Manapság már (szinte) minden jobb minőségű kerékpárt tárcsafékkel szerelnek fel? A V-fék már ciki lenne?
Jó pár éve nem követem a témát, de az biztos, hogy majdnem 10 éve is már nagyon sok tárcsafékes bringa volt a piacon.
Most megnéztem pár bringabolt monti kínálatát, és van, ahol egyáltalán nem látni V-fékes megoldást, csak tárcsafékes bringákat árulnak.
Ez komoly, hogy ennyire kikopott a divatból a V-fék? (Országútikat nem néztem, ott is ez a helyzet???)
És szerintetek mi az oka a jelenségnek? Valóban ennyivel jobb a tárcsafék, vagy pedig menőnek tartják a vásárlók és már csak ezt keresik?
Érdekel a véleményetek, jöhetnek!
Szerintem inkább felhajtották a keresletet a tárcsafék iránt.
Nem ciki, az országúti bicajokon még most is többségében felnifék van (bár kezd terjedni a tárcsafék). És elég gyakran olvasom, hogy inkább egy jó V-fék, mint egy gyenge tárcsafék.
Szerintem az egyszerűsége miatt a felnifék jobb megoldás az átlagos bringásnak, és hacsak nem nagyon szutykos, vagy nem nagyon kopott, teljesen jól teszi a dolgát (na, nem a teszkós bicajokon lévő, hanem egy normális boltban vett bringán). A városi bringámon is az van, nincs vele gond, néha utánállítom, cserélem a fékpofát, és kész.
A másik bicajomon tárcsafék van, valóban finomabban adagolható a fékerő, de amúgy szerintem egy jól karbantartott V-fékkel sem lenne gond azon a bicajon sem (más kérdés, hogy a tárcsafék előnye, hogy a fékrendszer magasabban van, ezáltal kevésbé koszolódik, kritikus körülmények közt biztosabb, mint a V-fék, és néha azért belefutok én is tekerés közben olyan helyzetbe, ahol jut a kerékre bőven sár/por/homok).
+1 szavazat a V-fékre!
Átlagos használatra teljesen fölösleges a tárcsafék, sokkal több baj van vele, mint haszon... Ráadásul a valóban jó, hidraulikus tárcsafék eléggé drágítja a bicajt.
Az olcsó bringákon inkább divat. Sokan annyit néznek, hogy tárcsafék legyen rajta, hiába csak egy alap trekking.
Montin viszont elavult a V-fék. Ott már nem szerelnek V-féket csak a nagyon alap túramontikra talán. A tárcsa fog vízben, hóban, sárban is. Egy jó tárcsa erősebb is, és jobban adagolható. A felni deformációja semmilyen hatással nincs a fékre. Szóval szinte csak előnye van.
A v-fék előnye a könnyű karbantarthatóság, plusz az, hogy sima ránézéssel megállapítható, ha hozzá kell nyúlni.
Vaddisznó-dagonyában egyértelmű a tárcsa előnye, meg olyan használatnál is, ahol az agresszív gyakori erős fékezések túlmelegedései egy v--féket letérdeltetnek (lásd DH vagy országútin egy stelviós lejtőzés).
Ott is előny, ahol a gyakori fékezés kézfáradása gondot jelenthet.
De ott van hátrányként a szakértőbb karbantartás-igény, a hiba esetén teljes fékerő-kiesés veszélye, esetlegesen a költségei.
Ez tényleg olyan dolog, amit egyedileg, tervezett használat szerint kell felmérni.
Vannak olyan esetek, ahol a v-fék gazdaságosabb és biztonságosabb választás is egyben.
Nem ciki a V-fék, mert minden csak akkor tud ciki lenni, ha ez érdekel téged.
Viszont átlagos V-fék semmivel sem gyengébb, mint egy bowdenes tárcsa vagy egy egydugattyús.
Aki sokat megy, annak a tárcsa a nyerő, mert a felnifék megeszi a felnit.
Felejtsük már el ezeket a bowdenes parasztvakító fékeket! Ezeknek csak optikai tuning szerepeük van. Közel 20 éve kezdett el a Shimano tárcsafékeket gyártani montikhoz és elindított egy lavinát.
A medve nem játék, a férfi szőrös, a tárcsafék hidraulikus.
Ha egy normális (hidraulikus és nem Hayes Sole) féket veszel, akkor szinte semmi dolgod vele. Pontosan annyi idő alatt eszi meg a betéteket, mint a felnifék. Ha nagyon rendes vagy, akkor évente egyszer kicseréled vagy kicserélteted a fékfolyadékot. Ha Shimano, akkor évekig elmegy folyadék-csere nélkül. (Ha Sram, akkor a DOT meg fog enni pár dolgot.)
Viszont nem eszi meg éventi a felnit a fékezés. Én inkább cséréltetem a folyadékot évente egyszer, mint új kerekeket fűzetek.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!