Most akkor milyen sorrendben nézzem a Star Warst, hogy időrendbe legyen, de ne lőjem le a poént és értsem is?
21:24-es író:
Természetesen én sem azt mondom, hogy hibátlan a prequel, ugyanúgy, ahogy az eredeti trilógia sem tökéletes. Igazából majdnem ugyanannyi hiba van mindkét trilógiában, az előzményekben egy hajszállal több. Csak a sok agyatlan előzmény fikázó hajlamos azt mondani, hogy "az eredeti trilógia tökéletes, az előzmények pedig nézhetetlenek, meggyalázzák az egész Star Wars-sagát" És ne haragudj, de nekem abból amit írtál az előző válaszodban, 18:51-esben úgy tűnt, te is ezek közé tartozol, az ilyenekből meg elegem van kicsit...
Ha gondolod szívesen vitatkozom veled, de először írd le miket tartasz hibának az előzményekben. Majd utána megvédem őket, amennyiben úgy érzem alaptalanok a kritikáid :)
"Csak a sok agyatlan előzmény fikázó hajlamos azt mondani, hogy "az eredeti trilógia tökéletes, az előzmények pedig nézhetetlenek, meggyalázzák az egész Star Wars-sagát"
agyatlanozd a tudod kit.
én nem vagyok egy nagy sw-fan, nem határozta meg az életemet darth vader. gyerekkoromban nem láttam a filmeket, illetve kb. 4-5 éves lehettem, mikor az első (4.) részt leadta a tv, valamikor a nyolcvanas évek elején. nem emlékeztem belőle semmire. utána moziban láttam huszonévesen a baljós árnyakat, és nem tetszett. nem értettem, hogy ha ilyen a star wars, miért ekkora popkulturális viszonyítási pont? 2000 körül láttam először a klasszikus három filmet, és megértettem: nem a star wars, hanem a baljós árnyak rossz.
ma egyébként már simán bealszom a régi trilógián is, de akkor is el kell ismerni, hogy azoknak a filmeknek van egy szellemisége. egy olyan szellemisége, amit az új, teljesen inkonzisztens trilógia meghamisít.
gondolom azt nem is kell magyaráznom, hogy ha a star wars klasszikus trilógiája nem készül el '77-től '83-ig, és a tematika első filmje az ún. ep1 lenne, hol lenne ma az egész title renoméja. a prequel trilógia disney-t megszégyenítő felszínessége, az új karakterek primitívsége közel sem tudott volna színpadon maradni, pláne nem akkora popkulturális alapjelenséget létrehozni, mint a régi filmek. íme a minősített bűnök:
- a jedik. ott az a szerencsétlen tatooine, amin állítólag nem érvényesülnek a köztársaság törvényei és rabszolgatartás van. a mi jó jedi lovagjainkat ez cseppet sem érdekli az egész prequel trilógiában. ezek azok a hős lovagok, akikre fel kéne nézni? aztán: a jedik leleplezik az illegális klónhadsereget, ezt a törvénytelen és embertelen valamit. mit tesznek velük? felhasználják őket a saját oldalukon. gratula. ők aztán tényleg azok a hősök, akikről annyit regélnek a régi filmekben, és akiket most végre láthatunk erejük teljében. hát, bár ne látnánk. a prequel trilógiában mikor cselekednek bármi jót is a jedik? mert nekem úgy tűnik, hogy szimpla politikai csatákban vesznek részt, mint amolyan kiemelt harcértékű alakulat (a lá waffen ss). mikor védelmezik az ártatlanokat, az elesetteket, a jókat?
- amidala miért megy hozzá a pszichopata gyilkos skywalkerhez, aki kivégezte az egész buckalakó pereputtyot? lehet egyikükkel is azonosulni? azt már nem is mondom, hogy amilyen dialógusokat írtak nekik, és ahogy főleg christensen játszik, az alapján valóban azonosulhatatlan mindkettő. persze, az egész star wars univerzum nem a kifogástalan és árnyalt színjátékról híres.
- a jedi tanácsban felmerül, hogy anakin az a gyerek, akiről a próféciák meséltek. milyen próféciák??? lucas csak úgy a hasára csapkod, és jönnek ki belőle a dolgok. ez sincs megmagyarázva, nincs elvarrva a szál. angolszász nyelvterületen ezt nevezik plothole-nak.
- midiklorián!!! ez a legfájdalmasabb. miről szól a régi trilógia? a jedik erkölcsi, szellemi magasságuknál fogva emelkednek ki a többiek közül, az erő pedig egy egyetemes dolog, ami átjárja az egész univezumot. a jediség egy módszertan, mely mindenki számára elsajátítható, aki hajlandó magát rászánni az aszkézisre, az elmélyültségre. ehhez képest mi történik a prequel elején? midiklorián a vérben? mi ez, valami árja gondolkodásmód??? ez maga az evolúciós felsőbbrendűség, hogy kerül ez ide? a régi filmekben szó nem volt róluk. az eltelt húsz év alatt lucas biztosan alaposan tanulmányozta a harmincas évekbeli eugenikát.
- szeplőtelen fogantatás??? anakint a midikloriánok nemzették? ez miféle random módon került ide, mi köze a star wars világához? értem én, hogy lucas a jóöreg vadert bibliai nagyságúnak akarta beállítani, de ez rettenetesen sutyerák. sok film használ bibliai utalásokat, de itt kétszeresen is inkonzisztens a dolog. egyrészt, a bibliának semmi köze nincs a star wars univerzumához, hiszen az réges régen játszódik egy messzi messzi, tudjátok hol. másrészt, a star wars-béli jézus, anakin később evil boss-á válik. akkor miért hozza lucas elő ezt a jézusos metaforát?
- jar jar binks. egy méltán népszerűtlen figura. tudom, hogy a régi trilógiában is voltak mókás sidekickek, de sem chewbacca, sem a droidok nem voltak ennyire irritálóan primitívek. de még a jedi visszatér kis mackóit (akik bár tündibündik voltak) sem ábrázolták ennyire irritálóan, és legalább nem beszéltek. ezt a karaktert még egy disney-filmbe sem lehetne beleerőszakolni. arról már nem is beszélve, hogy ez a kicsit sem vicces, szánalmas figura tulajdonképpen semmit nem tesz hozzá a filmhez, azon felül, hogy le lehet belőle gyártani happy meal ajándékokat (de kinek? mindenki gyűlöli ezt a nyomorultat).
- a baljós árnyakban anakin skywalker egy átlagos rabszolga. akkor hogy van annyi ideje, hogy összerakja a versenyfogatot és c3po-t? és ha már itt tartunk, a szintén rabszolga anyjának miért egy protokolldroidot épít, ami kismillió nyelven beszél? akkor már miért nem egy munkarobotot? és ha a srác ennyire májer, miért nem adja el a protokolldroidot, hogy a kapott pénzből kiváltsa magát vagy az anyját? tehát összefoglalva: anakinnak van elég ideje, szakértelme és pénze építgetni, fejlesztgetni. nem rossz rabszolgaélet. most sajnáljam, hogy rabszolga csórikám?
- miért nem lopják el a jedik azt az alkatrészt, ami miatt a tatooine-on kell rostokolni? persze, mielőtt még jönne a válasz, hogy "azért, mert ők jóságos jedik", naná. inkább megnézik, hogy rabszolgák hogyan csatáznak egymással egy vérre menő verseny keretén belül. tényleg jóságosak ezek a jedik.
- az ep1 végén, amikor a kisgyerek lesz a nap megmentője, az egész jelenetsor egy szombat délelőtti mese színvonalán van, ahol a kisgyerek menti meg a világot. ennyire nézi hülyének a közönséget az öreg lukács. hol volt a régi filmekben olyan, hogy egy 10 éves kisgyerek lövi szét a gonoszokat? arra emlékszem, hogy lando szétlövi. arra is, hogy luke szétlövi. egyebekre nem, és bocs, de nem vagyok kíváncsi a hős kisgyerek kaliberű bugyutaságra.
- vizuális effektek túlhasználása. globális probléma a filmiparban. a régi filmek, bár már - sajnos - századjára lettek retusálva, inkább speciális effektusokat (makettek, stop motion, maszkok, jelmezek, díszletek), az újak inkább vizuális, cgi effekteket használnak. részben ezért is, pusztán művészi-, dizájn-szempontból baromira elüt egymástól a két trilógia, hiába próbálja lucas annyira egységesíteni őket, és ezért időről-időre belekontárkodik a klasszikus részekbe, soha nem lesz egymáshoz semmi közük. az ep3-ban tulajdonképpen már nincsenek is díszletek, az egészet egy green boxban vették fel. a probléma itt egyfelől ízlésbeli, másfelől filozofikus. a speciális effektben megvan az a fajta kreatív kézimunka, amitől sokkal közelebb áll a valósághoz, mint bármilyen, számítógép által generált animáció (igen, tudom, hogy a cgi maketteket is emberek rakják össze poligonokból). a stop motion és a kaucsukbábuk persze öregednek és ma már túlhaladottak, de miért gondolja azt bárki is, hogy a CGI animáció nem fog elavulni 10 éven belül?
ráadásul, a birodalom visszavág lépegetői még ma is sokkal jobban néznek ki, sokkal inkább érezhetően jelen vannak a térben (ugyanis fizikailag tényleg jelen vannak), mint bármilyen CGI a prequelben. ugyanez igaz a CGI yodára, akire ha ránézek, kivesz a filmélményből (főleg ha elkezd pattogva fénykardozni, amin mindig szétröhögöm a fejem), mert tudom, hogy csak egy rakás bináris kódhalmaz. ellenben mikor frank oz irányította a bábut, az valóban jelen volt, mark hamill valóban megérinthette őt a térben. érted, mire gondolok?
- plágium: a pod race egy az egyben a ben hurbol, coruscant a szárnyas fejvadászból lett átemelve. tényleg a star wars-nak, a világ legtöbbet idézett filmsorozatának van szüksége arra, hogy másoktól lopjon?
- a befejezés. erről már beszéltem a dramaturgiai ív kapcsán. tudniillik például a birodalom visszavágnak volt egy önálló dramaturgiája, egy felvezetése, egy csúcspontja és egy (ebben az esetben jó sötét) befejezése. a korabeli közönség nem látta az előzményeket, és épp ezért ütött, mint az ipari áram. akkorát, hogy a vader szájából elhangzó mondatra épül egész generációnk popkultúrája. mi történik az ep3 végén? lucas lelövi azokat a poénokat, amiket, még ha mindannyian ismerünk is, a sorozat dramaturgiája később akar kibontani. ez így hülyeség, és felvet egy nagyon komoly kérdést:
vajon kiknek készült a prequel? annak a közben húsz évet öregedő generációnak, akik gyerekek voltak az eredeti filmek idejében, vagy az ő gyerekeiknek, akiket nem fog érdekelni, hogy ostoba midikloriánokat erőszakolnak bele ebbe a mítoszba, és le lehet őket húzni mindenféle inkonzisztens hülyeséggel?
és ha már dramaturgiai ív: a birodalom visszavágban jelenik meg yoda, és szintén ebben a filmben jelenik meg az uralkodó. pontosan ezekért szeretjük a birodalom visszavágot: rá tudott pakolni az előző filmre azzal, hogy akit ott főgonosznak hittünk, arról kiderül, hogy ő is csak egy rabszolga. és megismerjük az erő legnagyobb mesterét. mi ez, ha nem valami? aztán a prequelben mindkét figura ott ugrándozik három filmen keresztül, újfent tönkretéve az eredeti trilógia ívét.
és hogy miért ízléstelen még a prequel? mert érezhető, hogy lucas minden igényt megpróbált kiszolgálni, de végül tulajdonképpen a 10 éves gyerekeken kívül senkiét nem sikerült. beleerőszakolta például a klónok támadásába az (általam érthetetlen okoknál fogva) rendkívül népszerű boba fettet is, hogy ezzel örömködtesse a fanokat. de minek kell megerőszakolni ezeket a karaktereket??? azt már nem is említem, hogy hogy került chewbacca az ep3-ba, mert az még gázabb, főleg mikor yoda szerelmet vall neki. felesleges, béna. mintha lucas kikacsintana a fanboyokra, hogy tessék, király vagyok, mi?
amúgy az feltűnt valakinek, hogy a régi trilógia második és harmadik részét nem is lucas rendezte? talán azért azok a legjobbak.
a kérdezőnek pedig (akit továbbra is trollnak tartok, mert egyszerűen nincs olyan, hogy valaki ebben a kultúrkörben ne tudja, ki az az anakin skywalker. ugyanúgy tudja egy don-kanyart megjárt nagypapa, mint egy 19 éves szakmunkásképzős) , aki szerint a klasszikus trilógia unalmas, csak annyit üzennék: a ma 4. résznek tartott csillagok háborúja 1977-ben készült. a film 1977-ben óriási sikereket ért el, pedig az akkori közönségnek nem volt még odarakva az ep1 (ami 22 évvel később készült). úgyhogy lehet, hogy a hiba nem a filmben van, hanem benned és az ízlésedben. de persze, ízlések & pofonok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!