Hogy lehet megkülönböztetni a kross, trekking és az MTB bicikliket egymástól?
Azért a mountainbike-nál ma már nem szokatlan a 28-as felni sem (és van afölött is).
Úgyhogy szerintem leginkább a vázgeometria alapján lehet őket megkülönböztetni. Ahogy az előttem szóló is írta. A monti inkább "belehajolós" bringa keskeny nyereggel, a trekking egy kényelmi, egyenesebb tartás a szélesebb nyergen, magasabbra húzott kormány.
Előbbi a gumik miatt inkább durvább utakra (aszfalton kifejezetten kényelmetlen lehet - gumitól függően), utóbbi "vegyes" használatra, de inkább aszfalt, némi döngölt földút, amíg a Petőfi utcából átmész a Kossuth utcába. Teleszkóp egyiken sem feltétel (szerintem a trekkingen fölösleges is, mert - ahogy az előttem szóló is említette - általában parasztvakítás). És a trekkingen fent vannak a kényelmi elemek: csomagtartó(k), sárvédők, láncvédő és társaik.
Szerintem amúgy a trekking és a city között elmosódott a határ, oda-vissza is láttam már az elnevezést, van, aki szerint a trekkingen nincs teleszkóp, a krossz-trekkingen meg de, láttam már bicajt city-trekkingként hirdetve, szerintem ezek az elnevezések csak tájékoztató jellegűek.
Szerencsére az egyik kedvenc témámból kérdeztél! :)
MTB: kerékméretből a 26-os kihalóban, 27.5, 27.5+ vagy 29-es kialakításúak léteznek, testmagasságtól és felhasználási céltól függően. Van köztül hardtail, azaz csak elöl van teleszkóp és van full-sussie, összteleszkópos, durvább terepezésre. Szintén jellemző rájuk, hogy a viccektől eltekintve kizárólag tárcsás fékkel bírnak, sárvédőszem, csomagtartószem nem túl gyakori. Vázgeometriában SLOPINGOS, azaz a felsőcső minden,csak nem vízszintes (az régen volt, srácok). Jellemző abroncsmérete széles, 2" feletti, azaz 5-6 centis . Felhasználási terület: hegy, valódi terep (döngölt földúton már illik picit szédülni vele, aszfalton meg hányni :D)
Trekking: túragép, amit a MTB és az országúti közé lőttek be. A Trekking tradícionálisan városi(asított) ló, azaz csomagtartó akár elöl is szóba jöhet rajta (ha nem telós), legtöbbször gyárilag. Manapság már 28-as a kereke (felniméretben az a 29-es montié, gyakran ugyanazt kapják), gumi szélességben visszafogottabb, 1.2"-2" jellemző. Vázgeometriája enyhén slopingos, szintén az országúti és a monti között e tulajdonság terén is. Felszereltsége montis összetevőkből áll többnyire, de hajtóművén sokszor nagyobb a lánctányér, így gyorsabban tud haladni az áttételével. Felhasználása aszfalton, döngölt földúton, murván, azaz kvázi "sík felületen", mindegy, hogy hegy-völgy vagy síkság. És csomagokkal, sárvédővel.
Cross, v. cross trekking: Az előző folytatása, közelebb a montihoz. Erre jellemzően szerelhetsz sárvédőt és csomagtartót hátra (mert mindben látni első telót, méghozzá sajna harmatosakat), de gyárilag ezek nélkül árulják. Aggresszívebb, könnyebb, általában tárcsával szerelik a fékeit. Szintén 28-as kerék, szintén az előző gumiszélessége. Tipikus felhasználás: remek "all-rounder", az embereknek ezt kéne venni a monti helyett, mikor is 10-ből 8.5 monti tulajdonos nem vagy csak alig jár ki valódi terepre.
Még egyszer: az erdészeti ösvény, vagy döngölt földút NEM TEREP. Terep az, amikor a dőlésszög össze-vissza változik, kövek, gyökerek vagy sártenger vagy mindhárom. Egy művészi képben megfogalmazva hogy mikor kell monti és mikor kell(ett volna) cross gép, az ezen a Dobogókő tetejére érkező két gép első kerekein fog látszani: [link]
Bocs, ami kimaradt a cross trekkingek méltatásából: nagyon jól átalakítható terepgéppé (ez esetben 29-es monti teleszkópra szereljük át, ügyelve arra, hogy a teló válla elférjen az alsó vázcső alatt).
Továbbá! Jól átalakítható tempós túragéppé vagy városi vagánnyá: vékony, 35mm körüli külső (szükség esetén vékony felnis kerékszett is) és esetleg teleszkóp helyettesítő merev villa (jellemzően carbon javasolt, vagy cro-mo - az alut ha lehet, kerülni, nehogy lezúzd vele a vázat) kellhet hozzá.
Mindkét átalakításnál hajtómű fakultatív, az egyikre a 44-es nagytányér is nagy, a másikra meg a 48-as is lehet kicsi.
Én úgy vagyok vele, hogy teló maradhat, ezeknél nem illik grammhuszárkodni. A hajtót szükség esetén kell cserélni, de inkább legyen benne 48-as, aztán már csak a gumival és hátsó sorral játszani. Hátsó váltó hosszúkanalas legyen. Off.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!