Mivan ha két verhetetlen sakkprogram elkezd egymás ellen játszani?
Az emberi játékos se tudja, hogy az ellenfele mit fog lépni, mégis bele tudja kényszeríteni egy matthelyzetbe. Igen, ki lehet számolni az összes lehetséges lépést az összes lehetséges válasszal, és valószínűleg lesz egy olyan döntési ág, ahol mindegy hogy játszik az ellenfél, nem fog tudni sehogy se nyerni. Jelen pillanatban technológiai korlátok miatt ez még nem tiszta, legjobb esetben ki tud kényszeríteni egy döntetlent, de ahogy fejlődnek a processzorok és egyre több számítást tudnak végezni, úgy egyre jobban kikristályosodik a fehér dominanciája.
Emiatt én továbbra is úgy gondolom, hogy két tökéletesen játszó sakkprogram esetében a fehér nyer. Maximum el fog tartani pár évtizedig a meccs.
25# tic tac toe az egy teljesen más játék, ne következtess más logikára épülőből, mert ez nem jelenti azt, hogy a sakknak is így kell működnie. Lásd, ha megfordíjuk a tic tac toet, akkor meg mindig lesz tökéletes játék esetén nyertes:
#28 Ha megfordítjuk a Tic-Tac-Toe játékot, akkor kivesszük belőle a döntetlen lehetőségét. Innentől fogva pedig logikus, hogy létezik biztos győzelmet ígérő stratégia. Ez nem igazol semmit. Ellenben van egy halom játék, amikre igazolták, hogy létezik olyan stratégia, amivel garantáltan elkerülhető a vereség, de nem létezik olyan, amivel garantált a győzelem. Erre alapoztam az állításomat, hogy nincs okunk feltételezni, hogy a sakk esetében létezik biztos győzelem. Az is tisztán látható, hogy minél több lépésből áll egy játék, annál nagyobb befolyása van az ellenfél játékának a sajátodra, így annál kiegyensúlyozottabb a játék. A Tic-Tac-Toe esetén tisztán látszik, hogy a kezdőnek gyakorlatilag teljes kontrollja van a játék alatt, ha középen kezd, az ellenfélt kb minden lépésnél kényszerhelyzetbe szorítja.
Ennek a játéknak legfeljebb 9 hosszú menete van, és az állapothalmaza lényegesen limitáltabb, mint bármelyik másik játéknak. 6046 egy viszonylag szép közelítése a lehetséges állapotoknak, bár ebben még mindig benne vannak olyan állapotok, ahol mindkét játékosnak van egy 3-as sorozata, ami a szabályok szerint nem fordulhat elő. De egyezzünk ki 6046-ban. Egy sakkjátszma az első 3 lépésben (2 fehér, egy fekete) több állapotot vehet fel ennél, és egy sakkjátszma jellemzően több száz lépésen át tarthat. Egy nagyobb állapothalmazú, és hosszabb játékmenetű játéknál több ponton tud beleszólni az ellenfél, így csökken az esélye a garantált győzelmet ígérő stratégia létezésének. És, mint már mondtam, eleve nincs okunk feltételezni, hogy létezik ilyen, mivel a tendencia épp ennek az ellenkezője.
"Ellenben van egy halom játék, amikre igazolták, hogy létezik olyan stratégia, amivel garantáltan elkerülhető a vereség, de nem létezik olyan, amivel garantált a győzelem."
Már miért következne abból valami, hogy te nem ismersz olyat, amiben a tökéletes játék esetében nem döntetlennel záródna? Ez nem logikai érvelés.
Amőba is ilyen.
"Computer search by L. Victor Allis has shown that on a 15×15 board, black wins with perfect play.[4]"
Habár ott is létezik döntetlen, ha betelik a mező. De a számítógép feketével játszik akkor ezt sose fogod elérni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!