Lehet ez egy alaptényezője vagy gondolata az oktatásügy rendbetételének?
Az egy dolog hogy akkora a baj hogy ez kevés, de szerintem ez lehetne egy oldala annak ami megteremti majd a működés feltételeit:
A tanárokat valamily módon még senkinek nem jutott eszébe megregulázni. Pedig hát kérem tisztelettel:
Ha megfigyeljük, a legtöbb dolog szíve joga. Márpedig ez micsoda hatalmat ad neki. Annyira érdekli a tanulók sorsa hogy fizetésért tüntet mer neki az hozza rendbe az oktatást. De bocsika, a Pisa eredmény nem csak azt mutatja hogy az elmúlt 3 évtized hova degradálta az oktatást. Hanme hogy a tanárok munkája mit tesz. Mert ha idézünk bizonyos dolgokat: Nem csak azt kéne megtudni hogy azért bukott meg Istvánka angolból mert egy pohár vizet sem tud kérni angolul. á-á. Ki az aki nem sikeresen tanította meg rá, hogy tudjon egy pohár vizet kérni angolul?
Szabad a gazda? Az angol tanára. Miért? Mert nem kötelessége kihozni a hülyegyerekből a legtöbbet. Mit csinál? Lenyomja a gyereket, elhadarja az anyagot, kijavítja a dolgozatot beírja az egyest és ennyi volt slussz . Kérdezem én marha: miért kell hogy úgy legyen, hogy a tanárok szinte csak fele, de ne túlozzunk negyede se az aki _segít_ tisztességgel annak a gyereknek, hallgatónak akinek nem megy a dolog. Mert nem múlik a tanulók átlagán a fizuja. Ez pedig ezért nagy hiba. Nem látják el teljes körűen morális dolgukat a tanarak. Mert nem kell.
Mi az eredmény szinte globálisan az oktatási intézmények közt? lemaradnak, felületes tudás a részük, és itt térünk át a diákokra:
A tanulók legfőbb baja véleményem szerint, hogy kevés a mozgásterük. Túl sok az elvárás, túl magas az elvárás, és kevés a döntési lehetőségük. Nyitni hagyni teret adni. Minél több felelősséget kapnak és teret, szabadságot annál több a lehetőségük, a lehetőségekkel meg innentől csak a hülye nem él. Lehetőséget kapnak a bizonyításra és a fejlődésre.
Ha két ilyen szemszöget is tekintenénk szerintem jelentősen előteremtenénk a működés feltételeit, a fejlődésnek.
Ehhez persze jönnek a klasszikus dolgok: díjtalan oktatás, lexikális anyag drasztikus csökkentése, vagy átsrtukturálása, óraszámok csökkentése, rugalmasabb iskola rendszer. (Tanaraknak béremelés az maradhat természetesen, ahogy az ő terheik is csökkenének a felsoroltakban. Csak mint írtam a felelősségük nőhetne)
Amik járnának mind a tanároknak mind a tanulóknak.
Nem, ez alapgondolata (a te szóhasználatoddal) az oktatás teljes tönkretételének.
Nyilván jártál iskolába, nyilván érzékeltél tanári viselkedést. De hogy abból helyénvaló következtetéseket lehessen levonni, ahhoz szakértelem kell. Anélkül csak a káosz növelhető.
Nem az a kérdés, milyen minőségű ma az oktatás. Aki képes egyszerű gondolatokra, mind tudja, rossz. A kérdés az, mitől? Erre van szakszerű válasz. De nem engedik kimondani. Többek között te is azok közé tartozol, akik nem engedik. Aki egy kicsit is ért a pedagógiához, nagyon óvatosan nyúl a kérdéshez, mert tudja, milyen bonyolult, mennyire nehezen kezelhető. Ennyire magabiztosan egy témához csak az azt semennyire sem látók szoktak hozzászólni. Ennek észrevétele is egy szakma.
63% az egy dolog, nem is arról beszéltem illetve arról is, bújtatva ha nem tűnt fel.
70% ez lehet hogy így van, de a diákok, joggal "szállnak ki" azzal hogy a 2-esre,a túlélésre játszanak, mert teljesen tökéletesen érzik a bőrükön, hogy az ő érdekeiket senki sem védi. Az ő jogaikról szó nem esett a tüntetéseken egyiken, se lehet hogy ezzel én is újdonságot mondok. Erről szól amit össze írtam.
Már megbocsáss, de ritka sok sületlenséget hordtál itt össze!
A problémák jelentős része épp amiatt a mentalitás miatt van, amit te szeretnél! A tanárok keze eléggé meg van kötve, hogy úgy mondjam agyon vannak regulázva, aztán nézd meg az eredményt.
Még, jó, hogy nem az átlag alapján kapják a fizetésüket, tudod hirtelen mennyi kitűnő lenne minden osztályban? Elárulom úgy 70-80% körül. Mert ugye nem érdekli, ha hülye marad a gyerek a lényeg, hogy ötöst kapjon, most is sok helyen az van, ha nem akarnak buktatni, hogy bekerül pár jegy a naplóba olyan dolgozatokból, ahol megmondják a választ, a diák meg beírja, szerinted mi lenne itt, ha átlag alapján kapnák a fizetést??? Telibeszarná a többség az osztályzást.
Továbbá nagyvonalúan elfelejted, vagy úgy csinálsz mint aki nem tudja, hogy az IQ-t 70%-ban örököljük, aki 75-ös átlaggal él az a büdös életben nem lesz egy Stephen Hawking! Mintha egy szobrásznak mondanád, hogy nesze itt egy kis malter csinálj belőle márványszobrot.
Az, hogy a tanuló mennyire okos, tehát nem a tanártól függ, de mondok jobbat, az, hogy a diák mennyit tanul, az se a tanártól függ, függ az otthoni viszonyoktól, a jutalmazástól, a mentalitásától, sok mindentől.
Ami külön tetszik, hogy közben meg arról írsz, hogy tanulók mozgástere így megy úgy, most akkor döntsd már el, hogy mit is akarsz! Poroszos regulázott oktatást vagy decentralizált liberális oktatást? Tudod szüzességünket megőrizni és aktív szexuális életet élni egyszerre nem lehet!
"lexikális anyag drasztikus csökkentése"
A kedvencem! Aztán meg mikor a tanuló bekerül felsőoktatásba és annyit kell tanulnia egy vizsgára -és jobbára lexikális tudást várnak el- amennyit egy érettségi tárgyra kellett négy év alatt, már most is kibukik a tanulók fele egyetem első évében, a te rendszeredben ez lenne úgy 90%.
Ráadásul tetszik vagy sem, de a lexikális tudás az, ami sokat számít később, mondjuk próbálj meg megtanulni egy nyelvet lexikális tudás -tehát szókincs- nélkül, ambiciózus vállalkozás volna...
"Annyira érdekli a tanulók sorsa hogy fizetésért tüntet mer neki az hozza rendbe az oktatást"
A tanári munka jelen állás szerint nem tartozik az álommelók közé. Mivel egyre kevesebben jelentkeznek pedagógusnak, egyre több gyerek jut egy tanárra az iskolákban. Főleg természettudományos tárgyak keretein belül. Én hatosztályos gimnáziumba jártam, ahol "2 és fél" kémiatanár jutott egy egész iskolára. Azért fél, mert egy csak a 7.és 8. osztályosokat taníthatta, mert nem volt magasabb végzettsége. Csodálkozunk, hogy nagyobb bérezést szeretnének a pedagógusok, amikor gyerekek százait tanítják, korrepetálják, érettségiztetnek, javítják a dolgozataikat vagy épp szakköröket tartanak. Nem is beszélve arról, sokan osztályfőnöki teendőket is ellátnak, versenyekre viszik a gyereket akár hétvégén is. És a nyári szünet sem olyan hosszú, mint a diákoknak, mert iskolakezdés előtt 2-3 héttel már kezdődnek az előkészületek a tanévre. Egyébként meg nem csak a fizetésért tüntetnek, hanem hogy jobb körülmények legyenek az oktatásban. (Pl. államilag meghatározott tananyag és tankönyvek használata...).
"Mert nem múlik a tanulók átlagán a fizuja"
Nem minden gyerek teljesít azért rosszul, mert a tanár nem foglalkozik vele. Sok minden befolyásolja a diákok tanuláshoz való hozzáállását: családi állapot, tehetség vagy csak egyszerűen az, hogy egész életében kőműves akart lenni, így pedig nem igazán nem hozza lázba Ady Endre irodalmi munkássága. Én is rossz voltam irodalomból és nem azért mert a tanár nem jól tanított, hanem egyszerűen nem érdekelt a tananyag, mert orvosira készültem, amit sikerült is elvégezni. Másrészt elég nagy visszaélések lehetnének lehetnének a fizetések átlag alatti megítélésénél, mert akkor sok gyerek csak azért lenne színötös, hogy a pedagógus minél többet tudjon hazavinni.
"Túl sok az elvárás, túl magas az elvárás, és kevés a döntési lehetőségük."
Ebben teljesen egyetértek. Realizálni kellene a tananyagot, mert tényleg olyan sok felesleges dologgal tömik a diákok fejét, aminek tényleg nem veszik semmi hasznát a jövőben. Németországban nyelvtan tantárgy keretein belül például helyesen írni tanítják, míg Magyarországon a mindenféle szövegkohéziós elméletekkel, mondatelemzésekkel, nyelvtani elméletekkel bombázzák a gimiseket, pedig a kb a felük muszálynak írja a muszájt...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!