Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Elkanászodtak a mai egyetemisták?

Elkanászodtak a mai egyetemisták?

Figyelt kérdés

A Lánchír Rádió Szabad Gondolat című műsorában a riporter megkérdezte Klinghammer István most kinevezett felsőoktatási államtitkárt, hogy 72 éves korában hiányzott-e neki ez az új feladat. A válasza az volt, hogy természetesen nem, de nem bírja már elviselni a mai rendetlenséget, azt hogy mennyire elkanászodtak a fiatalok, és a feladatának tartja, hogy tegyen ez ellen.


Később példaként említette, hogy tiszteletlenek, fegyelmezetlenek a hallgatók, többen órán esznek, kalapban, sapkában ülnek be.


Megismételte azt a véleményét, hogy éretlen emberek demonstrálnak, és kártékony a magatartásuk. Az egyetemisták, főiskolások jelentős része komoly erőfeszítést nem igénylő tücsökszakra jár. Ezzel szemben vannak a hangyaszakok, ahol jelentős gyakorlati képzés is van, sokat kell teljesíteni, ilyenek főleg a műszaki szakok. A felsőoktatásban a termeléshez (ipar, mezőgazdaság) kapcsolódó területekre kell helyezni a hangsúlyt szerinte.



2013. febr. 17. 08:27
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:
85%

"Elkanászodtak a mai egyetemisták?"

Úgy mondanám, hogy az elkanászodásra hajlamosabb emberek is bejuthatnak az egyetemre.


A törvényhozás gyakorlata totális bizonytalanságot szül, ami önmagában nagyobb baj, mint maga a röghöz kötés.


Az viszont érdekes, hogy épp az olyan tudományterületeket hallgató egyetemisták tüntetnek, amilyen végzettségekkel általában a mai politikusaink rendelkeznek.


Pont olyanok a vezetőik, mint Orbánék voltak még a rendszerváltáskor, és pont olyanok lesznek 20 év múlva, mint amilyenek Orbánék most.

2013. febr. 17. 13:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 anonim ***** válasza:
89%

6-os vagyok, köszönöm a kiegészítést, teljesen igazad van, bár szerintem az idézett nyilatkozathoz kevésbé szorosan kapcsolódik, de tény: az egyetemi tanár már nem pedagógus, hanem tudós, a hallgató sem középiskolás értelemben vett diák, akinek intőt kell adni stb.


Sőt, ha jól tudom, az egyetemek eredeti célja az általad írt első pont, a másik kettő ennek járuléka volt.

2013. febr. 17. 13:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:
98%

"[...] Általánosan elfogadott nézet szerint hármas célja van egy egyetemnek.

- tudás megszerzése (kutatás, az új dolgok megismerése, felkutatása)

- tudás átadása (tanítás)

- „harmadik misszió” (megszerzett új tudás hasznosítása a vállalkozói szféra együttműködésével, spin-off, start-up cégek stb)

Mikor a felsőoktatásról esik szó mindig csak a másodikra fókuszál mindenki."


Teljesen igaz! Az 1. és 3. pont számtalan helyen egyáltalán nincs is jelen. Van olyan, hogy egyetlen impakt faktoros publikációja nincs az ottani "profoknak", akkor pedig a kutatásról aligha lehet szó.

A harmadik misszót pedig én egy bölcsész/gazdász/társadalomtudományi kar esetén nehezen tudom elképzelni, javítsatok ki példákkal, ha tévedek.


Ilyen feltételek mellett nem csoda, ha egy intézmény a hallgatói fejpénzből befolyó állami támogatásból vegetál... és politkus módjára kampányol, hogy a hallgató első helyen őt jelölje meg.

2013. febr. 17. 13:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 anonim ***** válasza:
89%

"Az az érzésem hogy ma sok szakot csak azért hoznak létre, hogy sok legyen a diplomás"


Nem ezért hozzák létre, hanem azért mert meg szeretnének élni. Egyszerűen nem kapnak az államtól annyi pénzt, hogy fent tudják tartani magaukat. Ezért aztán elindítanak mindenféle szakokat, felvesznek olyanokat is akiknek nem ott lenne a helye. Mindegy csak hozza pénzét és fizessen. Ha csak egy félévet van itt az is 200-300ezer bevétel.

Nagyon beszédes az, hogy Németországban egyetlen egyetem (bonni egyetem) állami támogatása annyi mint a teljes magyar felsőoktatásé összesen (Atól Zig az összes magyar egyetem/főiskola).

2013. febr. 17. 14:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 anonim ***** válasza:
91%

„Sőt, ha jól tudom, az egyetemek eredeti célja az általad írt első pont, a másik kettő ennek járuléka volt.”

Régen. Ma már viszont egyiket sem lehet a másik fölé helyezni egy modern egyetemen. Nem lehet egyiknek sem prioritást adni. A három funkciónak együtt kell jelen lenni. Ezt hívják az egyetemek triple helixnek („hármas csavar” vagy „hármas spirál”). A három funkciónak úgy kell egymásba kapcsolódnia mint egy hármas spirál.


„A harmadik misszót pedig én egy bölcsész/gazdász/társadalomtudományi kar esetén nehezen tudom elképzelni, javítsatok ki példákkal”

Hát szerintem ez ennyire azért nem fekete vagy fehér. Tény, hogy nehéz gazdaságilag is mérhető eredményt találni egy filozófiai vagy teológiai kutatásban. De pl lehet olyan szociológiai kutatás amire alapozva már gazdaságilag is pozitív programot lehetne kidolgozni.

Az alkalmazott közgazdasági kutatásokban is sokkal nehezebb közvetlen gazdasági hasznot találni, de pl az üzleti közgazdaságtan terén már egyáltalán nem olyan nehéz. (marketing, menedzsment rendszerek, regionális közgáz, stb Ezeken a területeken már mind lehetnek anyagilag is pozitívan hasznosuló kutatások.)

Igazad van benne, hogy ezeken a területeken sokkal nehezebb gazdasági hasznot kimutatni mint mondjuk egy természettudományos területen (gyógyszer jó vagy nem, szoftver megy vagy nem, új gépészeti eljárás működik vagy nem stb). Viszont úgy gondolom, hogy nem szerencsés úgy kategorizálni a tudományokat hogy ez jobb mert ez X ft hasznot hozott, ez meg xart se ér mert csak vitte a pénzt. Millió olyan dolog van ami nem hozott semmi közvetlenül pénzben mérhető hasznot, de mégis nagyon fontos, mert az emberiség közös szellemi örökségének része.

2013. febr. 17. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim ***** válasza:
89%

Mérnöknek tanulok a BME-n, erről van tapasztalatom.


"fegyelmezetlenek a hallgatók"

Ha olyan szar az előadás, akkor aki fegyelmezetlen lenne, be sem megy. Letölti az internetről a jegyzeteket, és átmegy a zh-kon.


"többen órán esznek"

Az oktatóim kb. 80%-a megengedi a táplálékbevitelt előadáson. Gyakorlaton nem gyakori, de ott is előfordul, laborban meg tilos, normális ember nem is eszik gépek/vegyszerek között.


"kalapban, sapkában ülnek be"

Ha lenne pénz fűtésre, talán le lehetne venni. Nem ritka, hogy télen, kabátban fázunk az előadóban. Gondolom a forráskivonásokkal kívánják megoldani az egyetemek műszaki problémáit. A 350 fős előadóban (normális hőmérséklet esetén) talán úgy 3 emberen szokott lenni sapka. Kalapos ember nem gyakori, a 21. században nem feltétlenül divatos.


"éretlen emberek demonstrálnak, és kártékony a magatartásuk"

A békemenetet feltételezem nem tartja éretlen emberek demonstrációjának, hiszen az nem a kitűzött fideszes irányelvek ellen van. (Szerintem a békemenetesek nem igazán érettek, még mindig vakon hisznek állampártjukban.)


"Az egyetemisták, főiskolások jelentős része komoly erőfeszítést nem igénylő tücsökszakra jár."

Valamiért a tücsökszakos diplomával is el tud helyezkedni a tisztelt egyetemista...


"Ezzel szemben vannak a hangyaszakok, ahol jelentős gyakorlati képzés is van, sokat kell teljesíteni, ilyenek főleg a műszaki szakok."

Az orvost még csak véletlenül se vegye bele!


"A felsőoktatásban a termeléshez (ipar, mezőgazdaság) kapcsolódó területekre kell helyezni a hangsúlyt szerinte."

Ki fogja a gazdaságot igazgatni? Nem kéne esetleg közgazdász is? Nagyobb cégeknek szerinte nem kell marketinges, pénzügyes?


+1: [link] , avagy hogyan csináljunk az MTA tagjaként, az ELTE volt rektoraként segget a szánkból.


Sajnos most sikerült végleg lejáratnia magát. Nem tartott sokáig.

2013. febr. 17. 15:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 A kérdező kommentje:
#16: Na hát ezzel mindent elmondtál!
2013. febr. 17. 16:24
 18/19 A kérdező kommentje:
Ja, egyébként Klinghammer ebben a reggeli interjúban hosszasan, szívhez szólóan agitált a hallgatói szerződés mellett kidomborítva, hogy ez egy olyan morális kérdés, ami evidencia, és hosszasan hadakozott az ellen, hogy ez röghöz kötést jelent. Szerinte akik ezt mondják, nem ismerik a röghöz kötés történelmi fogalmát.
2013. febr. 17. 16:28
 19/19 anonim ***** válasza:
76%

Mo. aláírt egy szerződést amelynek neve Európa 2020, miszerint a magyarországi diplomások számát az európai mintára fel akarják tornázni. A diploma előny. Ma már felsőfokú képzettség kell európai munkákhoz.. olyanokhoz is amihez nemrég nem kellett. Itthon elértéktelenedtek a diplomák, minden évben végez 50.000 diplomás, az lehet hogy itthon nem találják meg velük a számításaikat de kinn nagyobb eséllyel igen. Aki színvonalas életet akar, az diplomával kimegy majd visszajön, ha akar.


A fiatalok ezért tüntetnek. Valahova jutni akarnak. Állást akarnak.. amihez diploma kell. Az nem létezhet, hogy csak olyan jusson színvonalas álláshoz a szakértelmével akinek volt pénze tandíjra hitel nélkül.


Amúgy túlzásnak tartom én is amit csináltak.. nincs joguk akadályozni az egyetemeken az oktatást se, túlzás a Nemzeti Dal szavalás és sorolhatnám.. úgy érzem önmaguk szórakoztatására csinálják a felbujtást. Látják, hogy kompromisszumképes a kormány, Balog Zoltán, ennek ellenére csinálják a cirkuszt.

2013. febr. 17. 18:27
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!