Mit szeretnének a pedagógusok konkrétan?
A Pedagógusok Sztrájkbizottságának követelései
A gyermekekkel, tanulókkal kapcsolatos kérdések
1. Vissza kell állítani a 18. életévig tartó tankötelezettséget, megszüntetve a Híd-programokat.
2. A tartalmi szabályozás felülvizsgálatával radikálisan csökkenteni kell a tananyagot. Lehetővé kell tenni az egyéni tanulási utak kialakításának lehetőségét.
HIRDETÉS
3. Jelentősen csökkenteni kell a kötelező tanulói óraszámokat. Az időkereteket a választható tanórai foglalkozásokhoz, illetve a szakkörökhöz kell áttenni.
4. Meg kell szüntetni az általános iskolában a tizenhat óráig tartó kötelező benntartózkodást.
5. Szülői kérésre kell biztosítani a napközit, a tanulószobát. A feltételek biztosítása mellett az egész napos iskolát kell megszervezni. Az egész napos iskolai ellátásban részt vevő tanulók részére házi feladat nem adható.
A fenntartással kapcsolatos kérdések
HIRDETÉS
6. A köznevelésről szóló törvényben jelenjen meg újra az Országos Köznevelési Tanács és a Közoktatás-politikai Tanács. E testületek, valamint az ágazati érdekegyeztetés fórumának meghallgatása nélkül nem kerülhet kiadásra jogszabály.
7. Az államnak mint fenntartónak, nem lehet több jogosítványa, mint a többi intézményfenntartónak. Szét kell választani az állami ellenőrzés rendszerét az intézményi ellenőrzés rendszerétől. Egyidejűleg felül kell vizsgálni és radikálisan egyszerűsíteni kell az ellenőrzés rendszerét.
8. Vissza kell állítani az intézményvezetők munkáltatói jogát, gazdálkodási jogát.
9. Jogszabályban kell rendezni a szakképzési centrumok helyzetét.
10. Valóságos, reális, a tényleges költségeket – bérköltségek, működési költségek, fejlesztési költségek – figyelembe vevő tervezésre van szükség, külön-külön intézményi költségvetések elkészítése mellett.
Pedagógusfoglalkoztatás kérdései
HIRDETÉS
11. A köznevelésről szóló törvényben kell meghatározni a pedagóguslétszám számításának elveit: heti huszonkét óra, átlag osztálylétszám, finanszírozott időkeret.
12. A köznevelésről szóló törvényben elő kell írni, hogy az üres álláshelyeket meg kell hirdetni és be kell tölteni, beleértve az átmenetileg, pl. szülés miatt ellátatlan munkaköröket.
13. Vissza kell állítani a pedagógusok kötelező óraszámát, főszabályként heti huszonkét órával. A többlettanítás után óradíjat kell fizetni.
14. El kell törölni a kötött munkaidőt. Az intézményben való benntartózkodásról a munkáltató szabadon döntsön.
15. Vissza kell állítani az órakedvezményt – heti két óra – az osztályfőnöki feladatot, a munkaközösség-vezetői feladatot, illetve a diákönkormányzatot segítő feladatot ellátó pedagógusok részére.
16. Meg kell határozni a meglévő pótlékok differenciálási szempontjait.
17. Vissza kell hozni a minőségi munkavégzésért járó pótlékot, a minőségbiztosítás feladataiban való közreműködésért járó pótlékot, az integrált felkészítésben való részvételért járó pótlékot.
18. Új pótlékként intézményi pótlékot kell megállapítani mindazoknak, akik nem tartoznak a pedagóguséletpálya-modell hatálya alá.
19. Biztosítani kell a pedagógusnak – az állami tankönyv-monopólium megszüntetésével – a tankönyv megválasztásának szabadságát.
20. Meg kell szüntetni az öregségi nyugdíjkorhatárt elérők automatikus foglalkoztatási tilalmát. Lehetővé kell tenni, hogy az öregségi nyugdíjban lévők – nyugdíjuk folyósítása mellett – tovább dolgozhassanak.
21. A foglalkoztatást meghatározó kormányrendeletbe be kell építeni a kollektív szerződésnek azokat a rendelkezéseit, amelyeket nemcsak a Klik fenntartásában lévő köznevelési intézményekben kell alkalmazni, hanem valamennyi köznevelési intézményben.
22. Radikálisan csökkenteni kell a pedagógusok adminisztratív terheit, ennek érdekében elő kell írni, hogy csak a pedagógus-munkakörhöz kapcsolódó adminisztráció elvégzésére köteles a pedagógus. A köznevelés intézményeinek csak törvény, illetve az OSAP írhat elő adatszolgáltatási kötelezettséget.
23. A köznevelési törvényben ki kell mondani, hogy a köznevelés intézményeiben a közfoglalkoztatásra vonatkozó rendelkezések nem alkalmazhatók.
Szervezési kérdések
24. Vizsgálják felül az Oktatási Hivatal által ellátott feladatokat, s szüntessék meg azt, amire nincs szükség. A pedagógiai intézeteket alapítsák újra. Az Oktatási Hivatal maradjon meg önálló szervezetként.
25. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet további működtetését biztosítani kell. Fenntartói jogát át lehet adni egy felsőoktatási intézménynek.
Van egy nagyon közeli tanító ismerősünk, aki az első két gyerekemet is tanította, illetve a másodikat most is tanítja. Az ő példájából pontosan tudom, hogy szinte semmilyen plusz foglaltsága nincs a szabadidejében a tanítással kapcsolatban. A dolgozatokat óra, illetve szünet közben javítja, a feladatsorok sok esetben megvannak, az előző évekből, csak a szünetben lefénymásolja. Ha kötekedni való kedvem lenne, nem tudom, hogy a kötelező heti óraszám hogy van elszámolva, de egy tanóra 45 perc, a szünet 10 perc, ez együtt 55 perc. Napi öt óra szünettel együtt kicsivel több, mint 4 és fél óra.
Nem mondom, hogy ez etalon, hogy nem kell szabadidőben igazán foglalkozni az iskolai dolgokkal, de az ismerősünk esetében ez van. Szerintem nem mindegy, hogy tanítóról, óvodapedagógusról, vagy egy középiskolai tanárról beszélünk.
Nézd nagyon sok minden változott azóta, hogy leérettségiztem 2010-ben. De elmondom, hogy nekem milyen tapasztalataim voltak.
A tanórák nem értek semmit. A tanmenet átláthatatlan volt. Mi a diákok úgy mentünk be a suliba, hogy semmi motivációnk nem volt. A tanárok nem foglalkoztak velünk, ment a klikkesedés. Kedvencek bezzeg voltak, természetesen preferálták is őket. Mi szegények voltunk nem egyszer úgy mentem iskolába, hogy üvöltözést hallgattam előtte. Senkit se érdekelt, hogy mi van velem, csak hozd a pénzt időre, ha nem hozod akkor az egész osztály elött jött a kérdőre vonás. Én vittem volna ha lett volna pénzem, de ha nem kaptam anyámtól, akkor égett az arcom rendesen.
A nagybetűs életre nem tanítottak meg, amiről annyira beszéltek. Kikerültem a suliból, de azt se tudtam mi fán terem a valódi élet... Volt egy érettségi a kezemben, de b@romira nem voltam érett hozzá. Ilyenkor megkérdezi az ember minek jártam 12 évet iskolába. Egy 8 osztályok gimnáziumba, hogyha azt se tudom, mire való a munkaügyi központ és milyen jogaim vannak munkavállalóként.
Na ezért kell az iskolákat megreformálni, mert sz@rt se érnek.
hogy legyen fütés, kréta, a fizujuk időben megkapni...
az idegbeteg depisnek iskolapichologust, a diszlesziásnak logopédust nem az ő dolguk mindenkit ajnározni
2016 ban europa közepén ne afrikai állapotok uralkodjanak már csak hogy a fityuszos pénzéhes kis majmoknak több jusson
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!