Ha olyan nagy az igény az oktatás/tanmenet megváltoztatására, miért nem történik semmi?
Tavaly voltam 12-es, szóval nagyjából frissek a tapasztalataim.
A magyar oktatással az a baj, hogy nem azért kell valamit megtanulni, mert hasznos, hanem azért, mert előírták. Külföldi tanulmányaim alatt rájöttem, hogy ez nem, hogy nem előnyös, hanem egyenes KÁROS a diákokra(és közvetetten a társadalomra) nézve.
Három országnak ismerem az oktatását: Ausztria, Dánia és USA.
Ausztriában 5. osztályban mindenkinek meghatározzák, hogy mi az, amiben jó és szívesen tanulja(schwerpunkt). Amerika is hasonló rendszerű, ott mindenből fakt van.
Az amcsi fizika "érettségi" például rohadt nehéz, de mégis megoldható, mert ott sokat kísérleteznek. A vizsga elején be kell jelölni, hogy mennyit kísérleteztünk(pl. 1x egy héten, minden nap). Nullát nem lehet bejelölni, pedig a magyar átlagot nagyjából ez tükrözné.
Azt vettem észre, hogy Magyarországon a szülők is azt mondják, hogy a tananyag nagy része hülyeség, a gyerekek pedig túl vannak terhelve. Az viszont érdekes, hogy a legtöbb tanár is ezt mondja, gyakran a saját tantárgyukkal kapcsolatban is. Ezt már sok helyről hallottam pártállástól függetlenül.
Maximum a kurucinfós kommentek között lehet olvasni ellenvéleményeket, bár ők valamiért mindig a drogra és az emósokra asszociálnak. Na, mindegy.
Szóval kijelenthető, hogy van igény a változtatásra.
Akkor miért nem történik semmi? Egyáltalán van olyan párt, amelyik hasonló dolgokat helyezett kilátásba? Abban a legtöbb diák/szülő egyetért, hogy az oktatás már a gimnáziumban vérzik, nemhogy a felsőoktatásban.(Bevallom, hogy a felsőoktatásból nincsenek magyar tapasztalataim, mert én leléptem otthonról, de a hallottak alapján az sem túl jó).
Tudom, hogy 2011-ben vérciki, és kicsit "cionista" dolog ilyet mondani, de szerintem eddig Magyar Bálint tett legtöbbet azért, hogy a magyar oktatás legalább egy kicsit hasonlítson a nyugatira.
Szerintetek várható előrelépés? Vagy még 20-25 év múlva is ugyanilyen lesz?
Itt Hoffmann regnálásával, csak visszalépé lsz.
"Tudom, hogy 2011-ben vérciki, és kicsit "cionista" dolog ilyet mondani"
mitől cionista?
tán Magyar Bálint valami cionista mozgalom vezetője, vagy mi a f@sz?
tény, hogy az SZDSZ jórészt bűnözőkből állt, de azért ez a cionistázás kicsit erős.
A kérdésre visszatérve: 20-25 év múlva is ilyen lesz.
Nem ismerem Magyar Bálint munkásságát, ezért nem akarok véleményt mondani róla. Alapvetően szerintem azokat a tananyagokat, és tantárgyakat szükséges a tanterv részévé tenni, amelyek valamilyen részképességeket fejlesztenek, vagy gyakorlati jelentőségük van.
Fiatal korban, még nincs kialakul személyisége az embernek, igazából nagyon kevesen tudják, hogy mik szeretnének lenni, ráadásul a személyiség elég képlékeny, teljesen kialakult önképpel se rendelkeznek még legtöbbször a középiskolások sem. Pont e miatt nehéz meghatározni, hogy melyik gyerek milyen tantárgyból lesz jó, reál vagy humán beállítottságú stb... mert ezek a dolgok elég képlékenyek. Szerintem alapvetően a gimnázium/szakközépiskola rendszerrel nincs gond, hiszen akik tudják, hogy milyen szakirányban szeretnének továbbtanulni, mehetnek szakközépbe, akiknek meg fingjuk nincs róla, azok gimnáziumba, ahol általános jellegű ismereteket szerezhetnek. A képzések színvonala, a tanárok kompetenciái, az iskolák felszereltsége, és finanszírozottsága már más kérdés, ezekkel van probléma. Az meg, hogy túl vannak e terhelve a gyerekek elég relatív , nem hiszem, hogy nem lehet megbirkózni egy iskolával Magyarországon. Minden szülő azt mondja, hogy hát minek tanuljon a gyerek ennyi matematikát, meg történelmet, én is megtanultam aztán nem volt rá szükségem... Abba már kevésbé gondol bele, hogyha nem szenvedett volna a matekkal éveken keresztül, akkor milyen szinten tudna logikusan gondolkodni, vagy számolni, illetve történelem nélkül milyen kapacitása lenne a hosszú távú memóriájának stb....
Azért nincs változás, mert aki a törvényeket hozza, nincs ott a diákokkal, fogalma sincs a valóságról. Pl. valóban probléma, hogy Magyarországon egy csomó felesleges adattal terhelik a gyerekeket, amelyeket egy lexikonból ki tudnának keresni. Ehelyett meg kéne tanítani neki pl. azt, hogy hol találja meg a lexikont, és hogyan keresse. Annak több haszna lenne, nem felejtené el pár hét múlva. Szóval nem ösztönöznek kreativitásra egyáltalán.
Elavult, életszerűtlen, sok és hülyeség a tananyag a legtöbb tantárgyból.
A tanárok is tudják, de nem tudnak mit tenni. Egyrészt mert a tanárképzés is ilyen (bár én ott végeztem, hát a középiskolás tananyagról nem nagyon volt szó.) Másrészt tankönyvből tanítanak, és a tankönyvek is rosszak. A tantervet meg mint mondtam nem gyakorló pedagógusok írják. Az érettségin, felvételin is ez a követelmény, és a tanár dolga arra felkészíteni. Hiába nem ért vele egyet.
Mellesleg lehet, hogy nem akarnak értelmesen gondolkodó diákokat nevelni, én már erre is gondoltam.
Ötös senki nem vitatja, hogy meg lehet birkózni az iskolával , csak ahhoz képest, hogy érettségi után lófszra se emlékszik, (lásd a kikeresős példa), ezer hülyeséget benyalatnak vele, de megcsinálni semmit nem tud, lásd kémia, fizika, biológia benyalja a 200 oldalas könyvet, de kémcsövet se látott sose, ha fizikán megcsinálták, hogy papírzsebkendő darabokat szednek fel a megdörzsölt műanyag rúddal, akkor ő még egy szerencsés osztályba járt stb. ahhoz képest, ahogy kijön, hogy mennyi értelmes dolog van a fejében túl vannak terhelve. Mindenből elhalmozzák őket elmélettel, ami gyakran elavult (lásd sokszor a felsőoktatást is) gyakorlat semmi, gondolkodás semmi...
Lehet szidni az amerikaiakat, hogy hülyék stb. de pl. náluk még vitázni is lehet tanulni, meg ha csak egy dolgot is tanul a gyerek, de azt nagyon! Itt meg sok szir-szart tanítanak meg vele, de azt is úgy, hogy lehetőleg a gyakorlatban ne legyen képes semmire.
Szerintem nem ennyire egyértelmű a kérdés. Én jó tanuló voltam mindig, és emlékszem is a tanultakra. Ennek egyszerűen az az oka, hogy pofázás helyett általában figyeltem órán. Arról, hogy a diákok nem akarnak tanulni, figyelni, nem a tanterv tehet.
Rengeteg probléma megoldásában segítenek a tanultak. Például a történelem abban, hogy nem dőlök be minden marhaságnak, amit el akarnak hitetni az emberekkel. A biológia és a kémia abban, hogy el tudom dönteni egy csodaszer összetevői alapján, hogy valószínűleg hatásos vagy sem. A kémia a takarításban is jól hasznosítható. Satöbbi, satöbbi.
Itt az oldalon számtalan kérdés vonatkozik olyan dolgokra, amit mindenkinek megtanítottak. Néhány kérdezőnek ezt megírtam, akkor tagadták. Aztán elég hamar kiderült, hogy jaaa, tényleg tanították nekik, csak ők nem tanulták meg.
A túlterheltség egy külön misét megér. Én olyan iskolába jártam, ahol sosem végeztem délután 5-6 előtt az óráimmal, de heti 2-3 nap este kilencig benn ültem. Mégis meg tudtam tanulni az anyagot. Egy vicc, amikor itt sírnak a gyerekek, hogy olyan sok órájuk van, hogy csak négyre érnek haza.
Az agyunk kapacitásának csak a töredékét használjuk fel, nem kell sajnálni, van még hely benne sok mindennek.
Nem szoktam a kurucinfót olvasni, de nem is olyan irányba akarok gondolkozni. Egyszerűen a jövő útja csak az lenne, ha minden magyar tanulna, nem úgy, ahogy most, hanem sokkal többet és sokkal hatékonyabban. Ebben sajnos nem segít a tananyag csökkentése.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!