Kerékpár építés megéri?
Acél: hajlik. Alu: reped. Karbon: törik. Merevségből (azonos anyagszínvonal esetén): karbon>alu>acél. Javíthatóságból (tisztán műszaki szempontok alapján) a sorrend: karbon>acél>alu.
Ha edző bringát szeretnél építeni (tehát sportolni is akarsz rajta), akkor egy régi, de minőségi acélvázzal indítva saját elképzelést valósíthatsz meg. Alu bringába 80ért beszállni semmiképpen. A villa legyen acél vagy karbon. Különben jó eséllyel kényelmetlennek fogod érezni és könnyen reped a fejcső is (oka a vázgeometria+merevalu villa, nomeg a pech és figyelmetlenség).
Ha bringát építesz, akkor az 90%, hogy gazdaságosan eladható soha nem lesz. Ezt tudomásul lehet venni és kész. Kivétel persze, ha teljesen használtban gondolkodunk és türelmes is vagy. (Van, ahol ez 8 évet jelentett, de országos szinten is ritka állapotban és mocsokolcsón lett restaurálva a gép.)
Ha acélváz, akkor még egyszer, végszónak: minőségi alapanyagot és sérülésmenteset keress (ebbe beleértendő a rozsda minimalizáltsága is). A leselejtezettek között készülj rá, hogy nem sok ilyen lesz. Számos komoly gyártó remeke van még a placcon, a típusokat nem részletezve amik leginkább szembe jöhetnek veled: Reynolds, Colombus, Tange, TrueTemper, Oria, ...
Az a helyzet, hogy építeni mindig is drágább lesz, mint egyben venni. Akár új, akár használt.
De van nagyon sok más szempont, ami viszont az építés mellett szól.
- Abszolút igényeid szerinti összeállítást tudsz csinálni, nem kel egy kész lovon cserélgetni egy csomó dolgot, aztán a végén drágább lesz, mint építeni.
- Az egyenkénti alkatrész-vásárlás a részletfizetés egy formájaként is értelmezhető. Csak itt az utolsó részlet után lesz lovad. :)
- A darabokban,magadnak épített ló mindig is nagyobb értéket fog képviselni számodra, mint a polcról leakasztott. A beletett munkádtól óhatatlanul szívedhez nő.
- Az építéssel remek szerelési rutint szerzel.
Eddig két bringám volt csak ,amit "egyben" vettem.
14 éves koromban egy 5 gangos Csepelt újonnan, ebből épült a mostani alu 600 Ultegra, kb. 10 komplett átépítés után, 20 év alatt, közben összességében biztos, hogy milla fölötti összköltséggel (mínusz használt alkatrész-eladások).
A másik a most vett KTM alu montim, amit használtan húztam be 60 ropiért és 1 hét alatt majdnem 40-et tettem bele pluszban (karbantartás és kis upgrade).
Közte volt vagy 8-10 épített lovam, amiket építettem, használtam 1-2 évig és elpuffantottam. Volt közte olyan, amit építési költség fölött sikerült eladni, de általában inkább alatta, ráfoghatom, hogy használati amortizációval csökkentett áron (most van egy alu trekkingem, amit 190-ből építettem, 2 év használat után most veszik meg 100-ért).
Új bringa vásárlást sosem kultiváltam (most közeli boltban ácsorog egy gyönyörű Merida Scultura, full 105, hidrós tárcsás, ami állatira fájdítja a szívem, 300-ért ingyen van, csak nincs rá keretem), így én mindenképpen az építésre voksolnék. Én mondjuk imádok ezzel szöszmötölni, akinek nyűg, azt nehezebben győzném meg.
De én azt mondom, ha vázban használtban gondolkodsz, sajnos akár acél, akár alu, akár karbon, mind zsákbamacska.
Az acél vagy CrMo feltűnés nélkül belső rozsdásodást és elvékonyodást rejthet, az alu meg a karbon szintén észrevehetetlen kifáradást, repedést.
Ha építesz is, én vázban inkább az új vásárlását javasolnám. Azzal könnyebb szakértő szemmel is rosszba belefutni, mint egyéb használt alkatrésszel.
A bringának ez a szíve-lelke, erre nem szabad sajnálnia pénzt.
"Épités a gyáraknak éri meg"
Hozzátenném, azért, mert nem egyet csinálnak, hanem sok ezret.
Az egyedi épített bringa az erre szakosodott cégeknél is rohadt drága.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!