Használtautó-eladás: ezért hogyan vonhat felelősségre egy bíróság?
Tételezzük fel: én mint magánszemély, akinek semmilyen autószerelői tapasztalata nincs, eladom az autómat. Majd másnap reggel jön a telefon a vevőtől, hogy az autó nem indul, vagy visszaveszem vagy megy a bíróságra. Kérdezem: hogyan vállalhatok garanciát az autóra, ha nem is értek hozzá? Melyik az a bíróság, amelyik engem felelősségre tud vonni, ha eladok egy autót, amihez nem is értek, ugyanis nem vagyok szerelő? Én azt mondom mint laikus, hogy márpedig az én autóm jó. Aztán két nap múlva kiderül, hogy mégsem, mert a vevő elvitte egy szervizbe, ahol egy szakember ezt megállapította. Milyen jogalapon lehet engem ezért felelősségre vonni? Hogyan tudhatnám valamiről, hogy nem működik üzemszerűen, ha nem vagyok szakember?
Továbbmegyek: ha megveszek egy autót továbbértékesítés céljából, de azzal a próbakörön kívül nem is megyek semmit, így az esetleges hibáiról sem szerzek tudomást, akkor ha eladom az autót, honnan tudhatnám, hogy esetleg rossz?
Gondolom ilyenkor ha a vevő bíróságra viszi az ügyet, akkor valami hitelesített szakértőt vonnak be a témába, aki megállapítja, hogy olyan hibáról van-e szó, amiről te esetleg tudhatnál, vagy tényleg teljesen spontán jött elő.
Nyilván nem túl életszerű és valószínű hogy eladsz egy autót, ami nálad még pöccröff, de az új tulajt másnap már ott hagyja az út szélén.
Egy másnap nem induló autó többnyire filléres hiba.
Ha meg olyat vesz meg, amiből láthatóan ömlik az olaj, akkorát füstöl mint a mátrai szenes erőmű, szanaszét van rohadva, akkor ne akarja visszahozni.
Illetve a saját érdekében nézze meg az olaj/vízszintet.
Aki egy másnapra nem induló autót akarna visszaadni, többnyire egy hülye nő, akit megvezet valami pénzsóvár szerelő.
Te sehonnan nem tudhatod. De a szerelőd igen. Ha nem tartod karban az autót, nem szervizeled, akkor a te hibád az autó károsodása mert nem az előírtaknak megfelelően tartottad karban.
Mondok egy nagyon egyszerű példát. Ha nem cserélsz olajat mert hanyag vagy, és így eladod az autót, majd másnap megdöglik az autó, mert a motor belseje olyan, mint az odaégetett cukor, akkor az a te hibád, hiába nem láttad. A kopó fogyó alkatrészek ha az életük végét járják, de még jók, akkor azt nem lehet számon kérni. Ezek a szabályok, aztán minden eset egyedi lehet, attól függően, ki miről tud vagy nem tud, mi hibásodott meg és miért...
Van még egy apróság, ha az autó állapota vagy életkora egy roncs és annyit is fizetsz/kapsz érte, akkor ott erre tekintettel vannak. Konkrétan velünk történt, hogy eladtunk egy roncsot szinte ingyen, nem volt működőképes az autó, tehát nem saját lábon ment (nem működött a fék, elektronika, sebváltó), szóval rossz állapotban volt. Pár napra rá, hívott a vevő, hogy az autó nem működik, és beperel. Mondtuk neki, hogy szinte ingyen vitt el egy öreg működőképtelen roncsot, akkor mire számított? Kb donor autó szint, vagy egy másik donorautó kellett volna hozzá. Nem is lett az ügyből semmi.
„Ezért hogyan vonhat felelősségre egy bíróság”
Az eladó kellékszavatossági kötelezettsége alapján.
Kellékszavatosság: az eladó kötelezettsége a rejtett hibákért.
Rejtett hiba: amelyről a vásárláskor a vevőt nem tájékoztatták, illetve azt fel sem kellett ismernie.
Nyílt (tehát NEM rejtett hiba): amelyeket a vevő kellően gondos, észszerű megtekintés mellett felismerhetett volna, és amelyeket a vevőnek a gépjármű életkora, állapota és használtsági foka alapján egyébként számításba kellett vennie, valamint azok a hibák, amelynek jelentkezése ezek miatt feltételezhető, előrelátható.
A kellékszavatossági kötelezettség a vásárlás időpontjától egy évig áll fenn.
A vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba oka már fennállt az eladáskor is.
Ez így van akkor is, ha az eladó nem autószerelő, éppúgy, ahogy a használt lakás eladásakor akkor is, ha nem is kőműves, használt cipő eladásakor abban az esetben is, ha nem suszter, és a használt mobil eladásakor akkor is, ha nem mobiltelefon szerelő, lévén, hogy bármilyen termék eladása esetén a termék eladója a termék (rejtett) hibájáért kellékszavatossági felelősséggel tartozik.
Kérdező!
Az 5 - ös leírta a jogi hátterét a kérdésednek, így ezt én hanyagolnám is.
Amit elmondanék: az általad eladott dolgokért való kellékszavatosságod törvényen alapul, ennélfogva semmi köze a Te szakmai felkészültségedhez.
Egyébként egy autó ezer és egy ok miatt nem indúlhat, már másnap.
Nem tudhatod, hogy az új vevő időközben mit mókolt az autóval.... ezért fontos kérdés a bizonyítás.
#5 „Kellékszavatosság: az eladó kötelezettsége a rejtett hibákért.”
Ez oké, de hogyan vállalhatnék felelősséget egy rejtett hibáért, amiről én magam sem tudok? Benne van a nevében hogy rejtett, előlem is rejtve van, és mivel nem vagyok hozzáértő, én magam sem tudok róla. Pont ez a lényeg.
"Ez oké, de hogyan vállalhatnék felelősséget egy rejtett hibáért, amiről én magam sem tudok?"
Látom nem értetted meg amit a 6 - os mondott.
Azért, mert a JOGSZABÁLY így rendelkezik.
"Benne van a nevében hogy rejtett, előlem is rejtve van......"
Nem.
Nem ettől "rejtett" a hiba, hanem attól, hogy nem szólsz róla a vevőnek, mindegy, hogy tudsz róla vagy nem.
(polgári jogi jogviszonyokban kölcsönös együttműködési kötelezettség terheli a feleket, vagyis kötelesek egymást tájékoztatni minden olyan körülményről, ami az adott ügyletet érinti).
Valamint attól rejtett a hiba, hogy azt a vevő - gondos, körültekintő eljárás ellenére - nem ismerhette fel.
"és mivel nem vagyok hozzáértő, én magam sem tudok róla. Pont ez a lényeg."
Nem, nem ez a lényeg. Semmi köze a JOGSZABÁLYI kötelezettségednek AHHOZ, HOGY TE MIHEZ ÉRTESZ!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!