Kezdőoldal » Szórakozás » Könyvek » Mik a könyvkiadás lépései?

Mik a könyvkiadás lépései?

Figyelt kérdés
Van egy saját trilógiám, még nem adtam ki semmit de szeretném ezt megpróbálni. Mennyi esélyem lenne arra, hogy egy kiadót megkeresve, elküldöm nekik és lesz is belőle valami? Igazából minden kész van hozzá, térkép, borító... csak nem tudom ezen a "szerencsét próbálok" módszeren kívül mit tehetnék hogy meg is valósuljon?
2021. márc. 27. 00:34
 1/3 b1812567 ***** válasza:
54%

Látatlanban mondom, hogy nem, nincs kész. A szövegen is valószínűleg még dolgoznod kell(ene), de - hacsak nem vagy grafikus - a borító is inkább ötletnek, vázlatnak lesz jó.


Sok hasonló kérdés volt már, keress vissza kicsit.


De a lényeg, hogy két út van:

Vagy a hagyományos módon, kiadóknál házalva bízol a szerencsében, hogy valaki lát benne fantáziát és kiadják a műved.


Vagy, ha inkább hobbinak tekinted, és az a fontos, hogy a polcodon ott legyen, meg a család meg a barátok vegyenek pár példányt, akkor nekiindulhatsz a magánkiadásnak. Ez pár ezrestől (ha csak 1-2 példány kell, nem hivatalos kiadásként) az 1-2 millióig terjedhet. Mármint kiadásként, neked.

Szerkesztő, korrektor, tördelő, grafikus, nyomda, terjesztés bizony fog ennyibe kerülni. Megjegyzem, akkor még marketing nem is igazán volt ebben az összegben.


Hogy mit tehetsz azért, hogy egy kiadó felkaroljon? Nem tudom milyen témában, zsánerben akarsz érvényesülni, de annak megfelelő pályázatokat, kiadókat, újságokat keresnék. Sokan nem regénnyel kezdik, hanem novellákkal, cikkekkel. Ha jól írsz, és szem előtt vagy, könnyebben felfigyelhetnek rád.

2021. márc. 27. 21:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:

A fáma szerint eleinte JK Rowlingnak és Stephen Kingnek is azt mondták, hogy a könyveik eladhatatlanok, nem akarta kiadni egyik kiadó sem. Aztán sokadikra találtak csak egy olyat, amelyik bevállalta a kockázatot.


Ma már egy csomó más lehetőség is van a hagyományos könyvkiadási modellen kívül is.

Létezik egy csomó print on demand szolgáltatás, amivel nem nagy szériás nyomdagépeken készül, amit csak sokezer példány miatt érdemes beindítani, hanem akár 2-3 darabokat is költséghatékonyan le tudnak gyártani.

Léteznek magánkiadást támogató cégek, akik pénzért, de az igények mértékében támogatják a könyv kiadását. Ha akarod és fizeted, akkor van grafikus, de ha azt kéred, ráteszik a borítóra a te rajzod is. Ha kéred, elmagyarázzák, miért jársz jobban a profi grafikussal, de ha azt kéred, rád hagyják - sőt akár azt is megteheted, hogy ilyen és olyan változatban is árulod a könyved és meglátod, melyik fogy jobban. Ha kéred van korrektor, lektor, tördelő, minden. Ha akarod, magad is elvégezheted ezeket és lesz a kivitelezés olyan, amilyenre sikerül.


Léteznek blogok és más webes felületek, ahol saját magad publikálhatsz bármit és elérhetsz vele tetszőleges méretű közönséget - és kitalálhatsz rá magadnak bármilyen adomány, előfizetés, vagy egyéb finanszírozási megoldásokat.


Létezik közösségi média, fórumok, blogok, vlogok, amikkel ismertté válhatsz, fel tudod futtatni a saját neved és a témád, amit ki akarsz adni, így már a könyv megjelenése előtt követő és olvasótábort tudsz magad köré építeni.

Létezik kickstarter és egyéb crowdfunding megoldások, amivel ha ügyes vagy, akkor előre összegyűjtheted a kiadás költségeit és biztos bevételekkel számolva tudsz belevágni a költséges részébe.

Létezik Amazon (bár csak angol nyelvű könyvek számára) és más hasonló megoldások is, ahova feltöltheted a magad által beszerkesztett könyvet és ők árulják.


Rengeteg féle könyv, webinar, workshop és egyéb segédanyag létezik a könyvkiadáshoz akár magyar nyelven is.


Szerintem érdemes elolvasni Guy Kawasaki: APE - Author, Publisher, Enterpreneur című könyvét - magyarul nem tudom, megjelent-e és alapvetően az amerikai tapasztalatairól ír, de a zöme igaz Magyarországra is.


Az ő elmondása szerint nagy kiadókat sokan keresik meg ötletekkel, ezek közül kevés az igazán jó, vagy bomba biztos és egyre kevésbé megjósolható a siker. A kiadók nagyon nehezen vállalnak kockázatot, csak a tuti sikerbe ugranak bele. A kiadók nagy cégek, állandó struktúrákkal, munkamódszerekkel, kevés rugalmassággal. Ha bekerül egy új könyv, azzal pont ugyanúgy bánnak, mint a régebbiekkel, nagyon ritkán és keveset tesznek egyedileg hozzá a könyvhöz. Van egy sablon leírása a könyvnek és azzal hirdetik. Megvannak az állandó üzleti kapcsolataik, azok révén kiteszik egy rakás könyvesboltban és várják, hogy a polcról valaki levegye. Extra marketinget nagyon keveset tesznek hozzá egy könyvhöz. Amit alapból nyújtanak, az meg vagy ér valamit, vagy nem. Pont ezért nem is szeretnek előre fizetni a szerzőknek, hogy övék legyen az anyagi kockázat, egyre inkább az eladások mennyiségéből állapodnak meg a szerzőből és azon a pénzen osztoznak, amit a könyv "magától" megtermel.


Saját kiadásnál minden rajtad múlik. Annyira lesz jó a könyv, amennyire jól megírtad, annyira lesz benne sok hiba, amennyire jó korrektort fizettél hozzá, annyira lesz jó a marketing, amennyire te veszed a fáradtságot, hogy jól kitaláld, felépítsd, amennyire te költesz a szakemberekre és a hirdetésre. Viszont mivel a te érdeked, magadnak esélyes, hogy fogod is jól csinálni, míg ha a kiadóra bízod, rajtuk múlik, hogy fogják-e jól csinálni vagy nem, de a te sikered és bevételed is bánja, ha ők nem tesznek elég sokat. Ha viszont a kiadóra bíztad és amikor látod, hogy nem csinálják eléggé aktívan vagy jól, akkor elkezded te csinálni, akkor meg nekik is termeled vele a pénzt, hiszen pont azt csinálod te a saját időd, energiád és pénzed rovására, amiért ők a nagyobb százalékot kapják az üzletből. Kawasaki és nagyon sokan mások is nem véletlenül választják inkább a magán kiadást. Így övék minden kiadás és kockázat, de csak rajtuk múlik minden eredmény és ha bejön, akkor minden haszon is az övék, nem kell rajta osztozni másokkal, akiknél bizonytalan, hogy mennyire térül meg a hozzájárulása.


Wolf Gábor a Marketing Kommandó FB oldalán publikálta egyszer a saját számait, hogy Kisvállalati marketing Biblia című könyvét mennyibe kerül, hogy kinyomtassa annyi példányban, hogy minden könyvesboltban kitegyék a polcokra (milliós tétel, amit neki kell előre kifizetnie), hogy aztán HA eladnak belőle valamennyit, akkor az eladott mennyiség 50%-át a könyvesbolt(hálózat) megtartva egyszer majd fizessen belőle neki is. Mellé tette azt a statisztikát is, hogy így évente mennyi könyvét adják el a könyvesboltok országszerte, összehasonlítva azzal, hogy a saját marketing tevékenysége révén, amivel a saját weboldalára tereli az embereket, hogy inkább tőle vegyék meg és ezzel az ő zsebében hagyják a könyvesbolti terjesztés 50%-át is. Érdemes megkeresni a posztot, ez is nagyon tanulságos...

2021. aug. 14. 11:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

A lépések egyébként nagyjából:

kézirat

szerkesztés

lektorálás

korrekció

borító terv

tördelés

nyomtatás

marketing

értékesítés

2021. aug. 14. 11:27
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!