Akkor most hogy is van ez a Mercivel kapcsolatban vagy akár a multikkal kapcsolatban?
Öt év múlva, 2018-tól Kecskemétről Mexikóba vinnék a Mercedes CLA modelljeinek gyártását, a Reuters meg nem nevezett Mercedes-vezetőktől származó információi szerint – írja a Napi Gazdaság.
A Daimler és a Nissan közös autógyártást tervez a mexikói Aguascalientesben idén megnyíló üzemben, ide kerülne át a jelenleg még a kecskeméti üzemben készülő CLA modellek gyártása.
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a Napi Gazdaságnak csak annyival kommentálta az állítást, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz gyár döntő szerepet tölt be az új kompakt autók gyártásában.
Mercedes-Benz CLA kupé
Az itt gyártott modellek sikeres fogadtatásra találtak a vevők körében, a kecskeméti gyár kihasználtsága nagyon jó. Ez mi sem jelzi jobban, hogy július végén gördült le a százezredik modell, éppen egy négyajtós Mercedes-Benz CLA kupé.
A gyár megnyitásakor, 2012 márciusában a Daimler megerősítette, hogy Kecskeméten van potenciál a bővítésben, de döntést még nem hoztak. A Napi Gazdaság az esetleges gyártás-áthelyezéssel kapcsolatban megkereste a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft-t, válaszukban annyit közöltek, hogy az erről szóló döntés csak jövőre fog megszületni.
Korábban még informálisan sem lehetett hallani arról, hogy a Mercedes elvinné a CLA gyártását Magyarországról, sőt ez az a modell, amit csak Kecskeméten gyártanak, szemben a B osztály modelljeivel, amelyek Németországban is készülnek.
2011-ben kötött stratégiai partnerségi megállapodás a Daimler AG-vel a kormány
Orbán Viktor miniszterelnök, akkor úgy fogalmazott: a magyar-német kapcsolatok jövőbeli összetartó ereje, "cementje" a modern német gyáripar megjelenése, tartós jelenléte Magyarországon, valamint a magyar gazdaság modernizálásában játszott német szerep. Rámutatott egyúttal, hogy a Daimler - amely a kecskeméti Mercedes-gyár tulajdonosa - több mint a Mercedes, amely a cég legismertebb terméke: a Daimler nemcsak személyautókat gyárt, hanem "egy sokkal szélesebb ipari spektruma" van, a magyar kormány pedig a vállalat többi ágazatában is szeretne együttműködést kialakítani.
Ehhez képest, most már az is felmerült, hogy a kecskeméti üzem gyártó-kapacitásának jelentős részét Mexikóba vinnék, amely komoly érvágást jelentene a magyar iparnak. Ha ez valóban megtörténne annak igen komoly hatásai lennének. Többek között a teljes szakképzési rendszert újra kellene gondolni.
Jelentős állami támogatást kaptak
A kecskeméti üzem felépülése mintegy 800 millió euróba, nagyjából 200 milliárd forintba került. A gyár jelenleg 3500 embernek ad munkát. Nem elhanyagolható, hogy a beruházást Kecskemét önkormányzata és az állam is támogatta anyagilag.
A magyar állam a beruházást 29,7 milliárd forinttal segítette, képzési hozzájárulás és adókedvezmény formájában. Tovább 214 millió adóforintot költöttek arra, hogy megvalósuljon az iparvágány rácsatlakozása a Cegléd–Szeged-vasútvonalra. Az önkormányzat által épített bekötőút 357 millió forintba került, ebből 250 millió forintot pályázaton nyert a városvezetés. Az Kecskemét városa 110 lakás építésével is segítette a beruházást.
Multik helyett kis- és középvállalkozások
Korábban már több neves közgazdás és a Jobbik is többször felvetette, hogy a multinacionális cégek helyett inkább a hazai KKV-kat kellene támogatni. Legfőbb érvük az volt, hogy a multik csupán addig tartják itt a gyártásukat, amíg jelentős adókedvezményeket igénybe vehetik, utána továbbállnak. Könnyen lehet, hogy a Mercedes is ezt fogja tenni.
Napi Gazdaság nyomán – alfahir.hu
Ebben semmi meglepő sincs azok után, hogy már jelezték NEM fognak Kecskeméten bővíteni.
Másrészt viszont Mexikóban jellemzően az Észak/Dél-Amerikai kontinens piacaira gyártanak főleg cuccokat. Lásd pl. BlackBerry. Tehát ami USA piacán nem Made in China, az majdnem mind ott készűl.
Az biztos, hogy a nagy adókedvezményeknek fontos szerepe van a multik betelepülésében.
Hogy Mexikóban vagy Magyarországon lesz a gyártás, szerintem főleg piaci megfontolások alapján dől el. Ha a fő piac Észak-Amerika, akkor a NAFTA tagság és az olcsó munkaerő miatt Mexikó a nyerő, ha viszont az EU-t kell ellátni, akkor Kecskemét a jobb döntés.
"Még annál is többet el tudunk érni."
Szívesen meghallgatnám hogyan, amikor a "gonosz multiknak" termelő iparunkon kívül kb. semmi sincs. Mezőgazdaság meg az össztermelés kemény 3%-át jelenti. Vagy talált valaki rejtett olajmezőket, aranybányákat valahol?
Magyarország gazdasága évszázadok óta nem független, így komolyan érdekelne miként gondolod ezt te vagy más.
" Az biztos, hogy a nagy adókedvezményeknek fontos szerepe van a multik betelepülésében. "
Akkor iszonyatos adókkal kell őket sújtani, hogy bele rokkanjanak.
"Magyarország gazdasága évszázadok óta nem független, így komolyan érdekelne miként gondolod ezt te vagy más."
Amíg beengedjük a multikat addig nem is lesz az.
"Vagy talált valaki rejtett olajmezőket, aranybányákat valahol?"
Annál komolyabb dolgot talált. Jelenleg Kuvait szintjén élhetnék ha a multikat egyszer sikerülni kizavarnunk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!