Fideszesek! Miért van az, hogy nekik sikerül?
Miért van az, hogy a Szlovákia Szlovénia, Ausztria, Csehország képes normális minőségű, legtöbb helyen tükörsima és SZÉLES utakat építeni és KARBANTARTANI?
Már nagyon régóta nézegetem a google maps-en a street view-t (szegény ember nyaralása más országokban), és folyamatosan azt veszem észre, hogy még az elmaradottabb régiókban is van legalább olyan minőségű út, mint ebben az országban a két számjegyű utaknak?
Van erre racionális magyarázatotok? Nem azt mondom, hogy mindenhol olyan jó az út, de hogy 80%-ban, az már biztos. Miért van az, hogy nálunk az egyik legdrágább 1km út?
Ez is az illiberális gazdaságpolitika része?
15. vagyok. Tudja bárki is közületek, hogy egy átlagos pályáztatás hogy működik? Én konkrétan olyan cégnél dolgoztam mérnökként egy rövid ideig, ahol pályáztatást és műszaki ellenőri feladatokat láttak el.
Mi épületekkel foglalkoztunk, nem utakkal. Ott úgy nézett ki a dolog, hogy az ellenőr cég megkapta valahonnan a megbízást. Akár közvetlenül egy önkormányzattól, vállalkozótól, vagy magától az államtól. Megkapták az engedélyezési terveket, az építész költségvetést (aminek sok köze nem volt a valósághoz), a tervdokumentációkat és ha még volt valami, akkor azt.
Általában még a megrendelő támaszthat bizonyos követelményeket a közbeszerzési szabályokon kívül, amiknek meg kellett felelnie a kivitelezőknek (és itt szoktak a kormányok -direkt nem írok Fideszt, vagy MSZP-t- ügyeskedni, mert egyes esetekben direkt bizonyos vállalkozókra szabják azokat a feltételeket. Ilyen például az, hogy rendelkeznie kell egy x tonnás daruval, vagy ilyen-olyan rendszerű zsaluzattal ekkora és ekkora méretben/mennyiségben.).
Miután megkaptak mindent, a pályázó kivitelezők kapnak valamennyi időt, hogy elkészüljenek a költségvetéssel és az esetleges kiviteli tervekkel. Mikor minden kész, eljuttatják ehhez a céghez ahol összehasonlítják a dolgokat, átnézik a költségvetést, a cégek igazolásait ilyen-olyan pénzügyi helyzetről, eszközökről, stb.. Aztán összeraknak egy sorrendet a költségvetés alapján.
Azért van konkrétan ere a pályáztató cégre szükség, hogy kiszűrje az olyan turpisságokat, mint kifelejtett tételek, 0 forintos tételek, más minőségű és kivitelezésű tételek... Egy 0 forintos lift is rengeteget számíthat. Miután megtörtént a nyertes kihirdetése, megkezdődik a kivitelezés és kimennek az építkezés helyszínére, hogy megnézzék azt, hogy minden a terv szerint történik-e. Azt építik-e be, ami ki lesz majd fizetve, olyan minőségben és méretben, ami a terveken szerepel-e, stb.
Na itt tapasztaltam azt nagyon sokszor, hogy miután sok cég ügyeskedik a költségvetésnél is, itt is megpróbálják átverni az államot. Sokszor dolgok nem olyan vastagságban, nem olyan típusban, vagy nem akkora mennyiségben kerültek beépítésre, mint amit kiszámláztak. Jó példa erre, hogy egy helyen természetes pala helyett cserepet akartak felrakni, ami olcsóbb.... és akkor hány olyan szerkezet van, ahol nem látod, hogy mit építettek be. Ilyen például egy útnak az alapja (bár erre is van módszer, hogy megállapítsuk, hogy minden oké-e...).
Ha ezek mellé a műszaki ellenőr cég korrupt és elfogadja a kenőpénzt, gondolhatjátok, hogy soha nem fog kiderülni a turpisság. Innentől fogva szerintem nem a mindenkori kormány a hibás egyértelműen, hanem a kivitelezők/tervezők/ellenőrök.
Kicsit pongyolán fogalmaztam, de most deal with it.
Baromság, a kormány meg látja, hogy megint fos az út, akkor nem nekik adja következőnek a munkát. Kizárja az ellenőrzőt is.
Probléma megoldva. Fidesz miért nem csinálja ezt? Ja hogy ő is benne van?
Gondolkozzatok már könyörgöm. Hát külföldön ezek a cégek már rég feketelistán lennének....
23: Itthon nincs feketelistán, mert például a felcsúti stadiont a Viktor szomszédjának a cége építette. Ja, hogy kispórolt valamit? Ki nem szarja le, mégis a szomszédja...
24: A természetes pala igen, drágább. Legalábbis a kivitelezők szerint.
Pár éve dolgoztam ott, de most rákerestem gyorsan az árakra. Ők egyszerű hódfarkú cserepet akartak feltenni, aminek darabja úgy 120 forint körül van (~3800 forint / négyzetméter). Természetes pala darabja: a legolcsóbb 201 forint (~5900 forint / négyzetméter)
27/27 Időpont ma 14:11: Remélem nem vagy szakember, mert akkor van egy rossz hírem.
Egyébként most tényleg ilyen részletkérdéseken lovagolunk? Nem vagyok fideszes, gyűlölöm ezt az országot és elegem van az ilyen emberekből, mint ti akik a kákán is a csomót keresik. Bármilyen észérvekkel próbálja az ember alátámasztani a véleményét, beskatulyáztok és lehomokosoztok. Innentől fogva mit hisztek? Semmivel sem vagytok jobbak az agyhalott fideszeseknél, csak más az előjeletek.
Az osztrákok például itt csinálják máshogy a dolgokat, ahogy ti. Ők ahelyett, hogy egymás torkának esnének, ha nem tetszik valami kimennek tüntetni EGYÜTT! Itt meg még a tüntetéseken is egymást verik az emberek inkább...
28: Viszont abban az országban azért tudnak tüntetni, mert egyetértenek egymással az emberek. Itt jelenleg ahogy látod, már abban is lehetetlen meggyőzni sokakat, hogy a fidesz nem csinált semmit, sőt.
Érted? És te is azt nyomod, hogy nem az ő hibájuk. Hát de, az övéké is.
29: Ezt írtam:
" Itthon nincs feketelistán, mert például a felcsúti stadiont a Viktor szomszédjának a cége építette. Ja, hogy kispórolt valamit? Ki nem szarja le, mégis a szomszédja..."
Valamint korábban ezt:
"Innentől fogva szerintem nem a mindenkori kormány a hibás EGYÉRTELMŰEN (A LÉNYEG AZ EGYÉRTELMŰEN SZÓ!), hanem a kivitelezők/tervezők/ellenőrök."
Vannak helyzetek, amikor a kormány tehet erről. Ilyen volt a 4-es metró. Megbíztak több céget és nagyon érdekes szerződéseket kötöttek. A lényeg az volt, hogy külön cég építette az alagutakat és külön cég a metróállomásokat.
Mivel az alagutat építő cég késett, a metróállomás nem tudott megépülni. Az alagutas cég a BKV-nek fizetett mondjuk napi 10 millió kötbért (NEM EMLÉKSZEM PONTOS ÖSSZEGEKRE), viszont mivel a metróállomásos cég nem tudta megkezdeni a munkát, ő meg kapott mondjuk napi 12 millió kötbért (ISMÉT NEM EMLÉKSZEM PONTOS ÖSSZEGEKRE). Így lapátolták át egyik helyről a másikra a pénzt. Ebben az esetben a kormány volt a hibás, hogy ilyen szerződéseket írt alá.
Abban az esetben, amit én vázoltam fel, nem a kormány/önkormányzat a hibás, mert ők csak kitalálták, hogy fel akarják újítani a helyi kastélyt és a fővállalkozó megpróbálta őket átvágni.
Ennél bővebben már komolyan nem tudom leírni és a tököm is tele van a személyeskedő bunkókkal.
Te meg azt nem érted meg, hogy ha valamelyik vállalkozó átvágja az államot, akkor a felelős állam nem ad neki legközelebb munkát.
Jelenleg az megy még mindig, hogy tudja, hogy átvágja (vagy az állam írja elő eleve ezt a fos minőséget), de nem tesz ellene semmit, hanem legközelebb is neki adja.
Vágod?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!