Manuálonként hány oktáv az eltérés?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ja, kimaradt a lényeg: a billentyűket tekintve a hangterjedelem ÖT OKTÁV.
ÖT, five, pjaty, stb, csak hogy te is megértsed. Nagy C-től négyvonalas c-ig. Attól hogy milyen regisztereket kapcsolsz be, nem fognak a manuálok egymás "mellé" kerülni, mintegy egymás folytatásaként.
Mielőtt dühödben nekiállnál guglizni, egyes megalomán (és értelmetlen) amerikai hangszerekben akad öt oktávnál hosszabb manuál, de ez a kivétel, amik erősíti a szabályt (Atlantic City, Boardwalk Hall Auditórium orgonája).
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#20: az egy oktávnál kisebb eltolás egy speciális eset. Azért kellett a kvint eltolás, mert 32 lábasnál nagyobb sípsor már az Esztergomi Főszékesegyház orgonájába sem fért volna be. Így egy kis "csalással" meglett (32' + 21 1/3' kvint) az a rezgés, amit csak a gyomroban érzel.
Ferde kopuláknál csak eltoltan szól a hozzákapcsolt manuál.
Persze a hengernél (generalcrescendo henger, lábbal tekerik előre-hátra, ez az orgona "hangerő potmétere" és a regisztrálni lusta orgonista barátja), ahol a leghalkabb regiszterek után fokozatosan kapcsolnak be az egyre hangosabbak, a végén már amikor minden regiszter szól, bekapcsolódnak a ferde kopulák is: a Főműre (civileknek: leghangosabb manuál) kapcsolódik a pozitívmű, redőnymű, szóval az összes manuál egyenes, és ferde kopulákkal is, és esetle még a Főművet is önmagához kopulázzák szuperoktáv kopulával, a Pedálra pedig kopulázódik minden manuál.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Tudom mi a különbség hangmagasság és hangszín között."
Eddig nem derült ki...
"A kopuláknál, ha +-1 oktáv eltérést állítok be, akkor 2 hang szól egyszerre, nem csak az eltolt."
"úgy eltolni, hogy a billentyű hatására csak az eltolt szóljon, ne az eredeti + az eltolt."
Egy manuálon belül csak a kettő szólhat egyszerre, különben nem szólalna meg.
Két manuál esetén ha az 1-esen nem kapcsolsz be regisztert, csak a 2-esen ahova ferde kopulát is kapcsolsz, akkor csak az eltolt fog szólni. De mivel a 2-esen sincs több hang mint az 1-esen ezért az 1-es legfelső oktávjánál nem fog a 2-es nem létező plusz oktávja szólni.
A regisztreket még mindig nem értetted meg.
Ha a lenyomsz egy billentyűt és be van kapcsolva egy 8 lábas regiszter, akkor megszólal egy hang. Ha ugyanazt a billentyűt nyomod le, de egy 4 lábas regisztert kapcsolsz be, akkor egy oktávval magasabb lesz a hang, ha 2 lábasat, akkor 2 oktávval, ha 16 lábasat akkor 1 otávval alacsonyabb.
Tehát egy billentyűhöz nem tartozik fixen egy frekvencia.
Itt hallgasd meg ahogy bekapcsolja egy más után a 8-4-2 lábasokat:
"Ha a lenyomsz egy billentyűt és be van kapcsolva egy 8 lábas regiszter, akkor megszólal egy hang. Ha ugyanazt a billentyűt nyomod le, de egy 4 lábas regisztert kapcsolsz be, akkor egy oktávval magasabb lesz a hang, ha 2 lábasat, akkor 2 oktávval, ha 16 lábasat akkor 1 otávval alacsonyabb."
Akkor meg pontosan azt tudja amire én gondoltam. 1 manuál marad, 1 -1 oktáv, 1 +1 oktáv, meg is van a 7 oktáv.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nincs meg...
nincs annyi síp!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nincs hét oktáv. Öt oktáv van. Csak más regiszter van bekapcsolva.
Akkor sem írják a kottában egy oktávval feljebb az adott szakaszt, ha oda épp 4 lábas regisztereket írt a szerző.
Egyébként felettébb ritka, hogy a regisztrálást nem 8 lábas (vagy nagyobb orgonákon 16 lábas) regiszterrel kezdenék. Nem is lenne értelme, hiszen az összes kevert és felhang regiszter a 8 vagy 16 lábas alapokhoz van tervezve. 8 lábas alap nélkül értelmetlen egy 2 2/3 kvint vagy 1 3/5 terc,
mert csak egy 4 lábassal, pláne 2 lábassal nem szól szépen.
Hányszor és hogy kell még leírni, hogy az az elképesztően makacs, konok, undok, aszpergeres, kihaéénem, bicskanyitogatóan okoskodó éned be tudjon fogadni végre a saját elképzelésedtől eltérő tényeket?
Szóval, mivel a regisztrálás mindig egy 16 vagy 8 lábas regiszterrel kezdődik manuálon, a játszható hangterjedelem 5 oktáv.
Ettől kezdve bármit írsz, az semmit nem fog jelenteni, csak annyit, hogy mindenki, az összes orgonaépítő, kántor, zeneszerző, orgonista rosszul tudja, és csak te tudod jól.
Annyira szeretnék egyszer ott lenni, amikor nem itt a virtuális térben, hanem a való világban jön veled szembe a valóság, és kapsz tőle egy nagy pofont úgy hogy nem tudod kimagyarázni. Ameddig ez nem történik meg, taníthatatlan maradsz.
Ugye egyke vagy, és csak megszületned volt nehéz?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az orgona manuálja 5 oktáv terjedelmű.
A több manuálos orgonák is 5 oktáv hangterjedelműek.
Nincs olyan "mélyebb" hang, amit a nagy C alatt kéne játszani, mert zeneművek kottáiban sem találsz ilyet.
A négyvonalas c-ig terjedő háromvonalas oktávnál sincs magasabb hang az orgonakottákban. Igazából csak a kétvonalas oktávot lehet még úgy-ahogy normálisan leírni a kottában, két pótvonallal, a háromvonalas oktávhoz már pótvonalerdő kell a hangjegyek szárain, vagy a [˙˙˙˙8va˙˙˙˙] jelzést alkalmazzák, hogy a kétvonalas fekvésben írt szakasz egy oktávval feljebb játszandó.
Tehát: a hangterjedelem öt oktáv. Bármit írsz, az csak tömény hülyeség.
Az az igazság, hogy már csak a bosszantásod miatt írom be mindig ugyanazt újra és újra. Nem lehet, hogy egy ilyen kérdés végén a hülyeségé legyen az utolsó szó.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Nos, én magam nem vagyok orgonista, de volt szerencsém orgonálni néhány évig. A fizikai levezetésed biztos parádés, de ezzel maguk a zenészek, orgonisták nem foglalkoznak.
Zenei szemszögből nézve a kérdésed eleve értelmetlen.
Ha tudsz angolul, ennél alaposabb és részletesebb orgonabemutatót egyszerűen nem is tudok neked ajánlani:
https://www.youtube.com/watch?v=Mvx6WE7EF3g&list=PLSJ9JGlhsP..
Már az első videó is érdekes, de 10:43-tól jön a lényeg.
A 3. és a 7. lecke különösen érdekes. :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!