Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Hogy értékeled az alábbiak...

Hogy értékeled az alábbiak igazságtartalmát egy 1-10 skálán?

Figyelt kérdés

Konkrét kritikát kérek, ideológia mentesen.

Lehet hogy egy kicsit hosszú, de megéri végig olvasni.


"


Bár az Európai Unió csúcsértekezletének kudarca „borítékolható” volt, ez a sikertelenség azonban önmagában nem tragédia. Európa legfelsőbb uralmi körei az első menetben képtelennek bizonyultak a döntéshozatalra, ennyi történt. De azért van min elgondolkodni. Például azon, hogy vajon miért is süllyed kontinensünk egyre mélyebbre, és ha erről beszélni sem lehet a legszélesebb nyilvánosság előtt, akkor ugyan hogyan képzelhető el egyáltalán e süllyedés megállítása.


A hanyatlás ténye ma már közhely, de azért érdemes lenne alaposabban megvizsgálni ezt a kérdést, hogy minél pontosabban értsük, hogy az az elemi szintű elosztási konfliktus, amelynek megoldhatatlansága elvezetett a mostani kudarchoz, valójában miből is táplálkozik. Abból kellene kiindulni, hogy bár Európa, azaz a történelmi értelemben vett Nyugat soha sem volt ugyan teljesen egységes birodalom, de újra és újra születtek kísérletek ennek a létrehozására. Az egység megalkotásának legfőbb akadálya valószínűleg az volt, hogy mindig több, egymással élesen szemben álló értelmezési logika és erre épülő szerveződési mód volt jelen, és ezek összekapcsolása lehetetlennek bizonyult. A „vallásháborúk” krónikája drámai módon írja le ennek a történetét. Az európai nagyhatalmak rivalizálása is – ami sokszor vezetett iszonyú pusztítással járó háborúkhoz –, valójában ennek az ellentmondásnak a következménye. A XX. század szörnyű tragédiái vezettek el oda, hogy Európa uralmi elitjei újra felvessék az egységes birodalom megteremtésének kérdését. Az egyes nemzetek, például a németek és franciák pusztító ellenségeskedése mögött nemcsak az erőforrások elosztásának kérdései húzódtak meg, hanem kulturális, sőt civilizatórikus jellegű kérdések is. Az egyik döntő fontosságú, máig is elbeszélhetetlen és kibeszélhetetlen probléma, hogy milyen mechanizmusokkal és hogyan kezelhető a „centrum és a periféria” kérdése. A XVI. századtól nekilendülő modernitás ugyanis olyan új munkamegosztási rendszert hozott létre a kontinensen, amelynek lényege egyre inkább az lett, hogy a gazdag északi és nyugati centrum folyamatosan erőforrásokat szív el a keleti és déli perifériákból. Egyszerűen azért, mert a technikai evolúciót vezérlő tőke kezdettől fogva meglévő helyzeti előnye állandósult, sőt egyre jelentősebb lett. Minden ellenkező híreszteléssel szemben ez a különbség és az ebből eredő feszültség az elmúlt évszázadok során legfeljebb átmenetileg csökkent csak, hosszú távon egyértelműen a periféria leszakadásáról tanúskodnak a jelek.

A második világháborút követő békerendszer, amelyre az egész európai integráció is épül, felismerte ugyan ezt az alapkérdést, és próbált is tenni valamit a kezelésére hosszú távon, ám a kezdeményezés összességében egyre fenyegetőbb kudarcnak látszik.


A déli periféria, amelyet mostanában csak PIGS („disznó”) (Portugália, Itália, Görögország és Spanyolország) országokként szokás emlegetni, és amelyek a sikeres felzárkózás kirakatországai voltak eddig, most éppen szabadesésben zuhannak ismeretlen mélységek felé. (És lényegében ugyanez mondható el a nyugati periféria egyetlen „bezzeg-gyerekéről”, Írországról is.) Ha, és amennyiben van feneke ennek a kútnak, az bizonyosan sokkal mélyebben található, mint ahonnan a kérdéses országok felzárkózása indult annak idején. A volt szocialista periféria egyelőre nem zuhan ilyen látványosan, de az a tény, hogy az itt élők döntő többsége eleve történelmi kudarcnak véli a rendszerváltást, sokat elárul a lényegről. A fokozódó társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális és etnikai feszültségek itt is bármikor működésbe hozhatják azokat a „pokolgépeket”, amelyeknek a pusztító hatását néhányszor már megtapasztalhattuk.


A perifériák integrálása tehát teljes kudarccal zárul, és ennek végső oka nagyon egyszerű. Európa uralmi körei a hetvenes évekig képesek voltak az 1933-as Roosevelt-féle „New Deal” mintájára új egyezséget kötni a globális tőkével. E megállapodás lényege, hogy a tőke fizet elég adót és elég bért ahhoz, hogy a centrumtérségek történelmileg megszokott életnívója megtartható legyen, s a déli és keleti perifériák lassú felzárkózását is hajlandó megfinanszírozni.


Ez utóbbi azt jelenti, hogy a perifériákról éppen a globális tőke által kiszivattyúzott erőforrások töredéke azért visszajuthat a perifériákra. Persze csak nagyon célzott módon. A nyolcvanas évektől kezdve azonban Európa meghatározó tőkés körei fokozatosan felmondták ezt az alkut. Globális mozgásterük kitágításával olyan profitokhoz jutnak ugyanis az Európán kívüli perifériákról, hogy az európai centrumokban egyre kevésbé hajlandók adót és bért fizetni. Az állam és annak polgárai ott is elindultak az egyre veszélyesebbnek látszó lepusztulási lejtőn. A déli és keleti perifé­riák felzárkózásának kérdése és további támogatásuk már szóba se kerül. Újra hangsúlyozzuk azonban, hogy valójában ez a támogatás, ami főként a kohéziós alapokat és az agrártámogatásokat foglalja magába, mindössze azt jelentené, hogy a globális tőke az általa innen kamat (adósságszolgálat) és profitként kivont erőforrások egy csekély részét juttatná így vissza. (Az „etetni is kell a birkát, ha nyírni akarjuk” mintájára.) A 2014 és 2020 közötti időszak költségvetési döntéseinek látványos kudarca azt igazolja, hogy sem a valóságos hatalmat gyakorló tőkés körök, sem a nevükben az uralmat gyakorló „birodalmi adminisztrátorok” nem értik, vagy, ami még rosszabb, nem akarják érteni a helyzetet. És ez az igazi dráma!



2012. nov. 29. 09:15
 1/9 anonim ***** válasza:
Első olvasatra 8-as de 10-est magamnak se adnék mert nem lehet figyelmen kívül hagyni a tévedés faktort, mint ahogy te is biztos figyelmen kívül hagytál pár dolgod.
2012. nov. 29. 09:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 A kérdező kommentje:

Minden bizonnyal igazad lehet.

Persze sajnos egyre nyilvánvalóbb hogy a közeljövőben nem nagyon lesz megoldás,(paradigma váltás) illetve csak valami kataklizma árán!

2012. nov. 29. 09:44
 3/9 anonim ***** válasza:
Szerintem találó, bár nincsenek benne konkrét példák. Viszont olvastam benne néhány gondolatot (közepe felé), amikkel egyet értek. Ha jól sejtem Wallerstein dolgozta ki ezt a centrum-periféria elméletet. A legtöbb embernek nagyon nincs rálátása se a világgazdaságra, se a történelemre, se a nagypolitikára, a valós és komoly hatalmi törésvonalakra, törekvésekre. A többi meg csak szimpátia és érzelmek kérdése.
2012. nov. 29. 10:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:

Még annyit tennék hozzá,hogy én sose értettem miért jó közösködni az északi (Németo.,Svédo.,Nagy-Brittania, Hollandia stb) jól szervezett, szorgalmas, nagy ipari múltú és teljesítményű államoknak a déli PIGS-ekkel?Már a a piacnyerésen kívül.

Más kultúrkörnyezet ,más temperamentum van délen.Míg ott a normális életszemlélethez tartozik a lustaság a túlzott indulatoskodás az érzelgősség ,a magamutogatás, az individualzmus; addig északon ezek megvetendő hibáknak, fogyatékosságoknak számítanak évszázadok óta.

2012. nov. 29. 10:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Informatív, bár nem elég pontos. Azt mondanám, 7/10. Túl éles különbséget tesz az "Európa uralmi körei" és a "globális tőke" között, amikor világosan látszik, hogy az ún. politikai elit csupán a tőke utasításait végrehajtó intézményrendszer, amelynek feladata a tömeg számára azt a látszatot kelteni, hogy van választásuk. Az állam ("uralmi körök") valójában a tőke első megnyilvánulási formája, amelyet más tőkeformáktól megkülönböztet a külső és belső stabilitás, mint szolgáltatás nyújtása terén egy adott területen kiharcolt monopóliuma. Túlzott jelentőséget tulajdonít a centrum-periféria szembeállítás földrajzi dimenziójának is. Amiket ma centrumországoknak neveznek, azok egyszerűen olyan országok, ahol a lakosságnak ("tömegnek") nagyobb része kapott vissza saját munkateljesítményéből akkora hányadot, amelyből emberhez méltó ("nyugati színvonalú") életet folytathatott. Az igazi választóvonal a tömeg és a tőke között húzódik. Igen, most német és francia tőkések kezébe vándorol a spanyol és görög tömegek gazdasági teljesítménye, mert a spanyol tőke nem tudott ezekkel versenyre kelni; ha azonban nem ez lett volna a helyzet, a spanyolok bennszülött tőkéje ugyanígy képes lett volna válságba juttatni az országot.

A válság alapvető oka az, hogy az állam úgy döntött: a tőke érdekét a magáéval azonosnak tekintve megengedheti a tőkének, hogy az csökkentse az általa kihasznált erőforrásokba (a tömegekbe, illetve a környezeti erőforrásokba) befektetett erőfeszítés - mondjuk úgy, hogy gazdasági teljesítmény - mértékét. A tömegekbe fektetett gazdasági teljesítmény egészségügyi ellátásként, oktatásként, munkanélküli-ellátásként, kultúraként és anyagi javakként jelenik meg, és teljesen "igazságos" gazdasági-politikai struktúrában elég van belőle a tömeg kezében, hogy a tömeg bármelyik tagja saját szabad akaratából tőkéssé válhasson. Az államnál landoló gazdasági teljesítmény nyilvánul meg az olyan , speciálisan állami termelőeszközökben, mint amilyen a rendőrség, a hadsereg, a szállító infrastruktúra, illetve az olyan nem termelő beruházásokban, mint amilyen az elnöki paloták, díszes főterek és sugárutak, meg a haverok zsebébe csúsztatott speciális juttatások. A tőkésnél maradó gazdasági teljesítmény, ha termel, nyersanyagokban, gépekben, gyárakban, ha pedig nem, akkor fogyasztási javakban, a globális kaszinóban mozgó virtuális pénzekben és lobbizásra fordított pénzösszegekben ölt testet. A munkaszervezés során áramlik a gazdasági teljesítmény a tömegből a tőkébe; az állam tevékenysége szükséges ahhoz, hogy az államnak, illetve a tömegeknek is jusson a felhalmozódó teljesítményből. Most azt látjuk, hogy az állam mind kevesebb erőfeszítést tesz arra., hogy ezt a visszafelé irányuló áramlást biztosítsa - a tömegnek egyre kevesebb oktatás, egészségügy és kultúra jut, a tőkének viszont egyre több luxusjacht és még több részvényopció. Ennek közvetlen kiváltó oka az, hogy a tőke kezében felhalmozódott pénz elég ahhoz, hogy vele az állam szerkezetét alkotó személyekre közvetlen befolyást lehessen gyakorolni lobbizás, megvesztegetés, fenyegetés vagy kampányra fordított adományok formájában, lehetővé tevő körülménye pedig a szocialistának nevezett ideológia történelmi okokból eredeztethető meggyengülése, ami az uralkodó ideológiát amolyan monopolhelyzetbe juttatta. Mindez olyan méreteket öltött, hogy most már az anyagi javak iránti kereslet is csökkenni kezdett, ami pedig a tőkés helyzetének fenntartásához is nélkülözhetetlen, és ez kezdi kikezdeni a rendszer működőképességét.

A közvetlen kiváltó ok megadása egyben felveti a megoldás lehetőségeit is. Az államot újra elég erőssé kell tenni ahhoz, hogy erőforrásokat vonjon el a tőkétől, és ezt saját magára (biztonságra, amely a gazdasági környezet biztonságát is magában foglalja), illetőleg a tömegekre fordíthassa. Ennek szerintem kívánatosabb módja a tömegek szervezettségének megerősödése, melynek során az egymástól elszigetelt lakosság tudatára ébred egyrészt saját alávetett voltának, másrészt pedig saját erőforrásainak hatalmas voltára. Ezáltal a tömeg alkalmassá válhat arra, hogy akár a meglévő államot "foglalja vissza", és annak struktúráját használja; akár pedig arra, hogy saját erőforrásait általános sztrájk útján visszatartsa a tőkétől, és megszervezze saját maga ellátását az élethez szükséges javakkal és szolgáltatásokkal, mely tevékenységeket eddig a tőke és az állam látott el. E folyamatok Spanyolországban Portugáliban már valamennyire meg is indulhattak. Paradox módon azonban, mivel a kereslet csökkenése okozta válság a tőke érdekei ellen hathat, hasonló folyamat akár tőkeerős társaságokból is kiindulhat, amelyeknek azonban, ha hosszú távon fenntartható rendszert akarnak létrehozni, szüksége lesz a tömegek megnyerésére és közreműködésére.

2012. nov. 29. 11:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:

"ma 11:25



Summázva, elég lenne ha az Eu kilépne a WTO ból, hiszen egyébként képtelen lesz a tőke lehetőségeit megnyirbálni.

Esetleg olyan szabályzásokat iktat be a kereskedelem tevékenységi körének a lehetőségeibe, ami megnehezíti a transnacionális modell működését. Az az, nem enged be termékeket a nem megfelelő környezetvédelemmel, munkavállalói érdekvédelemmel rendelkező lokalitásoktól.


"nem sok más lehetőség van"

2012. nov. 29. 11:41
 7/9 A kérdező kommentje:

"Wallerstein dolgozta ki ezt a centrum-periféria elméletet



A helyzet az hogy az elméleténél sokkal rosszabb a helyzet.

Ugyanis pld az Argentínában termelt és az Eu ba behozott termékek nem az argentinok lehetőségét szélesíti. Hanem a háta mögött álló USA nagytőkét gazdagítja, és fordítva ha valamely centrum visz valamit az USA ba, az nagy valószínűséggel a Német gazdaságot gyarapítja.


Persze ma már sok jeles közgáz állítja hogy a felzárkózás a mai globalizáció okozta viszonyok mellett lehetetlen, és az 19sz i minták amelyen a keynsenáriusi időszakban lehetségesek volta, ma már csak illúziók.


Figyelmetekbe ajánlom ezt a cikket, ami szinte csemege számba megy a felelős de szókimondó őszinteségével.

[link]

2012. nov. 29. 12:20
 8/9 anonim ***** válasza:
Kérdező: egyetértek. Sőt, mindkettő szükséges, és az ilyesfajta korlátozások életbe léptetéséhez eleve szükséges lenne kilépni a WTO-ból. (Egyébként alighanem az USA is jobban járna a kilépéssel, legalábbis a munkanélküliségének jót tenne. Kína és DK-Ázsia persze szívná a fogát; a nemzetközi szállítóvállalatokon kívül még ők járnak jól a WTO-n.)
2012. nov. 30. 10:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
Ehhez persze hozzá kell tenni, hogy a jelenlegi politikai struktúrában az EU-s politikai garnitúra alkotóinak személyes - ta tömegekével szemben álló - érdekei éppen azt diktálják, hogy az EU korlátozás nélkül részt vegyen a WTO-ban úgy, ahogy eddig. Az EU-s politikusok a tagállamokon belüli politika kereteiben jutnak el posztjaikra; a tagállamokon belüli politikában elért eredmények pedig a médiamegjelenéseken, a kampánypénzeken és hasonlókon múlik, amiket a tőkés adományok számottevően befolyásolnak; személyes érdekeiket pedig a nevükre szóló, a lobbikeretből átutalt juttatások, illetve nagy cégek igazgatótanácsaiban megszerezhető tisztségek (személyi összefonódások) jelentik.
2012. nov. 30. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!