Egyet értetek azzal, hogy a magyar oktatásba nem hittan, erkölcstan meg tesi kell, hanem fizika, kémia, biológia ezerrel?
Tesi kell, ezen hülyeség vitatkozni.
Hittan meg erkölcstan legjobb tudomásom szerint általános iskolában van. Mit akartok kémiát, biológiát, szociológiát meg pénzügyi ismereteket tanítani kisgyerekeknek?
Azért csak kiderül, hogy nem lehet olyan szimpla kérdéseken vitázni,mint óraszám, tantárgy és hasonlók.
A hittan a kultúra része, több ezer éves múltja van, ha kihagyják, könnyű lesz agymosott diákokat gyártani. De meg kell vizsgálni, a kultúrának mekkora és milyen fontos része, továbbá hogy milyen korosztálynak érdemes oktatni, hogy hatékony és célt érő legyen.
Az erkölcstan az emberi kapcsolatokat kezeli, ha ezt nem ismerjük, olyan is lesz a társadalmunk. De meg kell vizsgálni, a közösségeknek mekkora és milyen fontos része, továbbá hogy milyen korosztálynak érdemes oktatni, hogy hatékony és célt érő legyen.
A testnevelés arra tanít miképpen érdemes bánni a testtel, hogy az a leghatékonyabban és a legtovább legyen képes befogadni az új tudást. Minden szellemi tevékenység azt mutatja, hogy megfelelő állóképesség nélkül nincs szellemi eredmény. De meg kell vizsgálni, egyénenként kinek mi az eredményes és fontos része, továbbá hogy mikor mit érdemes oktatni (edzeni), hogy hatékony és célt érő legyen.
Minden reál és humán területnek megvan a maga szükségessége és hasznossága. Az ember sok évezred óta és egyre inkább munkamegosztó. Az élet egyre többféle tudást és egyre mélyebb összefüggések megértését követeli. Minden elmélet alapja a gyakorlat, különben az elme könnyen félresiklik, és hamisan fog értékelni. A gyakorlat az elmélet folyamatos ellenőrzője és inspirálója. Ha a kettő nincs összhangban, felborul az egyensúly és téves irány lesz belőle. Éppen ezért különösen fontos megvizsgálni, a az élet és a társadalom, adott esetben egy ország és egy adott időpontban miféle ismereteknek van különösen híján, milyen arányban és miféle egymásra épültségben. Továbbá e téren különösen fontos megvizsgálni, hogy milyen korosztálynak mit és hogyan, milyen arányban érdemes oktatni, hogy hatékony és célt érő legyen.
Ezekből ma egyik sem működik. Ezért az oktatási rendszer végletesen rossz. Hogy mégis működik, az azért van, mert sokan vannak ott, és sok ember között mindig akad egy csomó, aki egyéni ambícióból és semmiképpen sem juttatásért, a legdrasztikusabb hibákat kijavítja. Mind a katedrán, mind a szervezésben, mind az irányításban. Minden rendszer így működik. Csak amíg milliók érzik úgy, hogy van lapjuk és ismeretük beleszólni, sőt, nyomást gyakorolni, addig döntően ez fog érvényesülni. A dilettantizmus. Tehát az eredményhez mindenekelőtt visszafogottság, türelem, és önmérséklet szükségeltetik. És ha felismerünk valahol egy jól működő elemet, azt minden erőnkkel támogatjuk akár mások ellenében, az már fél siker. Persze a feladat a kormányé. Nyomást gyakorolni, mégpedig visszautasíthatatlant, mindenkinek alapvető kötelessége. Ha jót akar a gyerekének.
"A hittan a kultúra része, több ezer éves múltja van, ha kihagyják, könnyű lesz agymosott diákokat gyártani"
Azért az egy elég erős kijelentés, hogy ha nincs hittan könnyű agymosni az embereket. Miért is?
Ráadásul a hittan órán itt, Magyarországon pont 99%-ban agymosás folyik. Nincs önálló gondolat, higyjetek abban amit a hittantanár mond és kész.
De nem lenne nehéz a hittan órát sem átalakítani, csak vallástól függetlenné kell tenni. Legyenek szembeállítva a különböző vallások mitológiái, evilág és túlvilágelképzelései, az ember viszonya Istenhez és a természethez... Az hittan óra lenne. Az nem az, hogy a gyerekeket azzal rémisztgetik, hogy ha nem hisz a keresztény Istenben pokolra kerül. Meg, hogy felolvasgatnak a Bibliából, aztán fogadd el azt ahogy a pap/hittantanár értelmezi, bármekkora hülyeség. Márpedig sajnos manapság ez megy...
Magyarországon éppen a humán erőforrás az, aminek az állapota maga a csőd.
Csak néhány húsbavágó problémánk, amin nem segít a fizika és a biológia:
- egyéni és társadalmi felelősségvállalás hiánya,
- közéleti/fogyasztói/állampolgári tudatosság hiánya,
- NYELVTUDÁS hiánya
- munkamorál
- élethosszig tartó tanulás hiánya
- szociális elszigetelődés, társas kapcsolatok hiánya
- nulla vállalkozási kedv és jogi-gazdasági ismeretek
- kulturális analfabétizmus
Szerintem amíg a magyarok nagyon nagy százaléka képtelen egy jogszabályt önállóan értelmezni, egy háromfős vállalkozás üzleti tervét megírni, vagy az iszlám legfontosabb tanításait felsorolni, addig ne a fizikára fogjuk a kudarcainkat.
A közoktatásba nagyobb tantárgykínálat kellene, sok választható tárggyal és talán kötelező tárgyak nélkül. Ehhez persze társítani kellene egy iskoláktól független komplex vizsgarendszert, aminek a vizsgáira bármikor bárki jelentkezhet.
Belső motiváció, érdeklődés nélkül nincs eredményes oktatás. Motivációt pedig a szabad választás és az oktatás rugalmassága adhat.
Mindenek előtt nem a lexikális tudást, hanem a tudományok szeretetét kéne tudni átadni a gyereknek - de amíg a pedagógus szenved a mindennapi munkájában, addig ez nehezen lesz kivitelezhető. És sajnos tanár ismerőseim sokszor sírógörcscsel térnek haza, hogy számukra arról szól a tanári hivatás, amit most csinálniuk kötelező és nem tudnak lépni jobb irányba, mert meg van kötve a kezük.
Az erkölcstan szükségességét és a hiányának hatását naponta tapasztalom. A másikra nem figyelés. Az önismeret hiánya. A szemgerenda és a szálka esete nagyon kiélesedett. Csak ezeket nem ősi módszerekkel kéne tanítani, hanem modern pszichológiában jártas tanárokkal.
Magyar órákon kommunikációt, szövegelemzést és értelmezést kéne tanulni és nem életműveket, meg a tanár véleményét egy-egy műről (mert bizony ma is találok olyan tanárokat, akik saját véleményüket tanítják szentírásként és azt kérik számon önnádló gondolkodás helyett).
Ugyanakkor a reál tárgyak oktatását is fontosnak tartom. A természet tudományban nincsenek nehéz, vagy könnyű részek. Megértettek vannak és meg nem értettek. A megértést kéne tanítani a gyerekeknek itt is.
Elsődlegesen a fizikának azt a részét szorgalmazom, amikor el tudják képzelni, az alapvető mechanikai, dinamikai, hőtani és fénytani ismereteket. És nem pedig csak képleteket és függvénytáblát tanulnak meg használni.
Matematikában terjed egy mém, hogy nem tanulnak bankolni, meg lakást vásárolni egyes emberek, miközben a Pithagorasz tételt szídják. Nos, akinek a négyzetszámok problémát okoztak, azoknak a kamatos kamat és a megtakarítás fogalma még nagyobb problémát fog okozni.
A testnevelésen végkép nem elhanyagolható!
Érdemes lenne egészséges életmódot is oktatni a mozgás irányításán kívül: megtanítani az gyerekeket arra, hogy melyik mozgással mire mit tudnak fejleszteni magukon, miért fontos nyújtani, bemelegíteni, miként tudják elkerülni a sérüléseket; hogyan tudják magukat edzeni erőnlétre, szálkásítására, állóképességre, reflex fejlesztésre, miként tudják segíteni a keringési rendszerüket.
És mindenek előtt gerinc erősítést tartom legfontosabbnak, hiszen nagyon sokan ülnek egész nap és ez komoly betegségekhez vezethet.
A politikai vonal, amit behozol nem indokolja, hogy a testnevelés, vagy az erkölcstan eltűnjön.
Ám a vallások ideje az Internet megjelenésével erősen befellegzett, mert már nem lehet megetetni az emberekkel bármilyen babonát és hiten alapuló propaganda rendszert.
A hittan büfészak, az erkölcstan szintén.
A kémia, fizika meg a biológiai viszont tudomàny.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!