Megmenthetőek lennének így a szárnyvonalaink?
Sok vasúti szárnyvonalon az alacsony személyforgalom miatt meg akarták/akarják/akarni fogják (előbb utóbb) szüntetni a személyközlekedést. Igen ám de ha nem jár rajta rendszeresen vonat akkor még ha mondjuk teherforgalomra használható is lenne, de közben a kábel és fémtolvajok széthordják.
Az ötletem az hogy előre kell menekülni, és SÍNBUSZOKAT kell vásárolni ezekre a vonalakra.
Ennek sok előnye lenne, annak ellenére is hogy minden munkahelyet nem tud megmenteni a megoldás (kalauz, jegypénztáros).
- Olcsóbban üzemel egy sínbusz, kisebb az önsúlya (egy hagyományos szerelvényben a dízelmotornak nagyobb az önsúlya mint az összes elszállított ember. :S Ennél fogva kevesebb üzemanyagot is fogyaszt.
-A jegyet (úgy mint a buszoknál) a vezető adja km-re, felszállás az első ajtón...stb. (A megszüntetett vonalakon vonatpótló autóbuszok járnak //egy darabig, akkor már nem mindegy hogy a sínen megy vagy sem?)
-A vonal fenntartási költsége nem változik vagy egy kissé csökken a kisebb terhelés miatt.
-A vasútállomás az állomásfőnökkel aki indítja a szerelvényeket is megmarad.
-Sajnos ebben a rendszerben kalauzra és jegypénztárosra nincs szükség, ez teszi olcsóbbá az üzemeltetést.
-De legalább a vonal megmarad és lehet teherforgalomra használni ha ott valami ipari vagy mezőgazdasági cég szállítani akar nagy mennyiségeket.
(Még mindig ez a legolcsóbb szárazföldi szállítási mód.)
Mit gondoltok erről a megoldásról?
A magyarok szeretnek vonatozni és van is rá igény.
Felénk mióta megjelentek a Railjetek azóta sokkal , jelentősen többen vonatoznak.
Na , most ha meglátják az utasok azokat a kohó érett szerelvényeket amiket sokszor csak a kosz meg a rozsda tart össze , egyből elmegy a kedvük a vonatozástól.
Megtudná hódítani a vasút az embereket de ahhoz valami színvonalat is produkálni kellene.
Nem hinném.
Egy autóbusz üzemeltetési költsége kb. az ötöde bármilyen vasúti motorkocsiénak. Másrészt aki még ezekena vidéki viszonylatokbana tömegközlekedést választja, az 90 százalékban a buszt választja. Mert az bemegy a falu főutcájába, ott áll meg a bolt, templom stb. előtt és a közeli városban is bemegy a központban. Ezen pedig nem tudsz változtatni.
Ha egy mellékvonal esetében meg is valósítják azokat a dolgokat, amiket írtál, akkor is csak annyit érsz el, hogy mondjuk az eddigi átlag 15 fő helyett majd 30 utas lesz a vonatodon. A jegyárakból származó bevétel továbra sem fogja elérni az üzemeltetési, fenntartási költségek 10 százalékát sem.
Változik a világ, ezt el kell fogadni. Kis forgalmú vidéki viszonylatokban a busz gazdaságosabb és a legtöbb ember számára kényelmesebb is, mint a vonat.
Már ez a "vasútvonal bezárárás" is egy hatásvadász fogalom, ugyanis nem bezárták hanem busszal kiváltották a gazdaságtalan vonalakat.
Politikai haszonszerzésből volt az egész!!!!!
Azokon a vonalakon ahol kicsi a forgalom a vonat helyet elég lenne buszokat üzemeltetni.
Borzalmas látni azt a pazarlást amikor 10-20%-os kihasználtsággal mennek a szerelvények amelyeknek nagy része nem vagy nagy kedvezménnyel utazó utas. (nyugdíjas, kisgyerekek, közalkalmazottak stb.)
A vonat üzemeltetése 3-4 X drágább mint a busz, és kevésbé hatékony. Egy forgalmi eseménynél a vonat megáll, a busznál meg lehet kerülőt beiktatni.
"-De legalább a vonal megmarad és lehet teherforgalomra használni ha ott valami ipari vagy mezőgazdasági cég szállítani akar nagy mennyiségeket. "
A mammut ipari és mg.-i (Tsz -ek) megszüntek , kisvállalkozások a kevés termelésüket teherautóval szállítják.
MÉG LEGALÁBB 10-20 kisforgalmú vonalat kéne bezárni és kiváltani busszal!!!!!
Be kéne fejezni a politikai haszonszerzésből történő herdálást!!!!!
"A mammut ipari és mg.-i (Tsz -ek) megszüntek , kisvállalkozások a kevés termelésüket teherautóval szállítják."
Na itt a hiba mert a szocializmus miatt a Magyarok idegenkednek az ilyesmitől, holott nyugaton jól kialakult rendszere van ezeknek, nevezzük gépközösségeknek. Ahol a TSZ -ekhez hasonló mintára a kis földdel rendelkező gazdák közösen veszik a gépeket, így sokkal olcsóbb a TSZ -től az különbözteti meg az egészet hogy a föld és a megtermelt termény nem közös. De attól még lehetne közösen elszállítaniuk, ha pl ugyanaz a vevő akkor tökmindegy lenne hogy 3 ember búzája van ugyanabban a vagonban...
És hogy kívánod megoldani, hogy ne "kényelmesedjenek el" az emberek? Megmondod a fájós lábú Marika néninek, hogy tessék csak gyalogolni 2 kilométert a határba, hiszen kell az utas a vasútnak?!
De végezz csak el egy elnagyolt számítást: van egy kb. 20 kilométeres mellékvonalad, 5 állomással (legyen csak 5 állomásfőnök, ami beosztás szempontjából igencsak érdekes...), és legyen 3 sínbuszvezető. Mindegyikük keres kb. nettó 100 ezret, ami a munkáltatónak kb. a duplája. Akkor olyan 1 600 000 a fizetés költsége a MÁV-nál. (Az átlag mozdonyvezető azért jobban keres... [link] )
Ezt az 1 600 000 Ft-ot kitermelné 800 ember, aki 20 km-es bérletet vesz. Akkor még nem számoltunk azzal, hogy nem utazik mindenki végig, nem vesz mindenki teljes árú bérletet, vannak ám tanulók is, akik 90%-ot fizetnek, rengeteg az ingyen utazó nyugdíjas. Az ilyen vonalak a "bevételét" nem tipikusan a néhány alkalmi, teljes árú jeggyel utazók adják, ezért számolok inkább a bérletesekkel.
Vegyük úgy, hogy az utasok 1/3-1/3-1/3 arányban nyugdíjasok, diákbérletesek, teljesárú bérletesek. Így az átlag utas havi 733,3 Ft-ot fizet a MÁV-nak, és ez 2181,8 utast jelent. Osszuk el ezt az utasszámot 24-gyel, (mintha napi 12 oda-vissza járat menne, és mindegyiken egyenletesen oszlana el ez a forgalom, ami persze baromság: délben senki sem fog utazni, de reggel és délután alig férnek fel...) kijön, hogy egy járatra átlag 90,9 utas kéne. Tekintve, hogy mellékvonalakon általában ált. az egyik végállomásra/ról utaznak sokan, ez elég nagy tömegnyomor... Egy Bzmoton 44 ülőhely van (és miért is állnék a vonaton, ha a buszon ülhetek??) Ha meg hozzácsapunk még 1-2 kocsit, akkor már nem tud a mozdonyvezető jegyeket ellenőrizni...
Azt most ne is nézzük, hogy nyomorogni senki sem akar, vegyük úgy, hogy a fizetések ki lettek termelve. Ám a vonat még mindig nem megy sehová, nincs benne dízel, nincs karbantartva a pálya, nincs tisztítva egy állomás sem, stb.
A mellékvonali vasutazás fideszes újraélesztése csak és kizárólag kampánycélokat szolgált, fél-egy éve pedig arról szóltak a hírek, hogy ismét ritkítanak és vonalakat zárnak be...
Tegyük fel, megcáfolod a számításom, bebizonyítod hogy baromság, és megérné ezeket üzemeltetni. Akkor már csak arra az apróságra kell megoldást találnod, amit az első soraimban kérdeztem. Esetleg KÉNYSZERÍTED az embereket, hogy gyalogoljanak el az állomásra?
"nem vesz mindenki teljes árú bérletet, vannak ám tanulók is, akik 90%-ot fizetnek, rengeteg az ingyen utazó nyugdíjas."
Na ehhez a részéhez van mit írnom, mert senki sem utazik ingyen. A Nyugdíjasnak is azért kell 0 Ft-os jegyet vennie mert az állam ezek után a Jegyek után térít a MÁV felé pénzt, a teljes Jegyárat, ahogy a Diákok meg egyéb kedvezményezettek Jegyei után is!
"Esetleg KÉNYSZERÍTED az embereket, hogy gyalogoljanak el az állomásra?"
A busz sem a házuk előtt áll meg! De rendben van igazad van senki nem akar a vasút közelében lakni mert zajos, meg kettévágná a települést ha a főutcán menne át.
Viszont kell az alternatíva főleg ha az állam nem áll ott kontrollálni a busztársaságokat. Mert ha megszűnik valahol a vasút előbb utóbb a busztársaság pofátlanul magasra emeli az árait az adott vonalon. Most jelenleg talán történt ebben egy kis kontrollálás az állam részéről (még ha ez pótjegyek bevezetésével járt is egyes vonalakon) ott ahova már nem jár vonat megakadályozták az áremelést. A kérdés hogy meddig?
Az egész kérdéskörhöz hozzáfűznék még valamit. Eredetileg pókhálószerűre akarták építeni a Magyar vasútrendszert. Ezt Trianon keresztülhúzta, mert részben az elkészült keresztvonalak "külföldre" kerültek, részben a szerződés kötelezett minket hogy a határokkal párhuzamosan futó vonalakat részben egészben le kellett bontanunk. Na most ennek eredménye hogy ma csak csillagban utazhatsz vagyis BP-et semmiképp sem tudod kihagyni. A megszüntetett vonalakból viszont ki lehetne építeni ezeket a kereszt összekötő vonalakat, de ahhoz még egy kicsit létezniük kellene (még ha veszteségesen is). Tehát mondjuk lehetne közvetlen vasúti összeköttetés Szolnok-Pécs, Vagy Tatabánya-Székesfehérvár...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!