Kezdőoldal » Szórakozás » Filmek, sorozatok » Miért utálják sokan a "művészf...

Miért utálják sokan a "művészfilmeket"?

Figyelt kérdés

Sokszor hallom, hogy vacak művészfilm, sznob marhaság, értelmetlen stb. estig lehetne sorolni miket írnak, mondanak az emberek, de valódi kritika érthetően megfogalmazva soha nem hangzik el. Szitok szóként használják.


Azok akik nem szeretik azoktól kérdem, mi az, hogy művészfilm?

Meg tudja ez valaki egyáltalán fogalmazni nekem?

Vagy ha valamit nem értek az már az és lehet szidni, hogy sz@r ahelyett, hogy próbálnám megérteni?


Félre értés ne essék, senkit nem akarok itt győzködni, hogy csak Tarkovszkijt nézzen ezentúl.

Egyszerűen meg akarom érteni, hogy mi ez az indulat az ún. művészfilmekkel szemben.



2018. febr. 8. 10:08
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
35%
Én nem vagyok indulatos a művészfilmekkel kapcsolatban, de nem szeretem őket. Miért? Mert én azt várom el egy filmtől, hogy szórakoztasson. A m. filmek általában baromi unalmasak, lassúak, és hosszúak. Semmi történet, semmi látvány, csak az öncélú művészkedés. Hosszú percekig kitartott gyakran lehangoló képek, unalmas párbeszédek, stb. Kettőt m.filmet láttam életemben, mindkettő után 1 hétig depressziós voltam. Nekem ez nem kikapcsolódás, hanem kínzás. Nem zavar, ha valaki szereti ezeket az alkotásokat nézni, csak nekem ne kelljen.
2018. febr. 8. 11:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
Mi volt a két film címe?
2018. febr. 8. 11:21
 3/11 A kérdező kommentje:

Többször szembesültem azzal, hogy viszonylag könnyen emészthető de nem egy kaptafára készült filmet le vacak művészeztek.

Itt, ezen az oldalon megkapta ezt az új szárnyas fejvadász pl.

Máshol az éjszakai ragadozókról találkoztam ilyen véleménnyel.


Mind ezt azért mert mondjuk nem tök lineáris az elbeszélés menete és innentől kezdve sokak nem értik a filmet. Ha nem érti akkor az meg már csakis sznobság lehet.

2018. febr. 8. 11:41
 4/11 anonim ***** válasza:
a sok esetben olyan a művészfilmek szociális közege és bemutatott karakterei akikkel semmi kedvem nincsen azonosulni.
2018. febr. 8. 11:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 A kérdező kommentje:

A szerzői filmek esetében valóban sokszor nagyon hétköznapiak a helyzetek. Ez lehet nyomasztóan hat valakire, mondjuk ott a sátántangó, valóban nyomasztó a közeg.


Nem kizárólag ilyen lehet csak egy művészfilm.


De írjatok példát! Ki, mit látott ?


Eddig jó a téma, örülök, hogy nem a fikázók csaptak le egyből a kérdésemre hanem normális hangvételű válaszok jönnek, egyenlőre ugyan csak ellen de remélem jön majd pro vélemény is ;)

2018. febr. 8. 12:36
 6/11 anonim ***** válasza:
0%

Művészfilm = a rendező művészi önkifejezése a lényeg, nem a közönség szórakoztatása és a pénzkeresés.


1) Unalmas. Pl. az összes Kubrick film... Személyes véleményem, ami miatt minden film rajongó meg akar ölni.

2) Érthetetlen. Pl. David Lynch filmjei közül pár

3) Nyomasztó. Pl. Aronofsky-tól a Mother a legújabb ilyen. De a többi filmje is. Vagy épp Lars von Trier, stb.


Szeretem én a művészfilmeket is, de csak mértékkel.

2018. febr. 8. 15:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 A kérdező kommentje:
David Lynch érdekes és jó példa. Ott a twin peaks, anno az első széria. Oda vissza volt érte mindenki. Aztán az se egy tucat, szokásos sorozatocska volt. Igen csak megdolgoztatta az embert az is, mégis imádták.
2018. febr. 8. 15:36
 8/11 anonim ***** válasza:
100%

Hali!


Eddig mindig különbséget igyekeztem tenni a művészkedő és a művészfilm között. Mostanában félve ejtem ki az utóbbit és rögtön hozzá teszem, hogy nem pejoratív értelemben használom.

Ez igen elszomorít. A film szerintem művészet. A művészet feladata nem a szórakoztatás, de aki hajlandó befektetni, odafigyelni, hogy megértse annak mindenképp élményt, kikapcsolódást és közben feltöltődést ad. Fejleszti az embert, többé teszi emeli. (Ehhez persze kell a megfelelő állapot, szellemi frissesség) Ezért szomorít el, hogy a legnépszerűbb művészeti ág nem tudja ellátni hivatását.

A dolgok kölcsönösen fokozzák egymást. Nézzük meg a SZoRaKoZTaT-szót. Gyöke a SZór. Tehát jelentése SZóRTá tesz. Nyilvánvaló, hogy a társadalom nagy része már amúgy is teljesen szétszórt tudatállapotban van. Azaz élete nagy részét nem tudatosan éli. A szórakoztató filmek ezt fokozzák. A művészet dolga pedig az volna, hogy ebből a lefelé csúszásból kiemeljen.

Visszatérve első gondolatomhoz: látva, hogy milyen címeket hoznak fel a művészfilm példájára, úgy érzem nem szabad használnom a művészfilm kifejezést sem, mert én mást értek alatta. Bár gyanítom, hogy az amerikai filmeket én csak kulturális különbségeink miatt nevezném inkább művészkedéseknek. Ide tartozik, hogy a film önmagában attól nem lesz művészet, hogy "Hosszú percekig kitartott gyakran lehangoló képek, unalmas párbeszédek" -ből áll.

Szóval, amit népszerűsíteni szeretnék azok a filmművészeti alkotások. Érdemes a régi korszakokban keresgélni. A filmnyelvi eszközökben (ahogy én értem) igazából 60 évben nem hoztak újat, de életvitelünk és a naponta minket érő ingeráradat átrendezte világunk megélését. A nem közönségfilmek készülők közül inkább az európaiakat szeretem. Iránban is készülnek különösen jók. Az USA kultúra és művészetfelfogása áll távol tőlem. A Hollywoody kivételekről általában kiderül, hogy szinten európai gyökerűek.

Hogy mi unalmas, és mit érzünk lassúnak az nagyon nagy mértékben rajtunk, a befogadókon múlik. A filmnézés, a mozizás rítus kellene legyen. Ezt nem lehet 10 óra lélekölő, agymosó munka után megejteni... de a művészet is lehet könnyed, és mindenképp a lelki és szellemi erők adása és a feltöltés is a feladata. A lehangolás, lelki kiszipojozó hatás nem tesz semmit művészfilmé.

Szokásos világunkból, nézőpontunkból való kizökkentés szintén nagyon építő lehet. Pl.: Mementó.


Egyébként szerintem épp a látványosság ami önmagáért való a "szórakoztató filmekben". A gyorsaság pedig csak kényszeres versenyfutás a néző türelmetlenségével. Aki "szórakozni" akar, az többnyire nem szeretne megérteni, átgondolni, megvitatni magában az elé tett állításokat. A "művész" filmek lassúsága jó esetben épp nem önmagáért való. Időt enged, hogy a befogadó feldolgozza, alkattól függően értelmezze, átgondolja, átérezze a helyzetet vagy csak beleélje magát, és ezzel önismereti fejlődésre ad lehetőséget. A szakadatlan, nagy sebességű vizuális inger áradat épp önmagunk uralását és ismeretét lehetetleníti el. A tudatosság ellen hat. Ez nagyszerűen alapozz a jelenlegi gazdasági és társadalmi berendezkedésnek, a fogyasztói társadalomnak. Nem mellesleg erről szólnak a zombi filmek. Vicces paradox :)! A pláza multiplexében nézzük, ahogy a zombisereg a plázákban felfal (fogyaszt) minden élőt.


"a rendező művészi önkifejezése a lényeg" - Na ez az amit én művészkedésnek nevezek. Ez nem művészet, de szerintem sok esetben ez is csak meg nemértés jelent, ami viszont lehet egyszerűen a néző lustasága vagy fáradtság.

2018. febr. 9. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:

Na ez egy szépen összeszedett gondolatmenet.

Le merem fogadni, hogy nem csak meg még nézel néha napján egy filmet hanem ezzel foglalkozol vagy tanulod épp attól függ.


Nem nagyon tudok mit hozzá tenni. Talán csak annyit, hogy én amerikát nem írnám le teljesen. Szerencsére nem csak Hollywood van, vannak jó független filmeseik, akár csak a már említett Lynch.

2018. febr. 9. 10:59
 10/11 anonim ***** válasza:
Én szeretem a művészfilmeket, Kubrick filmjeivel sincs bajom, sőt, el tud gondlkodtatni.
2018. febr. 17. 21:50
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!