Mi hibás abban a bicikliben, amit nem lehet hajtani? Vagyis:
Vagyis hajtani végül is lehet, csak "üresen" hajtanék egy helyben állva, ha közben el nem dőlnék, szóval valahol nincs meg az összeköttetés, hogy a kerék is forogjon.
Maguk a fogaskerekek nem jelentősen kopottak. A kerék közepénél lehet a hiba vagy a pedál közepénél?
Unokatesómtól kaptam a bringát, nem rossz darab, de neki van már két újabb is. Ezt az utóbbi években nem tartotta karban, lelkemre is kötötte, hogy szervizeltessem mielőtt hosszú útra indulok vele. Ezt a covid miatt még nem tettem meg. Viszont rövidebb utakra már használtam a bringát, és legutóbb vettem észre, hogy menet közben pár pillanatra "üresbe" tekertem ezerrel, lassult is a sebességem, aztán újra tekert. Aztán újra nem, míg le is kellett szállnom. Aztán újra kipróbáltam, ment darabig, majd az első enyhébb emelkedő kezdetén kattant vagy zörgött egy kisebbet, az egyik lábam a pedállal "zuhant" hirtelen egyet, szóval onnantól újra csak a levegőben teker... Szervizbe kell vinnem.
Csak annyi lenne a kérdés, hogy mi mehetett benne tönkre, mit kell majd cserélni? Mennyibe kerülhet majd kábé? És eleve ez egy javítható probléma, vagy teljesen tönkre ment a bicikli?
Huhh, most nem vagyok épp otthon, de váltós, igen, shimano. (Alivio talán?)
És vajon pár ezer lesz a javítás+ alkatrész vagy pár tízezer egy ilyesféle tünetnél?
Még olyan tünet is volt az elején, mikor uncsitesótól elhoztam, hogy ha csak toltam a biciklit, akkor forgott a pedál is.
Főleg ha hátrafele toltam kifele a tárolóból, akkor mindig forgott magában.
Ez milyen hibára utal?
Az én biciklim rendszeresen elromlik így, a racsni belseje adja meg magát. Ha menetes racsnid van, akkor az új alkatrész kb. 5000 Ft, a csere nem tudom, mennyi, de 20 perces munka még nekem is, egy szerelő valószínűleg gyorsabb. Ha kopott volt a racsni, akkor a láncot is kell cserélni, az még párezer Ft.
Ha kazettás, akkor passz, olyat még nem cseréltem. De nem hiszem, hogy lényegesen drágább.
"A kerék közepénél lehet a hiba vagy a pedál közepénél?"
Ez a legeyszerűbb rész. Ha megy a lánc, akkor középrésznél nem lehet a baj.
Ha nem megy, pedig a hajtókar forog, akkor megtörtént az olcsó hajtókarok halála: a láckereket és a hajtókart összerögíztő peremezés, sajtolás elengedett és a lánckerék körbe tud forogni a hajtókaron.
Csak az iylen fajtával tud ez megesni, ahol az acél lénckerék csak középen csatlakozik a hajtókarhoz:
Normális négy- vagy ötujjas hajtókarnál, ahol az ujjakon lévő csavarok vagy szegecselések tartják a lánckereket, ilyen nem tud történni.
Ha a lánc megy, ha hajtod, akkor hátul van a gond.
Ahogy írják is, a szabadonfutó kilincsműve szokott a zsír-kiszáradástól, mocsoktól beállni, nem fognak be a kis kilincsek és nem adják át a hajtást.
Ritkábban kilincstörés.
Ha a gép Alivio szettes, jó eséllyel kazettás hátul, akkor neked csak a szabadonfutó kell, a lánckeréksor maradhat.
A boltban a sebességek száma alapján tudni fogják, melyik kell.
Ha menetes racsnis, akkor lánckeréksorral együttes csere (és akkor valószínűleg lánccsere is).
Amúgy a probléma szétszerelve orvosolható házilag, de ha nem csináltál még ilyet, inkább ne is ess neki, a szervizben csináltatva meg simán kerül annyiba, mint egy új szabadonfutó vagy menetes racsni.
'ha csak toltam a biciklit, akkor forgott a pedál is.'
Akkor valószínű, hogy a racsniban a mocsok okozza a gondot, mint fent írtam, az előrefelé is tudja fogni a szabadonfutót.
"Főleg ha hátrafele toltam kifele a tárolóból, akkor mindig forgott magában."
Na azon ne csodálkozz, olyankor pont visszafelé forog minden, a kerék hajtja a hajtókart, míg előreforgásnál a hajtókar a kereket. Ennek így kell működnie, az nem hiba, az a dolga, hogy így tegyen.
Wadmalac válasza tökéletes!
Annyit tennék hozzá, hogy ha ennyire le van harcolva a bringa, akkor érdemes úgy bevinni, hogy kérsz egy nagyszervizt. Alkatrészekkel, munkadíjjal számolhatsz 20e Ft körül, de amikor bemész és megmutatod, akkor egy gyakorlott szerelő pár másodperc alatt látni fogja a legtöbb problémát és saccolni tud egy árat.
És hidd el, nem téged akarnak majd lehúzni. Más egy fél pedált sem vesz abból a pénzből, amit te ott fogsz hagyni.
Én is csak bólogatni tudok az előttem szólók véleményéhez. :)
Amúgy érdemes rákeresni egy-két bringaszerviz weboldalára, szinte mindenkinél van kitéve árlista a munkadíjakról...
pl: [link]
Az alkatrészek árát meg szintén meg lehet nézni.
De tényleg az a legegyszerűbb, amit ajánlott az előttem szóló: bemész és nagyjából megmondja a szerelő, hogy mit ajánl cserélni, és kb. mennyibe fog kerülni.
Még megfordult a fejemben, hátha a békebeli silent clutch szabadonfutós, na azon az atyaúristen nem segít, ha már elszalajt. Tökmindegy, csere ugyanaz, boltban tudni fogják, mi kell bele.
Egyetértek a nagyszervíz ajánlásokkal.
Ez olyan, mint mikor a kocsit viszed műszakira. Fáj, fáj, sok pénz, de a használhatóság és biztonság pénzbe kerül.
Köszi, úgy érzem értitek mi lehet a gond, meg magam is hasonlóan gondolom a javíttatást.
Szerelni nem állnék neki, mert még az alkatrészek nevét sem tudom, nemhogy megszerelni. Arra a bizonyos nagyszervizre gondoltam én is egyébként.
Csak tényleg annyira nem értek hozzá, hogy volt egy kis félelmem, nehogy valami olyan alkatrésszel legyen gond, ami nagyon-nagyon drága és akkor ott leesik az állam a szerelőnél... :) Mert nem egy nagyszerviz munkadíját sajnálnám, hanem nem akarnám ennek két-háromszorosát új alkatrészre költeni, akkor már inkább új bringára költenék. :) De akkor talán szerencsére nem ekkora a baj.
Az unokatesóm amúgy mikor odaadta, mondta, hogy sokat tisztította a láncot, de mással, a belső részek kenésével sose foglalkozott, mert ő sem ért hozzá.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!