Ha volt valakinek IBM 286 os számítógépe, tudna róla mesélni? Volt benne hangkártya, és 3d kártya? Mekkorra hdd-t tudott kezelni? A windows 3.1 en kívül, vitte a windows 95 öt? Minden érdekel a 286 ossal kapcsolatban. Élményeitek vele?
A 90 es évek elején az 5,25 ös floppyt már leváltotta a 1.44MB os. Floppy volt minden PCn. Usb nem volt.
A crt monitorok (4:3) merete még kicsi volt ~15" felbontása is kicsi (640x480), legalábbis az átlag otthoni. Egy 17"-os monitor már nagy böhömnyi volt.
A DOS memóriakezelése (640kB) is korlátozta a kép megjelenítést. Képeknél a gif formátum volt elterjedt. Zenében pedig a midi. A jóval később megjelent mp3-at ezen gépek még nem bírták lejátszani, túl gyenge volt hozzá a cpu.. Nem léteztek digitális fényképezőgépek, se webkamerák.
"Olyan kevés játékkal, ami pl 40 mb ra elfért, hogyan tudtátok lekötni magatokat?"
Akkoriban a játékok max pár száz Kbyte méretűek voltak. Egy 40MB-os HDD-re is elfért legalább 15-20 játék a rendszer mellé.
"De ha nem volt a 286 os pc ben 3d kártya, akkor hogyan futhatott rajta pl a wolf 3d? :)"
Úgy, hogy az csak a nevében 3D. Egy virtuális 3D világot képzett le 2D-re. Mellesleg amit a 3D kártya meg tud csinálni, azt a processzor is, csak lassabban.
"A 286 os gépről írok tanulmányt, ezért ez a nagy érdeklődésem. :)"
Akkor inkább neten, retro számítógépes oldalakon kutakodj, ne itt.
"Pl már volt benne 3,5 ös floppy meghajtó?"
Minthogy a 286-os és a 3,5-ös floppy is a 80-as években jelent meg, így akár lehetett benne, de inkább az 5.25-ös volt még a jellemző.
"Képeket, fotókat megtudott jeleníteni? :)"
Igen, ez csak program és videokártya kérdése volt. Bár nyilván a felbontás és színmélység korlátozott volt, hiszen RAM sem volt bennük túl sok.
"Még a futtatható játékok nevei is."
Elméletileg bármilyen DOS játékot tudott futtatni, amelyikhez elég RAM állt rendelkezésre. Még a DOS4GW játékok is mentek, hiszen ahhoz protected módban futott a proci, azt pedig a 286 már tudta.
Nekem van benne 1.44-es floppy, bár én már 93 elején kaptam csak a gépet, ha jól emklékszem.
A Dos-t is 3db kisfloppyn kaptam hozzá.
Lehet pár évvel korábban még nem volt jellemző.
286osom volt 1 mega rammal, 40 megás vinyóval. emlékszem 92 nyarán játszottam a monkey island 2 vel ami hatalmas volt 7 megát foglalt a vinyón
hangkártya nem volt, Windows se, csak DOS ha jól emlékszem 5.0
egy Trident 8900c videókártya volt benne talán 512kbyte rammal, de lehet hogy csak 256
eredetileg cga kártya volt a gépben ami grafikus módban 4 színt tudott (karakteresen 16), de azt gyorsan lecseréltem
a Civilizationban nálam azért volt hang, mert 1 megás gépem volt, ha csak 640 kbyte lett volna, akkor nem lett volna
#11, te aztán 386osban ugyan nem tettél semmit pci slotba
most nem keresek utána, de volt isa, és videónak vesa slot, de utóbbiban nem vagyok biztos
#37
Késői gyártású hibrid lapoknál előfordult 386+VLB kombó. Nekem van egy gépem ugyanezzel az alaplappal:
386 és 486 procikkal is szállították, az enyém ugyanígy az Am386 DX-40 változat, mint a képen.
Viszont mivel ugye a VLB az ISA sávszélesség limitációi miatt jött létre és ebben a tekintetben a PCI sokkal jobb volt, a VLB nem volt sokáig forgalomban.
286-ban nekem 1MB RAM volt, Win3.1 elfutott (volna) rajta, de azon még nem használtam. Kb 40MB-os merevlemez volt benne (az már IDE csatlakozóval), ami kétszer olyan vastag volt, mint a mai 3.5"-os merevlemezek. Természetesen 5,25" floppy meghajtó, a jobbakban kettő, hogy csere nélkül leheseen másolni. 3.5"-os floppyt akkor még csak hírből ismertük, meg néhány C64-es ismerőstől. Hangkártya lehetséges volt, de már a színes monitornak is örültünk, aminek az SVGA felbontásuk volt kábé a max. (800x600), ebből létezett úgynevezett MonoSVGA, amely bírta ezt a felbontást, de csak szürkeárnyalatos, azaz olyan, mint ha fekete-fehér tévét néznél, egy kicsit jobb felbontásban.
Játszani sokat lehetett vele, de az igazi áttörés akkor jött, amikor jött a windows és az MSOffice. De az már néhány évvel és generációval később.
Viszont volt olyan alaplap, amibe lehetett tenni a 286 mellé egy 287-es számú numerikus segédprocit is, illetve annak a helyére volt, amelyikbe 386-ost is lehetett tenni. Ja, és azt még nem kellett ám hűteni... :D
Természetesen alapvetően 8 és 16 bites ISA buszokon keresztül lehetett bővíteni, külső csatlakozó pedig a MIDI csatlakozóra hasonlító DIN-aljzatú billentyűzet-csatlakozó volt, egy 9 és egy 25 tűs soros csatlakozó (egér, modem, direkt kábelkapcsolat), esetleg egy 25 tűs párhuzamos csatlakozó (nyomtató, később egyesek digitális hangkimenetként is használták). Monitort már csak kifjezetten videokártyánkeresztül lehetett csatlakoztatni, nekem a MonoSVGA-t nyilván egy - ma is ismert - VGA 15 tűs csatlakozón keresztül. Hálózati kapcsolat akkor még otthon nem nagyon volt, intézményben előfordulhatott, de akkor még nem UTP-n és Etherneten keresztül, hanem inkább Arcnet volt még, és koaxiális kábelen keresztül.
3D kártya? Ne haragudj, de ezen jót mosolyogtam. :) (Bár egyébként egyáltalán nem hülyeség a kérdés! Csak a két technikát kb. egy évtized választja el egymástól.) Egy átlagos 286-osnak általában CGA grafikus kártyája volt, 320×200-as felbontás mellett 4 színnel (vagy 640×200 mellett kettővel), vagy jobb esetben EGA kártyája, ami már tudta 640×350-es felbontás mellett a 4 bites színmélységet is (ami 16 színt jelentett). De gyakran csak Hercules, vagy MDA kártyájuk volt, előbbi 748×360-es felbontást tudodd monokróm (1 bites) színmélység mellett, utóbbinak pedig csak karakteres módja volt.
16 bites ISA busszal rendelkezett, tehát az ISA-s bővítőkártyákat képes volt fogadni, azokból pedig létezett SVGA is. Kis utánajárással kideríthető, hogy ez tényleg működött:
https://www.youtube.com/watch?v=TE1Zc36TAYw
És elméletileg létezett 3D-s gyorsítókártyából is ISA-felületű, bár ezek kezdeti prototípusok voltak, és nincs információm róla, hogy működésre lehetett-e őket bírni 286-oson, viszont az szinte biztos, hogy olyan szoftvert nem írtak, ami kihasználta volna a gyorsítókártyát, ugyanakkor elindul 286-oson. Szóval: elméletben talán lehetséges ilyen, de a gyakorlatban nem.
A Windows 3.1 viszont standard módban szépen futott rajta, még multitask is volt, igaz, csak a natív Windows alkalmazások számára. Ha egy DOS-szoftver indítottál el, akkor az kizárólagosságot kapott, egyszerre nem tudott két DOS program futni, illetve a futása idejére a Windows alkalmazások is felfüggesztődtek. Vissza lehetett váltani Windowsra, de akkor meg a DOS alkalmazás függesztődött fel. Mai szemmel nézve ez bénácska megoldás, de akkoriban, az egytaszkos DOS után (mellett) már az is nagy csoda volt, hogy két program között váltogatni lehetett.
#6 "Hangkártya szintén később, a 486-os időkben jött be, addig a PC Speaker volt"
Ez azért távolról sem igaz. Az tény, hogy az IBM-nél nem volt szempont a játék, de a piaci igény megvolt rá, így előbb-utóbb meg is jelentek ezen hardverek is. Pl.: [link] Ez még a 486-ok megjelenése előtt jelent meg. Sőt, bár ez integrált volt, de az 1984-es PCjr - ami egy XT volt, tehát még a 286 előtti technika - rendelkezett 3 csatornás hanggenerátorral, változtatható frekvenciával és amplitúdóval. Meg emellett az integrált grafikus kártyája tudta a 320×200-at 16 színnel, szóval azért az IBM is érezte, hogy nem csak munkára lehet egy számítógépet használni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!