Támogatnátok a bölcsészkaros szakokon a matematika kötelező tantárggyá tételét?
Ha jól tudom a bölcsészkarok az ókori és középkori tradíció szerint leírt "Hét Szabad művészet" által definiálják magukat, angol nyelvterületen például "Liberal Arts"-nak hívják a bölcsészkart.
Namármost ennek a hagyománynak ugyanolyan fontos része volt a matematika, mint mondjuk a filozófia, ami máig kötelező tantárgy minden bölcsészkaros szakon, még a nyelvszakokon is.
Ha úgy nézzük, a matematika a filozófia egyik formája, hiszen abból alakult ki. Egy olyan filozófia, ami axiómák által be van határolva a logika útjára.
Biztosan mindenki észrevette már, aki haladt végig a középiskolai matematika tananyagon, hogy ahogy egyre nagyobb matematikatudást szerez, úgy szól a matematika egyre kevésbé arról, hogy valamit "ki kell számolni" (ami leginkább a matematika egyik alapvető ága, az aritmetika témakörébe tartozik) és szól egyre jobban arról, hogy logikus következtetéseket kell levonni adott állításokból.
Ebből rá is jön, hogy a matematika miért kötődik szorosan a filozófiához, és miért tartozott a hét szabad művészet közé.
Természettudományos szakokon természetesen kötelező a matematika, hiszen a matematika egy remek eszköz arra, hogy modelleket építsünk, összefüggéseket keressünk világunk működésében, viszont a matematika olyan dolgokban is képes elméleteket felállítani, amik a valóságban nem léteznek és ismét inkább hasonlítanak filozófiára, mint természettudományokra. Ezt hívják elméleti matematikának.
Ezen sorokat végiggondolva támogatnátok, hogy a bölcsészkaron ugyanolyan kötelező és fontos tantárgy legyen a matematika, mint a filozófia?
"amik fizikai világunkban nem léteznek. Ezért áll közelebb a filozófiához, mint a fizikához. "
A példádnak a filozófiához sincs köze, semmilyen információval nem szolgál arról hogy a matematika és a filozófia bármiféle kapcsolatban állnának.
Mindamellett neked a kérdésben a fordított irányra lenne szükséged: az akarnád bizonygatni hogy a filozófus tanoncok járnának jól a filozófián belül a matematika tudásukkal, és nem azt hogy a matematikusok a filozófia tudásukkal.
"Ha eltérõ sebességgel* haladsz, akkor azt nem a geometria okozza, sõt, köze nincs hozzá."
Továbbra sem tudsz elszakadni a fizikától és olyan dolgokat elképzelni, amik matematikailag helyesek, csak a valóságban nem léteznek.
A fizika egy természettudomány. A valósággal foglalkozik a legalapvetőbb szinten. Ehhez a matematikát használja fel segédeszköznek. A matematika segítségével logikus, kiszámítható, mérhető modelleket épít a világunkról, ami körülvesz minket. Törvényeket állít fel, definiálja, hogy a világunkban, ebben az Univerzumban, amiben létezünk mi lehetséges és mi nem, az alapján, hogy mit tudunk benne tapasztalni.
Mondhatjuk, hogy empirizmus+matematika=fizika
A matematika azonban amennyire jó a valóságunk modellezésében, ugyanolyan jó valóságban nem létező dolgok modellezésében is, egészen addig amíg ezen nem létező dolgok nem mondanak ellent a matematika törvényeinek.
A példámban létező 10 méter hosszú boltív ilyen tér.
A boltívben létező tér kívülről szemlélve egy 10 méter hosszúságú téglatestet alkot. Belülről megvizsgálva azonban kiderül, hogy A végponttól a felezővonalig 5 méter a hossza, a felezővonaltól a B végpontig viszont végtelen méter a hossza.
Még egyszer elismétlem, az emberi és társadalmi viselkedések nem írhatóak le úgy, mint a a sebesség, mert nem mindenre írhatóak fel, állandóak és általános összefüggések.
Hány bölcsész tárgyad volt?
El tudok szakadni, köszönöm.
Nem errõl a konfigurációról írtál a példádban.
Amit írtál, annak nem volt nem-euklideszi geometriai tartalma.
Az új példádban meg nem áll fenn a jelenség: amennyi ideig mész elõre, ugyanannyi ideig mész hátra.
Kérdező,nagyon jó,hogy ilyen szépen le tudsz vezetni dolgokat,csak azt mond meg nekem,hogy az általad felvázolt matematikai feladatoknak mi köze van a politológiához,szociológiához,teológiához,nyelvészethez,irodalomtudományhoz.
A bölcsészettudomány nem csak filozófiából áll.
Sőt még a filozófia nagy része is inkább kapcsolódik az előbb említett dolgokhoz,mint a matematikához.
Attól,hogy a matematika és a filozófia is képes nem létező dolgokkal foglalkozni még nem feltétlenül metszi egymást a kettő tudományág.
Egy szóval sem mondtam, hogy szociológiát vagy teológiát matematikával kéne levezetni. Talán a kémia a legbonyolultabb tantárgy, amit még tiszta matematika útján értelmezni lehet, mert már a biológiában is túl sok változó van ehhez, nemhogy pszichológiában vagy szociológiában.
Arról szólt az egész kérdésem, témafelvetésem, hogy a matematika sokkal több annál, minthogy egy eszköz legyen a természettudományokhoz, és mivel a bölcsészek végsősoron afféle "humán polihisztorok" akik amellett, hogy mondjuk spanyol nyelvet és kultúrát tanulnak, "bölcselkednek" is, a sokkal szakmaorientáltabb természettudományos szakra járó hallgatókkal szemben, ezért érdemes lenne az elméleti matematikát is tanulniuk, ami ilyen szemszögből nézve tökéletes kiegészítése a filozófiának.
"mivel a bölcsészek végsősoron afféle "humán polihisztorok" akik amellett, hogy mondjuk spanyol nyelvet és kultúrát tanulnak, "bölcselkednek" is, "
De te nem ezt írtad, hanem "bölcsészkaros szakokon", ami lefedi a összes szakot. Mi értelme van egy történelem-magyar szakos tanárnak elméleti matematikát tanulnia? Ez is bölcsész szak.
Amúgy szerintem azért sem kellene, mert már egyes dolgokat így is túlságosan is belemagyaráznak mindenbe, mint aranymetszés. Sőt a mérnököknél is csökkenteni kellene és használható matematikát tanítani, nem elméletit.
Ennek a #36-nak már több értelme van, indíthattál volna ezzel.
Meggyõzõbb mint a kérdésben leírtak.
Mindenesetre nem támogatnám. Az egyetem szakmai önállóságában hiszek.
A tanterv ötlõi minden esetben nagyon elismertek a saját területükön, õk tudják a legjobban hogy mi kell. Kb 100x olyan jól tudják mint a politikusok, az utcai emberek vagy a kevesebb eredményt elérõ kollégáik.
Hát, én inkább nem támogatnám.
És annak ellenére mondom ezt, hogy nekem bölcsészként kell tanulni matematikát alapszinten, hozzátartozik az elméleti nyelvészeti szakhoz.
Én alapvetően nagyon szeretem a matekot, ment is mindig, és nagyon örülök, hogy kötelező tárgy nekem idén, de nagyon sok olyan bölcsészhallgatót ismerek, akik nagyon pengék a területükön, törisek, szabad bölcsészek, irodalmárok, stb. de a matematikához hozzá sem tudnak szagolni; egyszerűen nem megy nekik, és kár lenne erőltetni szerintem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!