Stephen King olvasók: Ti nem haragszotok egy kicsikét az Andrés Muschietti féle "Az"-ra, a filmre? A második résztől mit vártok? (Többi lent)
Az a helyzet, hogy talán én vagyok picit elfogult, de kicsit érzelmileg is kötődök ehhez a könyvhöz. Ennek több oka is van: például jó ideje írást 'tanulok', de még semmit nem írtam de szeretnék - és ez a könyv vett rá.
Tetszett a filozófia amit próbál üzenni, a lélektan vagy ilyen kérdések aniket feltesz, külön tetszett, hogy horrorban adja el. Ez volt az első S. king könyv amit olvastam.
A 2017-es filmre viszont akármennyire vártam, eléggé megharagudtam. Szerintem perfekt az összes szereplő. De mindazt kihagyták, vagy kivágták, vagy átírták ami a szívem csücske volt a könyvben vagy ami miatt.
Először is több szereplő háttere hiányzik belőle számomra. Hiányzik a miért és hogyan ha értitek. Mert pont ez fogott meg a könyvben! Hiányzik, az otthoni konfliktus, azok a konfliktusok amik depresszióssá, lúzerré, sőt rosszá teszik a karaktereket. Így nem ugyanaz... Krajcáros sem. A gyerekkori traumák egyik legjobb könyve volt életemben, és ez a szál ahogy van kimaradt.
A szereplők jellemrajza is hiányos. Lúzer. Oké. Milyen? Miért? Hogyan? S a többi összes.
Aztán Krajcáros (azért se vagyok hajlandó Pennywisenak hívni) szerintem patent. Amilyen egy bohócnak tetsző sötét entitás. És tetszik, hogy nincs filmen belüli spoiler, tehát rejtély övezi a második részig feltehetően. Valódi formájáról semmit sem tudni.
De pont az hiányzik aminek nem kéne: az amennyi formában megjelent ahány embernek, az mintha túlságosan elmaradt volna. A félelmek megjelenítése, a lelki elnyomás amire képes az szőröstől bőröstől hiányzik. A madár, a vérfarkas, a hold, a dobermann, a szobor, és a többi. Ti nem gondoljátok ezeket így?
A korábbi filmről kegyeleti okokból sosem beszélek. Azt hagyjuk, de ebből az újból sokkal többet ki lehetett volna hozni szerintem. A könyvet megrázkódtatás volt olvasni. A film egy jó kis horror de nem volt megrázkódtatás. Úgyhogy eléggé haragszok Andrésre. Főleg mert nyilatkozta, sok kihagyásról hogy szándékos mert nem tartotta hatásosnak és érdekesnek. Pont a hatásos részeket pont azt a []va lényeget hagyta ki...
Nektek mi a véleményetek? A második részt várjátok?
Nekem is az "Az" a kedvenc King könyvem.
Eredetileg Cary Joji Fukunaga írta a forgatókönyvet, és az az elképzelés sokkal sötétebb lett volna, több brutális és kegyetlen jelenettel, aztán jött Muschietti, ő átírta nézőbarátra a forgatókönyvet.
Én úgy érzem Muschietti megtette azt, ami tőle telt, a hangulatot például szerintem nagyon eltalálta, a gyerekek karaktereire is egyformán odafigyeltek, bár sajnos nem lett egyik sem túlzottan elmélyítve, és szerintem a film legjobban működő pontja az a zseniális gyerekszínészek és a köztük lezajló párbeszédek és a dráma. Bár, ha jobban átemelik a karaktereket, akkor még drámaibb lehetett volna, de szerintem ez a része korrekten működik a filmnek, és mint mondtam, szerintem a hangulat is remek.
Pennywise is jól volt megjelenítve, eléggé félelmetesen nézett ki, de ahogy haladt előre a cselekmény, a bohócunk egyre kevésbé lett félelkeltő. A leggyengébben működő pontja a filmnek szerintem pontosan ez, hogy horrorként egyáltalán nem működik, még úgy sem, hogy Bill Skarsgard nagyon jól hozta a bohócot.
Az itt a probléma, hogy nem voltak bevállalósak a készítők, a sokkal merészebb forgatókönyvet kidobták az ablakon, ráadásul Muschietti rendezőként sem egy Kubrick, még akkor sem, ha ő megtette ami tőle telt.
Rossznak nem nevezném, de én is többet vártam tőle. Viszont ha arra gondolok, hogy hány zseniális regényt sikerült szörnyen adaptálni, akkor ezzel a közepes végeredménnyel szerintem elégedettek lehetünk.
Szóval aki teljes "Az" élményt akar, az szerezze be a könyvet mert a film csak ízelítőt képes nyújtani.
Először is szögezzük le, a próza és a filmművészet nagyon más, emiatt nem bölcs dolog ugyanazt a tartalmat, élményt várni a kettőtől. Szövegben könnyű utalni a cselekvő gondolataira, korábbi tapasztalataira stb., míg vizuálisan ez nem megoldható. Ha filmre adaptálnak egy regényt, akkor óhatatlanul megváltozik valamennyire a történet, hisz a képileg megjeleníthető dolgok maradnak meg, ill. a karakterek számát is hasznos limitálni, hogy a néző ne veszítse el a fonalat, tudja követni az eseményeket.
Arról se feledkezzünk meg, hogy a film mindössze két órás, így nem jut idő mindenre még úgy sem, hogy csak a gyerekrész került bele. A könyv valamivel több mint 1100 oldal, ami rengeteg történést jelent, amit egy négy-öt órás film duológiába nem lehet belesűríteni. Az utalás vagy háttér-információ, amire a regényben elég tíz sor, az filmben akár harminc-negyven perc is lehet.
A Trónok harca című könyv is kb. azonos hosszúságú, abból tíz órás első évadot készítettek, mégis kimaradt belőle sok minden, ami a kötetben benne volt.
A mozgóképes alkotások is művészeti termékek, tehát az alkotók, megrendelők ízlése szerint készítik el, így természetesen különbözni fog az olvasók elképzeléseitől, fontossági sorrendjétől. Ezért teljesen más érzést képes kiváltani a kettő.
Lényeg a lényeg, mivel két különböző médiumról van szó, így nem érdemes összehasonlítani őket.
Magánvéleményem pedig az, hogy ha olvastál egy írást, amire még emlékszel is, akkor ne nézd meg a belőle készült filmes feldolgozásokat, mert úgysem fog tetszeni. És se nézek meg semmit amit olvastam már; csak fordítva, elolvasok egy regényt, ha tetszett a belőle készült film.
(Amikor a Kedvencek temetője című kötetének a felénél tartottam, megnéztem a filmet, ami a feléig kiborítóan más volt; de a még nem olvasott részek nagyon bejöttek, élveztem végig. Ennyire ég és föld, ha olvastad, és ha nem.)
Nagyon köszi a válaszokat! Várom még!
Kedves 4#-es válaszoló! Érthető, egyetértek. De kivétel erősíti a szabályt, előbb olvastam a Harry Potter könyveket a filmeket csak szisztematikusan utána néztem meg és én személy szerint nem csalódtam. Pedig látom a különbséget, mégsem kevesebb mint vártam. De mondhattam volna mást is.
4:
Részben egyetértek veled, részben nem. A legjobb filmes alkotások például ugyanolyan intenzív élményt képesek adni, akkor is, ha nem olvastad a könyvet. Én például még jobban is szeretem Kubrick ragyogását mint a könyvet. De említhetném még többek között a Harcosok klubját is, ami ugyan nem King regény, de már a könyv is zseniális volt, és a film még talán a regénynél is jobb volt.
A kedvencek temetőjét szerintem nem jó ötlet példaként felhozni, mert az már magában is egy rossz film volt, még akkor is ha nem olvastad előtte a könyvet, szóval annál csak jobb lehet a könyv.
Lényeg a lényeg, a nagyon színvonalas filmes alkotások képesek a regény minőségével vetekedni, a színészek is ki tudják fejezni a leírt érzéseket, gondolatokat, sőt ez narrálással is ugyanúgy megoldható filmvásznon is.
Én is hasonlóan gondolom. És pont emiatt vagyok mérges a filmre, bár őszintén szólva mint írtam tetszett. Mégis elégedetlen vagyok, de csak mert szerintem ebből sokkal többet ki lehetett volna hozni. Kihagyások kivágások ide vagy oda legalább annyit ki tudott volna hozni belőle a rendező, amennyit King kihozott a könyvvel a témából amit feldolgoz. Abszolút nem semmi amit feldolgoz egyébként szinte bármely művében de ebben különösen. Lehangol az eredményben ha elképzelem hogy a forgatókönyvírók klubja nagyobb fele ezt a részt nem hagyta ki talán mert érezte hogy ettől jó. De Andrés pont azt az egy qrva könyvet találta meg ami kihagyta... (Értsd humánusabbra írta/csinálta, ezzel ki is nyírta, nem lett olyan rossz de közel sem Az a szint amit vártam.)
Plusz, mivel a tapasztalataimra a gondolataimra, saját kérdésekmre is rátaláltam annak idején a könyvben, ez talán jobban megérint, gondolom elfogult vagyok. A miért és hogyan kimaradt szinte mindenkiből, sőt volt egy karakter aki idézőjelben a szívem csücske, mégiscsak érzelmi hatású egy könyv, az illető, a többi is, de főleg Ő nagyon szívbe markoló volt a számomra. Úgyhogy nekem egy nagy saller, hogy az ő lényegét pedig módszeresen kivagdosták, nyilatkozta is a rendező, hogy miért és hogy direkt. Talán engem ezért idegesít.
De mint mondtam ezt a Harry Potterről például már nem tudnám elmondani, pedig azzal is hasonlóan vagyok. Kötődök ahhoz is. De abszolút meg voltam elégedve, completo. Se több se kevesebb annyi amennyi kell, egy két sajnálatos kihagyás de nem orvosolhatatlan, az új előznény filmek kezdik is orvosolni. Úgyhogy nagyon nem tudom mennyire vagyok még kíváncsi az Az 2-re. Meglátjuk.
De a válaszaitokat köszönöm!
Nem olvastam (jobban mondva hallgattam végig, mert hangoskönyvben hallgatom), de azért válaszolok.
A legnagyobb probléma, hogy ti ugyanúgy megakartátok tartani a könyv hangulatát, mint a depressziós, mind a horror elemeit. Ez szép és jó, de ezzel egy probléma van: nem tudod eladni az átlag nézőnek. Az meg, hogy szűk réteg megnézte volna nem hozott volna annyit, mintha az átlag nézőre szabják a filmet.
Az átlag néző meg nem szereti a tényleges horrort (nem, ez minden volt, csak nem horror), se gondolkozni, stb. Az átlag nézőnek ennyi kell, mint a mostani film. Egy kis ijesztgetés, jó győz valamennyire, happy end, stb.
Ténylegesen a könyv hangulatát hozták volna át, akkor eladhatatlan lett volna. Már ott kirohant volna az átlagnéző hányni, amikor a könyvbeli gyár balesetet mesélik el. A maradék réteg meg nem termelt volna már annyi bevételt. Hollywood meg a pénzről szól csak. Nem termel biztosra sok pénzt a forgatókönyvtől tovább el se jutott volna a film.
"A kedvencek temetőjét szerintem nem jó ötlet példaként felhozni,"
Csak ezzel a könyv-film párossal voltam így (TV akkor adta), szóval más példát nem tudtam volna hozni. A lényege annyi volt, hogy másképp nézi az ember, ha már előtte olvasta.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!