Mire gondolnak a kerékpárosok, amikor áthajtanak a piroson? Miért teszik?
Én is szabálytalankodtam már bicajjal, bár nem egy forgalmas városban lakom. Visszont piroson nagy forgalomba tuti nem mennék át. Szerintem a bicajosoknak ugyan úgy kéne valami jogsi szerűséget csinálniuk. Néha mikor egy-egy forgalmasabb helyen megyek én is rádöbbenek, hogy most tulajdonképpen a forgalomban vagyok és jogsim sincs, honnan kéne nekem tudni, hogy egy stop tánlánál meg kell álni? Senki sem tanított meg rá. Persze tudom de akkor is nem biztos hogy mindenki tudja.
Nálunk van egy főút hétköznap elég nehéz átkelni rajta és hal átom, hogy nagy a forgalom nem álok be az autók elé hanem leszállok a bicajról és eltolom az első zebráig ott meg áttolom. Sok autós bunkó, de meg kell értenünk, hogy az utak az övéké és ne tartsuk fel őket ha nem muszály.
Utolsó: Az alapelv az, hogy a kerékpáros kis sebessége és tömege miatt nem jelent komoly veszélyt a többi járműre, ezért úgy vannak vele, hogy saját érdekében megtanulja, amit meg kell. A többi közlekedőt is figyeli az ember, legalábbis én biztosan, meg szüleim is tanítgattak, ezért már gyerekkoromban tudtam, mire való a macisajt, stoptábla, jobbkézszabály meg egyebek. Egyébként a kerékpárral közlekedők nagy részének van jogosítványa.
Ettől függetlenül iskolai KRESZ-oktatásra tényleg szükség volna. Bringajogsi nem tehető kötelezővé a bécsi egyezmény miatt.
"az utak az övéké és ne tartsuk fel őket ha nem muszály."
Először is: MUSZÁJ! Bocs, de e mellett nem tudok szó nélkül elmenni.
Másodszor: Az autópálya és az autóút az autóké. Az ettől alacsonyabbrendű közutak, mint nevükben van, közös használatúak, minden jármű számára. Én úgy vagyok vele, hogy mivel nagyvárosban lakom, ahol nagyon sokszor engem tartanak fel az autósok, én sem fogom a szívemre venni, ha neadjisten nekik kell egy kicsit lassítani miattam (természetesen a KRESZ-szabályok betartása mellett). Nekem is dolgom van, én is haladni szeretnék, én sem érek rá sétálni gurulás helyett (napi ~30 km-t megyek munkába és vissza, plusz ami szaladgálnivaló még akad). Akinek ezzel gondja van, az vegyen nekem autót és fizesse a benzint, mert én speciel nem engedhetem meg magamnak. Ettől függetlenül ha látom, hogy egy autós figyel rám, segít, azt igyekszem megköszönni, a helyi buszokat mindig szoktam segíteni, mert azon sok ember szeretne haladni, meg a kamionokat is, mert azzal meg ugye nem olyan könnyű manőverezni egy 2x1 sávoson. És meglepően kevés bunkó autóssal találkozom. :)
Nem a kerékpár a lényeg, van, aki mehet bármivel. Mi sarkallja pl. azt az autóst, aki a másodpercek óta piroson még padlógázzal átrohan? Stb...
Viszont itt egy alapmű a közlekedési morálról: Gusztáv közlekedik, nevessünk magunkon :)
Kedves 20:07-es.
A kerékpáros közúton épp olyan teljes jogú közlekedési járműnek számít, mint az autó. Így egy 30-as zónában ha olyan kedved lenne, mehetnél az út közepén is. Az, hogy lehúzódunk az út szélére pusztán csak azért van, hogy az autósokat ne tartsuk fel.
Egyéntől függ...
Van, aki már úgy ismeri az utat, mint a tenyerét (pl. a gyakorlott futárok), ők tisztában vannak a lámpaváltásokkal és egyes esetekben biztonságosabb, ha átmegy a piroson (pl.: ha pár másodperccel a lámpaváltás előtt elindul, akkor a gépjárművek nem a kereszteződésben előzik, hanem átér rajta, mire utolérik). Sok lámpát kimondottan a gépjárműforgalom szabályozására helyeztek ki, vagy nincs keresztező forgalom, így kerékpárral biztonságosan át lehet haladni. Jó helyismerettel ezeket ismeri az ember.
A másik kategória az optikai futár/wannabe/divatfixis/fakenger, aki a profikat akarja utánozni. Csak annyit lát, hogy átmegy a piroson és akkor ő is. Na ez az a bizonyos, sokat emlegetett hülyegyerek, aki hajmeresztő dolgokat tud művelni.
Aztán van aki egyszerűen nem figyel/nem ismeri a szabályt/stb. Ezek vannak a legkevesebben és jellemzően nem rendszeres náluk az ilyen (én is volt, hogy 16órázás után hazafelé nem vettem észre a lámpát a fáradtságtól)...
Sajnos sok szabály annyira gépjárműcentrikus, hogy sokkal nagyobb balesetveszélyt jelent ezek betartása, mint a szabályszegés. Ilyenkor a kerékpárosnak döntenie kella biztonság és a szabályok között -és rajta múlik, melyik kockázatot vállalja be.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!