Milyen váltókar típusok léteznek?
azt tudom, hogy van marokváltós, ok de azon kívül?
Nem túl bonyolult kérdés, sorry, ha rabolom valaki idejét.
Köszönöm, 16/f.
Outi esetén a fékváltókarok az elterjedtek; ezen belül a gyártók saját rendszereket használnak: Shimano, Campagnolo, SRAM illetve a MicroShift.
Egyenes kormányhoz a marokváltó és az olcsó hüvelykujjas váltókar mellett a kétkaros Rapidfire és Rapidfire Plus, illetve az alsókategóriában használt EZ Fire és ezek más gyártótól származó változatai.
Én nem bonyolítom neked, ez a lényeg:
marokváltó-olyan mint a motor gázkarja
normál, klasszikus-az a régi fajta kis karika beosztással, 1 recsegős pöcökkel
fékváltókar-egyben van a fékkarral rögzítve a kormányhoz a váltókar, 1 bilinccsel, de ugyanúgy 2 pöcökkel váltasz és van külön fékkar is (helyet spórol)
fékváltókar-csak fékkar van, ezzel váltasz és fékezel (jókat lehet vele esni!)
Shimano rapidfire-2 pöcke van fel-le váltani, vannak újak ott minden pöcökkel lehet fel-le is, de azért mindkettő rajta van
országúti-másabb a formája, hogy a kanyargós kormányra téve lehessen használni
A marokváltóból gyanítom, hogy inkább a montis cuccok érdekelnek.
A hagyományos egy sima, a kormány tetején álló "kilincs" volt, ez ma már csak a nagyon régi vagy nagyon alsó kategóriás tecsóbájkokon fordul elő.
A fő hátránya, hogy a kezeléséhez vagy el kell engedni a kormányt, vagy legalábbis Q kényelmetlen.
Aztán Shimanoék kitolták az első váltókarokat, amik a kormánymarkolat elengedése nélkül, egy ujjal kezelhetőek voltak:
Itt a fel- és leváltás is hüvelykujjas.
Ezt követték az első "Y-karok", ahol a felváltás hüvelykujjas, a leváltás mutatóujjal megy.
Mai napig ez a legelterjedtebb és szerintem a legpraktikusabb.
Ennek van egy olyan változata, ahol a két kar nem válik szét, együtt mozog, ez olcsóbb szetteknél létezett, nem szerencsés, mert a hüvelykujjaddal váltva a mutatóujjadat odakeni a fékkarhoz. (Suntourék egyik rapidfire karja még vadabb, mert ott mindkét kar külön, de egyszerre mozog ellenkező irányba, iszonyat torzszülött).
Talán az Altus C10-nek volt olyan karja, hogy egyetlen hüvelykujj-kar volt, amivel egyet jobbra vagy balra nyomva lehetett léptetni, mint kocsiban a szekvenciális váltó. Gondolom nem vált be, marha ritka darab.
Közben ugyebár SRAM-ék kitalálták a Grip-Shiftet:
Alapból nem egy rossz ötlet, de vannak hátrányai. Egyrészt erősen markolt kormánynál, főleg nyeregből kiállva könnyű véletlenül váltani, másrészt több fokozat váltása már jelentős csuklócsavarral jár, harmadrészt kiderült, hogy érzékenyek a koszra és ellustulnak poros- sáros környezetben.
Persze Shimanoék nem akartak lemaradni, úgyhogy a szabadalom megkerülésével kiadták a saját verziójukat.
Kicsit könnyebben kezelhetőek, mint a GS, de a hibái azonosak.
Aztán a Shimano a kétkarosból olcsóbb kategóriában illetve trekkingre, túrabájkra bedobott olyanokat, aminek a mutatóujj-kart a fékkar fölé tették, sosem értettem meg, mi ebben a jó, az biztos, hogy kényelmetlen. Talán a fékkarra visszafogást gyorsítja váltás után.
Persze közben a felsoroltak közti rengeteg csernobili mutáns született, szegény dizájnerek már nem tudnak mit kitalálni a következő generációkra. Hálistennek csak középkategóriában meg a túrabringa szetteknél kísérleteznek mindenféle, elvileg a váltást könnyítő furcsaságokkal, amik a fenti típusok hibridjei.
Hát, ez egy vázlatos térkép volt a mai helyzetről.
Gyártó, évjárat, típusszéria szerint ezeknek már követhetetlen mennyiségű alváltozata van.
A legtöbb montis továbbra is az Y-karokra esküszik.
"fékváltókar-csak fékkar van, ezzel váltasz és fékezel (jókat lehet vele esni!)"
Úgy látom, országúti fékváltókarról beszélsz.
Minimum tíz éve bringázom ilyennel, sok éven át versenyeztem vele, soha, senkiről nem hallottam, aki fékváltókar miatt esett volna.
Egyébként az sem igaz, hogy csak fékkar van, a Campagnolo fékváltókarjain a fel- és leváltó kar is külön van a fékkartól, a legtöbb Shimano fékváltókarnál meg a fékkar a felváltó kar is, a leváltás meg külön kar, a fékkar mögött vagy a féktesten a hüvelykujjnál (mint a Campa).
Alex Fly: basszus, tényleg, ez nálam kiesett. Nos, ez tényleg eléggé "érdekes" koncepció és ennél valóban el tudom képzelni, hogy valaki durva terephelyzetben váltáskor fékezve megvicceli magát egy KTT tagsággal.
(talán ma már nem mindenkinek ismerős, KTT: Kormányon Túliak Társasága :D).
Köszönöm szépen minden kedves válaszolónak. Ment a like.
Főleg Wadmalac-nak (5.) :))
Nem gondoltam, hogy egy ilyen egyszerű kérdésre, ennyi válasz fog születni. (de megértem ... xd)
Am csak azért kérdeztem, mivel akarok venni egy "újabb, nagyobb" biciklit. (Valami cross, mtb típusút akarok, még nem döntöttem el h pontosan milyet, nem néztem még ki.)
És osztálytársam pedig most árulja az övét, és mondta, hogy milyen a váltója( tök jól hangzott), de nem tudtuk, hogy milyen. Y-váltókaros.
Szóval mint írtad is Wadmalac a legtöbb montis az Y-váltóra esküszik, ezért igyekszem olyat választani.
Ne igyekezz olyat választani.
Olyat válassz ami neked kényelmes. Amit álmodból felébresztve rutinból tudsz használni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!