A magyar emberek többsége miért pénzügyi analfabéta?
Tisztelet a kivételnek.
Én kötelezővé tenném az alapszintű közgazdaságtan oktatását az iskolákban, mert sokszor elcsodálkozok azon, hogy egyes emberek mennyire sötétek pénzügyileg.
Mikre értem:
~ A hitelre ajándékpénzként tekint.
~ Ha felmerül egy kisebb kiadás, egyből rohan a bankba hitelért.
~ Köpködi a bankokat, amikor vissza kéne a hitelt fizetni, amit bő kezűen felvett.
~ Fogalma sincs róla, hogy mi az a kamat.
~ Fogalma sincs róla, hogy mi az a törlesztőrészlet.
~ A gazdaság legalapabb ismeretei hiányoznak, ezért sokan bedőlnek a "rezsicsökkentésnek".
~ Sokan el se olvassák az eléjük tett szerződést, át se nézik, csak odavágják a nevüket és kész.
~ Sokan úgy vesznek fel hitelt, hogy "majd lesz valahogy".
~ Mindenféle kamu gyűjtésnek/cégnek/adománykérőknek bedőlnek, utána sem néznek, hogy vajon valós-e az egész.
~ A hitelt hitellel törleszti, mert az első hitelre nem volt pénze.
stb.
Miért van ez így? Ausztriában sokkal jobban értenek az emberek ezekhez, pedig ott sem kötelező a gazdaságtan. Néha elképedek az ilyeneken, hogy TV-t akar venni, felvesz hitelt, majd sír meg tombol, hogy a bank kamatostul visszakéri a pénzt.
Vagy akinek nincs mondjuk 30ezer FT-ja havonta a hitelt visszafizetni, ezért rohan a bankba felvenni még 1 hitelt, hogy az elsőt kifizesse, utána meg csodálkozik, hogy nem 30ezer FT kell havonta, hanem 50.
Miért ilyen sok ember?
Nektek van ilyen ismerősötök? Ők miben pénzügyi analfabéták?
Azért az első hozzászólásban van némi igazság attól, hogy nem egy közgazdász fűrészporos monológja.
Van két gyermekem, egyidősek,(8) nagyjàból azonos értelmi képességekkel....
Mindkettőnek van pénze.
Az egyik semmire nem költ, képes kialkudni bármit.Határozott elképzelés van arról, hogy mire gyűjt.
Ha készít egy szép rajzot és megdícsérem, felajánlja -Ha már úgyis annyira tetszik, mi lenne ha megvenném?!
A másik gyerek pont az ellentéte.
Többször figyelmeztettem,érveltem, hogy nem a fán terem a pénz, mégis ellenálhatatlan vágyat érez arra, hogy az iskolai vásárban megvegyen egy kavicsot 800 Ft-ért. Igazi kereskedők álma a gyerek.
Ezt a példát csak azért írtam, mert nem biztos, hogy ennyire egyszerű ez a kérdés.
Az emberi faktor ebben a témában is nagy jelentőséggel bír!
A probléma szerintem abból ered, hogy alig hogy sikerült a feudalizmus hűbérúri rendszeréből és a vele járó személyi kultuszból kilábalni, jöttek az egymást váltó fasiszta, majd kommunista személyi kultuszok, amik mind azt ígérték, hogy majd a szeretett vezető minden problémát megold helyettünk. A politika pedig a rendszerváltás óta is folyamatosan azt ígéri, hogy az újabb vezető jobban fog gondoskodni rólunk, hogy nekünk ne kelljen soha többé önálló döntéseket hozni, azon kívül, hogy rá szavazunk.
Soha nem alakult ki Magyarországon igazán széles körben a polgárság, a saját gazdasági döntései mentén anyagilag önállóan, piaci alapon működő széles gazdasági réteg. Az emberek túlnyomó többsége mai napig valamilyen állami szervezetnél vagy állami tulajdonú cégnél dolgozik, a rezsicsökkentés révén az állam által mesterségesen előállított energia árakat fizet, fogalma sincs az embereknek a gazdaság valós működéséről, a legtöbb ember még csak nem is ismer olyat, akitől eltanulhatná a gazdaság valós működését.
Még nagyobb a gond, hogy nagyon sokan úgy vágnak bele saját üzletbe, hogy fogalmuk sincs hogy működik a piacgazdaság. Sok vállalkozó nem ismeri a jogi szabályozásokat sem, nem értik az adórendszert, nem értenek a pénzügyekhez, az üzleti tervezéshez még annyira sem.
Fontos lenne a szélesebb körű, iskolai és egyéb gazdasági oktatás. Minden problémát ez sem oldana meg, de legalább esélyt adna, hogy javítsa az esélyeket. Sajnos az iskolai oktatással is rengeteg probléma van. Amit képesek a tanárok átadni, az a tudás sem feltétlenül marad meg kellő mértékben. Ilyen újszerű tudás anyagot átadni képes tanár nem is biztos hogy minden iskolában van és akár extrém terheket is róhatna az iskolákra, hogy kerítsenek ilyeneket. A kötelező tananyag már így is egyre nagyobb, alig tudják belezsúfolni az óraszámba. A tanterv átalakítása pedig nagy és nehéz feladat, amit ráadásul allami privilégiuma, így rendre politikai szempontok alapján csinálják, egyáltalán nem feltétlenül praktikus szempontok alapján.
Egyébként ahogyan a tekintélyelvű magyar közoktatás felépül és a magolást helyezi előtérbe a kreativitás és önálló gondolkodás helyett, egyáltalán nem biztos, hogy alkalmas lenne önálló gondolkodásra ösztönzésre. Persze az sem segít ebben, hogy az iskola rendszer különböző szintjei, területei és színvonalai között iszonyatosan nagy különbségek vannak. Ugyanazt az alapismeretek egészen más mértékben lehet átadni egy budai elit gimnáziumban, ahol mindenki jómódú családban nevelkedik, ahol a tudás érték, a művelődési inspirálják és mindenki diplomás nem csak a családban, de a szomszédságban és szélesebb ismeretségben is. Egészen más problémákkal küzdenek egy borsodi falu kis iskolájában, ahol nemhogy diplomás, de még olvasni rendesen tudó sem biztos hogy van minden családban. Emiatt a tanulás megítélése is egészen más, ahogy az arra ösztönzés, a környezetből elleshető minták is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!