Régen a Youtube-on miért vették lazábban a szerzői jogot?
Fent volt rengeteg film, amiket néhány évvel ezelőtt sorban tiltottak. Először nem tudtam mi a baj, aztán láttam hogy xy anyagát tartalmazza, aki letiltotta szerzői jogi okok miatt.
Bár meg fent van egy csomó filmrészlet, ami cuzammen fent van.
Lehetséges hogy ilyen sok időbe telt ezeket ellenőrizni?
Ki mit tud erről?
A GDPR-nek ehhez semmi köze, az a személyes adatok kezelésére vonatkozik. A szerzői jog egy teljesen külön terület.
Maga a szabályozás nem változott, más szerzői alkotását eddig is tilos volt az engedélye nélkül közzétenni és korábban is töröltették a feltöltött filmeket a YouTube-al, csak korábban ez jóval lassabban és nehezebben ment.
Ami változott a YouTube népszerűségének növekedése mellett, az a ContentID rendszer, ami egyre hatékonyabb és eredményesebb fellépést tesz lehetővé a jogtulajdonosok védelme érdekében.
Ennek a célja pedig, hogy a YouTube időt és munkát spóroljon meg a saját alkalmazottaiknak. Amellett persze, hogy a szerzői jogi törvényeknek is meg akarnak felelni, hiszen kötelező számukra.
A YouTube-ra eszméletlen mennyiségű videót töltenek fel a felhasználók. Olyan léptékben, ami emberi erővel már kezelhetetlen. Nem csak nehéz, egyszerűen lehetetlen minden videót emberi erővel ellenőrizni.
Nem csak a YouTube-nak, hanem a filmstúdióknak is, akik próbálnák a saját dolgaikat töröltetni a YouTube-al.
A YouTube-nak 2,7 milliárd felhasználója van. Még ha csak a töredéke tölt is fel videókat, mert nagyobb részük csak passzívan nézi, amit mások feltöltenek, akkor is felhasználók százmilliói töltenek fel videókat.
Valószínűleg azóta is exponenciálisan nőttek a számok, de 2022-es adatok szerint a felhasználók kb. 550 órányi videót töltenek fel minden egyes PERCBEN. Ez azt jelenti, hogy mire 1 percet megnéztél az előző percben feltöltött 550 órányi videóból, már 1100 órányi lemaradásban vagy a feltöltésekhez képest és a negyedik percre már négyszeresére nő az elmaradásod, miközben amennyit haladtál (4 perc) érzékelhetetlenül kis rész az addigra már 2200 ÓRA anyagnak.
Hogy az arányok érezhetőbbek legyenek, a percenként feltöltött 550 órányi videó azt jelenti, hogy 33000 percnyi videót töltenek fel 1 perc alatt. Minden egyes percben...
Mivel ez a mennyiség emberi erővel teljesen kezelhetetlen, a YouTube automatizálta a rendszert. A jogtulajdonosok lehetőséget kapnak, hogy feltöltsék a minta videóikat, ami alapján egy algoritmus keres egyezést a feltöltött videókban és a jogtulajdonos megadhatja, hogy mi történjen, ha a rendszer megtalálja az ő videóját feltöltve. Kérhet teljes törlést, kérhet korlátozást (pl. egyes régiókra), engedélyezhetik, hogy fent maradjon, de reklámok jelenjenek meg mellette, amik bevételét a jogtulajdonos kapja, de kérhetik azt is, hogy bármilyen korlátozás nélkül fent maradhasson a videó, csak statisztikai adatokat lássanak róla, hogy mennyien nézik - lényegében a videód megjelenik az ő saját videóik között, mintha ők töltötték volna fel, csak a te csatornádon van fent.
Hogy a ContentID rendszer mennyire képes felismerni és beazonosítani egy filmet, azt sok féle tényező befolyásolja. Minél nagyobb az eltérés a jogtulajdonos által feltöltött videóhoz képest, annál esélyesebb, hogy nem fogja felismerni az egyezést.
Sokan próbálkoznak mindenféle kép és hang torzítással, kerettel, logókkal, feliratokkal, tükrözéssel, képarány megváltoztatásával, színek eltorzításával. Van amikor nem is szándékos változtatást alkalmaznak, csak a beszerzett kópia minősége már eleve annyira eltér, hogy az algoritmus nem érzékel egyezést. Nem kizárt, hogy akár felirat, tévé csatorna logója, pláne ha még más műsorok reklámjai is rajta vannak a képen, meg a hang is eltér, mivel szinkronizált, az már akár elegendő is lehet, hogy ne érzékelje az egyezést - legalábbis akkor, ha a jogtulajdonos egy tiszta képű, eredeti nyelvű kópiát töltött fel. Nem kizárt azonban, hogy több nyelven is feltöltik, hogy a különböző szinkronokat is kiszűrjék, vagy eleve úgy állítják be az egyezés vizsgálatot, hogy a hangsávot ne 100% egyezéssel vegye figyelembe, így a szöveg nyelve kevésbé befolyásolja, hogy egyezést érzékel-e vagy sem.
Az is egy tényező a filmek felismerésében, hogy mivel a ContentID rendszer viszonylag új lehetőség a YouTube-nál, a jogtulajdonosok is első sorban az újabb tartalmaikat regisztrálják be a rendszerbe. A régebbi filmek visszamenőleges regisztrálásával lassabban haladhatnak, vagy akár az is lehetséges, hogy teljesen megfeledkeznek róla, esetleg tudatos döntés, hogy nem érzik annyira fontosnak, hogy időt és energiát töltsenek vele, hogy regisztrálják.
#3
Ez nem teljesen igaz, régen rengetek sorozat, film volt fent YT-n. Például Mónika show, Jóban rosszban. Barátok közt. Mára már szinte mindent letöröltek, ami olyan volt. Nagyon max részletek lelhetők még fent, de azok nagy része is csak paródia.
A szerzői jogi törvény 2016-ban sem volt más. A világ viszont igen. Amíg a YouTube kevésbé volt ismert, népszerű, elterjedt, addig a jogtulajdonosok is kevésbé törődtek vele, ha valami fent volt, mert úgyse ér el annyi nézőt, hogy az számottevő legyen számukra. Vagy csak ekkor még ők nem annyira fogták fel.
Illetve akkor még talán több macera volt a leszedetése, mint amennyit ez az erőfeszítés megért számukra.
(Ugyanezért nem törölt annyi mindent a Facebook és más platformok sem és ezért népszerű alternatíva mai napig a Videa és társaik, mert ezek jóval kisebbek, kevésbé tűnnek fel a jogtulajdonosoknak a jogsértések és mivel akkora közönség és így üzlet sincs ezek mögött a cégek mögött, pereskedni sem annyira éri meg velük.)
Ahogy a YouTube egyre népszerűbbé és egyre komolyabb piaci szereplővé is vált, egyre jobban figyelni kezdtek rájuk a film és zenekiadók. Mivel az egyre több nézőt elérő kalózkodás egyre komolyabban érintette az üzletüket és a YouTube is egyre komolyabb bevételeket tudott csinálni, így perelni, vagy azzal fenyegetni is egyre jobban megérte őket, nekik is egyre komolyabb kockáztatni valójuk lett vele, hogy ha elveszítenek ilyesmi miatt egy pert.
Mivel a YouTube meg nem akart a felhasználók által elkövetett jogsértésekért folyton pereskedni, meg kártérítéseket fizetni olyasmiért, amiért nem is ő a felelős, elkezdtek egyre hatékonyabb jogorvoslati rendszereket kidolgozni.
Kezdetben ez annyi volt, hogy jelezni lehet, ha egy videót jogsértőnek tartasz. Aztán utólag ellenőrzött a rendszer mindent és korlátozás járt érte, ha tilos dolgot töltöttél fel. Ma már rögtön feltöltéskor ellenőriznek.
Ebben a folyamatban benne van a jogtulajdonosok egyre nagyobb nyomása is, a technika fejlődése, hogy ma már olyanokat is meg tudnak oldani automatizálva, ami régebben elképzelhetetlen volt.
Azt sem árt figyelembe venni, amikor a YouTube-ról van szó, hogy milyen iszonyatos mennyiségű felhasználóról és videóról van szó: 2021-es adatok szerint 2.3 milliárd regisztrált felhasználójuk van, vagyis a Földön nagyjából minden harmadik embernek van YouTube hozzáférése.
Ha csak minden ezredik ember töltene fel egy videót naponta, az is egymillió videó lenne naponta. Hány alkalmazottal lehetne ennyi videót átnézni emberi erővel?
Csakhogy messze nem ilyen kevés videót tölt fel az emberiség. 2022-es adatok szerint percenként 500 órányi videót töltenek fel, ami azt jelenti, hogy mire az első percben feltöltött videókból kettő percet megnézel, már 1000 órányi elmaradásban vagy az azóta feltöltött videók megnézésében. Egy óra alatt kb. 300 ezer órányi videót töltenek fel.
Mint már írtam, ezt a mennyiséget emberi erővel lehetetlen feladat átnézni, szúrópróba szerűen, vagy bármilyen rendszer szerint egyesével átnézni. Csakis gépesítve lehetséges. A YouTube meg abban érdekelt, hogy az automatizált rendszerei minél jobban tudják szűrni azokat a tartalmakat, amik miatt nekik lehetne gondjuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!