, egyfajta kivonat, és az a lényege, hogy a hangnemhez képest nézzük a fokokat, nem konkrét akkordokkal, hogy bármelyik hangnemben ugyanolyan könnyű legyen gondolkodni. A skála különböző fokaira épített hangzatokat írjuk le, illetve annyiból jobb, hogy az akkord fordítása is fel van tüntetve, ha pl a H7-ben nem a H hang van alul, akkor az már egy fordítás, más az akkord, és máshogy írjuk.

pl így néz ki:

[link]

mint itt alul a római számok, csak szokott lenni hozzá mindenféle arab szám is, meg feloldójelek, keresztek, szóval mindent jelölni kell, ha valami módosul:)

2013. máj. 21. 10:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/24 anonim ***** válasza:

Dmaj7 -

igazad lehet, a "D" miatt tényleg nem illik az E dúrba, disz kéne hogy legyen a hetedik fok, ugye? 3 hang van "a" "fisz" és "cisz" ezek tényleg kitesznek egy fisz mollt. Hm...


+++++++++++++


Második ütem vége, A

- négy hang van: "cisz" "e" "fisz" "a" - nekem a "cisz" "e" "a" hármasból egyértelműen A dúr, a "fisz" pedig csak úgy becsúszott (biztos jókedvében volt Tarrega) :) amúgy mint 6-os fok, díszíteni jó szerintem és a gitáron az A dúr akkord nekem jobban hangzott ott, mint a fis moll, de megnézem még 1x...


+++++++++++++++++


A6 -

A Fisz dúrhoz ott nem kéne egy "b" hang? Nekem azért A6, mert ott az "e", mint 5.fok, az "a", mint tonika, a "cisz", mint nagy terc és a "fisz", mint 6. fok. Megintcsak megnézem megint este, érdekes lesz, de tegnapról úgy emlékszem, hogy illett oda az A6.


+++++++++++++++++


H7, vagy Fisz szűkített -

két hang van, "fisz" és "a", na ezekből tényleg ember legyen a talpán, aki kideríti, én egyszerűen csak eljátszottam akkordozva és illett oda a H7, úgyhogy nekem nem is volt kérdés, de kipróbálom este a Fisz szűkítettet is.


+++++++++++++++++


D7 -

igen, az "a" és a "c" hangokra írtam. Sokat vacilláltam az "a mol" és a "D7" között, hangzásra az utóbbi tűnt hűségesebbnek a darabhoz... (amúgy miért nem illik a hangnembe, nem a D az e-molnak a 7. foka? ezek szerint csak a sima dúr illik bele, "c"-vel már nem módosítható?)


++++++++++++++++


Még egy "Fis szűkített" vagy "H7" -

de miért lenne szűkített? két hangunk van össz-vissz...


+++++++++++++++++


D/a vagy amol -

OK, elhiszem, magam is sokat hezitáltam, hogy melyik legyen... De akkor a "d" hangnak csak felütés szerepe van? Azért döntöttem D dúr mellett, mert az "a" basszus és a "d" egyszerre szólnak.


+++++++++++++++++


D7 vagy Fisz félszűkített szeptim -

Jézusom, ez nagyon perverz :)

miért? azt értem, hogy a "c" az 5. fok szűkítése lehetne, de nekem ez annyira egyértelmű D dúr, "a" basszussal. Próbáltad gitáron? Azért is gyanús, mert klasszikus zenében vagyunk és egy e-mol zárás előtt illene egy domináns felütés. De este ezt is kipróbálom még 1x :)


+++++++++++++++++


Ezeknek a "fordításoknak" amúgy nem nagyon értem mi a szerepük, nekem eddig mindegyik egyforma akkordnak tűnt, csak a hangok cserélik a helyüket "tetszés" szerint.


Érthetően írtál és köszönöm, hogy időt szánsz rám, jó ezeket átbeszélni és igen, az igazi úgy lenne, ha előben, kottával és gitárral végig lehetne menni az egészen...

2013. máj. 21. 11:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/24 anonim ***** válasza:
Bocs, amit a D7-nél a domináns felütésről írtam zárás előtt, az nyilván nem releváns, csak már belezavarodtam annyira, hogy hülyeségeket írjak. De megint csak egy Fisz dúrhoz nem kéne a "b" hang? Akkor már nem mol? Mert most ,hogy jobban belegondolok, nincs benne egy "d" hang sem, az pedig lehet, hogy nem ártana egy D7-hez..
2013. máj. 21. 11:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/24 anonim ***** válasza:

na, próbálok mindenre válaszolni :D


Dmaj7 igen, azért nincs, mert disz van benne, persze lehetne benne D de akkor nem hiányozna az akkordból az a hang, a modulált hang sosem szokott hiányozni (mert ugye akkor nem tudnánk hogy ott a szerző modulálni akar)


+++


az A dúrnál, igazad van, lehet olyan hogy a F# csak díszítőhang, vagy csak átvezető, és nem jelent akkordot, de itt ha megpengetem a négy hangot, úgy ahogy írva van, hogy a c# hang végig tart, akkor mollos hangzása van. szerintem a kisterc lépéstől az elején, de ha hallgatom, mindenképp moll, illetve így a négy hang ki is ad egy szeptimakkordot - f# a c# e. Igazából vannak olyan helyek, ahol nem is egyértelműen eldönthető, de szerintem itt emiatt hogy így bele is illik minden hang, meg a kisterces lépéstől sokkal inkább lesz moll mint dúr:)


+++


a F# dúrhoz nem kell B hang. F# - A# - C# kell, ami ki is jön, az A# egy módosított hang a hangmen belül, a H dúr vezetőhangja, úgyhogy ezzel el lehetne menni H dúros irányba, de nem teszi a szerző. az A6 az azt jelenti, hogy Adúr+szext? Szóval A C# E F# ? Mi ilyet azért nem is értelmezünk, alapvetően tercekből építkezünk, és ha ez a hangzat van, akkor ez egy F#m7, csak beforgatva, hogy az akkord terce van a basszusban (tehát terckvart). Szóval ilyen akkordot nem használunk a klasszikus összhangzattanban, mivel a hangjai ugyanazok mint a F#m7 akkordnak, és attól még hogy más hang van a basszusban, a F# az akkord alaphangja, mivel arra tudjuk tercenként felépíteni.


+++


talán azért lesz mégis inkább szűkített, nem H7, mert a f# hang van a basszusban, és nem nagyon szoktam találkozni klasszikus összhangzattanban a domináns szeptim ilyen fordításával, ahol a kvint van a basszusban. Persze minden létezik, és lehet, hogy még mindig gyakoribb, mint a 2. fok szűkített akkordját kvinthiányosan beletenni. Szóval ebben tényleg nem tudok tanácsot adni, majd valaki aki jobban ért hozzá, megmondja:) (lehet megkérdezem holnap az összhangzattan tanáromat)


+++


a D7 nem a c hang miatt nem illik bele, a klasszikus összhangzattanban, és komolyzenében szinte mindig fel van emelve a 7. fok, szóval az e moll skála hetedik hangja nem a D, hanem a D#. Tarrega pedig tényleg azok közé a zeneszerzők közé tartozik, akik az összhangzatos moll skálát használták, nem a természetes. Ha megfigyeled, a moll rész utolsó előtti ütemében is d# hang van, illetve a 12. ütemben is, ez vezet rá az alaphangra, de ez nem számít modulációnak, mivel az összhangzatos moll skála hetedik foka mindig fel van emelve. (mármint a természeteshez képest, szóval hiába 1# az előjegyzés e-mollban, attólmég mindig disz van benne)


+++


Van egy fisz meg egy a. Milyen hangzatokat tudunk belőle csinálni? ha alá teszel egy tercet, akkor d#, f#, a - szűkített hármashangzat. Ha fölé teszel egy tercet - f# a c, megintcsak szűkített hármashangzat. Ahhoz hogy H7 legyen, két hangot kellene hozzá tenni. nekem emiatt tűnik inkább vagye 7. fokú vagy 2. fokú szűkítettnek. de ez az a rész amit majd megkérdezek mástól:)


+++


D/a vagy amol - Egyrészt, a D itt nincs felemelve, amiatt lehetne D-dúr, de így, hogy hiányzik a terce, esélytelennek tartom. A kvint hiányozhat, mint ahogy az a-moll is azért jó oda attól függetlenül, hogy nincs benne e hang, mert így is megvan az alap és a terc, de olyan nincs, hogy D-dúr van, a kvint van a basszusban, és hiányzik a terc. ott az a d-hang csak késleltetés, a c-nél szólal meg az akkord, de igazából ha az egész ütemet eljátszod, szerintem akkor sincs benne semmilyen dúr hatás, nagyon mollos. most letettem a gitárom, hogy tudjak gépelni, és zongorán játszom, de nekem az akkor is mollos. Vannak ilyenek, amikor nem magyarázzuk meg (vagy csak nekem nem akarták túlmagyarázni:D), hanem a fülünkre hagyatkozunk. Ha a zongorán bal kézzel leütök egy a-mollt, és rájátszom a dallamot, stimmel, a D-dúrral olyan idegen az egész, ha azt ütöm le, és játszom rá a dallamot. valahogy nem illik a hangnemhez. Szerintem ha az D-dúr lenne, akkor az már modulált akkord, és azzal elmennénk másik hangnem felé


+++


Abban igazad van, hogy kell egy domináns akkord a megérkezés előtt, de a domináns a H7, ami a 15. ütem utolsó két nyolcada, az világos. a 15. ütem első akkordja egy e-moll, a másodikban ugye van 2 darab A hang, egy c# és egy f#. Egyrészt nagyon gyakori az ötödik fok előtt a "kettőszext", ami azt jelenti, hogy a második fokra épített szűkített hármashangzat, csak úgy, hogy az akkord terce van a basszusban. Ez ennek tökéletesen megfelel, két A hang van, az a basszus, rájön a másik két hand. D egyrészt azért nem lehet, mert ugye D# a 7. hang, és ha azt leszállítanánk D-re, akkor ott valami más történne, a zárlatban pedig nincs ilyen. Az alaphang amúgysem nagyon hiányozhat, de mivel itt módosítva lenne, szerepelnie kellene az akkordban. Lehetne még esetleg Đ# F# A# C, ami egy szűkített négyeshangzat, de annak sem hiányozhatnak a hangjai, főleg nem az alapja. Tehát abban ott biztos vagoyk, hogy f# szűkített, és úgy jön a domináns 5. fok, és zárul le e-mollra:)


+++


A fordításokat leírom nagyjából, nem kell megtanulnod, csak ha esetleg már írtam volna olyat, amit nem értettél volna, akkor innen kikeresed. Az alapvetőket írom le, persze van ez továbbbonyolítva is, főleg a jazz összhangzattanban.

A hármashangzat ugye: alaphang + terc + kvint. Ha az alaphang van legalul, akkor "alap", ha a terc van az akkordban akkor "szext", ha a kvint van az akkordban, akkor "kvartszext".

A négyeshangzat így épül fel: alaphang + terc + kvint + szeptim . Ha az alaphang van alul, akkor "szeptim", ha a terc van legalul akkor "kvintszext", ha a kvint van legalul akkor "terckvart", ha pedig a szeptimhang van legalul akkor "szekund" fordításokról beszélünk. Ez most így talán kicsit sok :D de a lényege,

igazából sok lényege van, egy példát mutatok, érteni fogod.

Játszd el a darabot, vagy csak az utolsó néhány ütemet, de úgy, hogy a legutolsó E hang helyett H-t fogsz. Ez ugye szintén beleillik az akkordba, de akkor ez lesz a legmélyebb hang. Csináld meg úgy is, hogy a legutolsó hang helyett G#-t játszol. Ez is az akkord hangja, szerepel a tonikai akkordban, beleillik az E-dúr hármashangzatba, de mégis azt fogod érezni, hogy így nincs lezárva. A klasszikus összhangzattanban (és egyébként könnyűzenében is szerintem, jazzben meg főleg) mindig a basszus az alap, ahhoz viszonyítunk, azon áll az egész. Ha pl e-dúrban vagyunk mint itt, és utolsó hangnak H-t játszol, ami szintén beleillik az akkordba, attólmég azt fogod érezni, hogy most van a domináns, és ezután jön egy lezárás. Szoktak is ilyet, hogy pl itt a H7 előtt fogsz egy E-dúrt aminek H van a basszusában, és utána mész a H7-re. Ez egy szokásos késltetős módszer. Hiába az első fok akkordját fogod, ha a skála 5. foka van legalul, érezni fogod hogy így nincs lezárva, és pl itt már érthető az, hogy miért értelmezzük külön a hangzatok fordításait. Jó sokat írtam, rá is ment vagy félórám, pedig gyakorolni kéne :D de szívesen segítek, bármi kérdésed van, ami nem érthető, vagy ha szeretnél mégjobban belemélyedni ezekbe, kérdezz bátran, szívesen segítek (örülök hogy ilyen kérdésekre kell válaszolnom, nem pedig a 150ezredik "milyen gitárt vegyek kezdésnek" kérdésre várja valaki a megváltó választ:))

2013. máj. 21. 12:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/24 anonim ***** válasza:

Uhh, szédülök :)


Dmaj7 - tuti igazad lesz, majd még hallgatom otthon aztán majd rájövök magamtól is..


+++


A dúr - Nekem a pozíció miatt olyan A dúrosnak tűnt, fisz átvezető hanggal, de teljesen igazad van a fism7-el, a négy hang kiadja és a kisterc kezdőlépés is alátámasztja, amit én az elején Adúr nagytercéről induló futamnak értelmeztem.


+++


Fisz dúr: bocsi, nem "b"-t, akartam mondani, hanem "a#"-t. Itt kottaolvasási bakiról van szó, amit én követtem el: nem vettem észre a keresztet az "a" hang előtt (és nyilván rosszul is játszottam tegnap, ami érdekes, mert úgy is szépen szólt - szerintem legalábbis :) Ezzel a téma le is van zárva, ez egyrtelmű F# (a#, c#, f#), kíváncsi vagyok azért, hogy fog szólni.


+++


H7 vagy szűkített f# - egyebet nemtok mondani, kérem kapcsojja ki :)


+++


D7 vagy am - értem, hogy am, csak puffogok magamban még mindig, hogy ennyi erővel lehetne D dúr is, mert f#-re zár. De egytértek, am, d-ről felütéssel az elején.


+++


15. ütem második akkordja:

4 hang van benne: "a" (basszus), "a" (közép), "c" és "f#". Ez vagy D7, vagy am6, nem? Mivel e-molban vagyunk és tudomásul vettem, hogy klasszikus összhangzattan nem ismeri a "d"-t, mint e-moll hetedik fokát, akkor nem marad más, mint az am6 (2 alaphang, egy kisterc és egy szext), ugye?


+++


Írtál egy egész fejezetet, köszi szépen. Remélem a kérdezőnek is hasznára válik :)

2013. máj. 21. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/24 anonim ***** válasza:

na, most végülis csak 1 kérdés volt ugye?:D ez az am6 igaz?


az alaphang nem ugyanaz, mint a basszushang. a basszushang az a hang, amelyik legalul van, az alaphang pedig az, amelyikre a többi hangot tercenként fel tudjuk tenni. Mindig tercekben gondolkodunk, ezért nincs ilyen, hogy "am6". Persze van a könnyűzenében, az másabb, de komolyzenében ilyen akkord nincs, mert ugye milyen hangokból áll? a c e f#, igaz? (legalábbis itt ezek a hangok vannak), ezt hogy ha a f#-ről nézzük, akkor F#-A-C-E - így már egyértelműen félszűkszeptim. Egy akkordnak pedig nem lehet több funkciója és neve (legalábbis itt nem), és mivel a tercek az alapok, mindig azt keressük, hogy melyik hangra tudnánk felépíteni úgy, hogy terceket rakunk egymásra. ez érthető így?:) Ha van még kérdés, írj nyugodtan, vagy ha esetleg szeretnél egy másik darabot így kielemezni, szívesen állok elébe :D

2013. máj. 21. 15:51
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!