Mit tegyek, mit tanácsoltok?
Tettem már fel én abringámmal kapcsolatban kérdést. Voltam vele tegnap az úgynevezett kötelező ellenőrzésen amikor is elmondtam, hogy érzem a "morzsolodást" a pedálokon a 4 illetve a5 ös fogaskerék hazsnálatakor és ez idegesít igen.
Visszamentem kb egy óra múlva amikoris a szerelő azt mondta kinyúlt a lánc picit:(. Kérdezem ez micsoda??? Kb 100 km ha van rajta de ez naaggyon kerekítve és ilyen előfrodul vele. Na mindegy mondom.
Viszont a morzsolódos dologgal semmit sem csináltak mert maga maguk sem tudják mi lehet az de biztosan nem a hajtórendszer hanem a lánccal valami.
Személy szerint én erre gyanakszom. Linkelem a képet.
Köszi a taácsokat srácok!
A linkelt képem látható az alsó kis fogaskerék felett olyan kiálló valami balra..na szerintem ahhoz ér hozzá a lánc tekerés közben.
Ha csak simán meghajtom "üresben" amikor nemhúz a bringa akkor nem érződik de amint erő megy átt akor érezhető.
Az a kiálló valami mire is van ott?
Az nem az amire gindolok.
A képen az alsó kicsi fogaskerék felett látható ami a láncot vezeti.
Sejtem mire gondolsz.
A láncfeszítő kanál két lemeze közt behajló kis keresztbe álló lemez fülecske.
Az elég messze van a lánctól és terheléstől függetlenül nem szabad beleérnie a láncba.
Máshol lehet a baj.
Csak ezt így látatlanban megmondani...
Nem. A lánc a képen is láthatóan egyenes a két görgő közt. Az nem fog máshová menni.
A láncnyúlás meg láncszem-csapok kopása, olyan pici mértékű hosszváltozás, hogy csak a lánckeréken futva van szerepe. És abba semmiképpen nem szól bele, hogy mibe ér bele a lánc.
Nem itt lesz a baj.
És különben is, ha csak terhelés alatt érzed, akkor biztosan a lánc felső szakaszán kell keresni a bajt.
Hadd ne kelljen erőlködnöm: hány sebességes a bringa? 3*9? A 4-es 5-ös neked melyik? A legnagyobbhoz közelebbi végen van?
Mondok pár lehetőséget. Egyrészt ha a sor és a lánc nem kompatibilis egymással (pl. Shimano sor, SRAM lánc), van ilyen darálás, bár jellemzően a kis fogaskerekeknél. Egyesek rezonanciaként szokták érezni. Ha ilyen van, akkor jellemzően összekopik párszáz km-en belül, erőhatásoktól és anyagminőségtől függően.
Ha a nagy kerekek felé van, akkor az előfeszítés hiányára tippelnék. A váltódon, a váz váltófülhöz közeli részén kéne találnod feszesség állító csavart. Ha helytelenül van beállítva, akár okozhatja a felső váltógörgő "túlközelségét" a sorhoz. Ha csavarsz rajta, fél fordulatot húzz egyszerre, aztán ellenőrizz, mert túlhúzás esetén másik problémát generálsz magadnak.
Esetleg még a lánchosszot ellenőrizném, a teljesség kedvéért. Meg akkor már a láncnyúlást. A nyúlásmérő párszázas, keress rá. 5 másodperc (se) használni, lemérni. A hosszot úgy ellenőrizd, hogy elöl legkisebb tányérra váltasz, hátul is a legkissebre (gyk. szándékosan "keresztbeváltasz"). Ebben az esetben a váltókanalad vízszinteshez közeli állapotba kerül, a felső váltógörgő és az alul húzódó lánc között egy vaskos hüvelyujjnyi helynek kell lennie. Nem több, nem kevesebb. Ezek kiegészítő ellenőrzések, szerintem nem lesz köze a problémához, de törekedjünk a teljességre.
Keress rá kérlek képeken, mit jelent a "váltógörgő" és a "váltófül", ha nem vagy biztos benne, hogy érted, mit kell nézned a fentiekben tanácsolt eljárásban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!