Miét volt az, hogy a szocializmusban évekig kellett várni egy autó megvételére, miután az ember kifizette azt?
Azért mert viszonylagos áruhiány volt, az embereknek volt elég pénzük, de gyakran csak csúszópénzért a pult alól kaptak árut ( ilyen ma is Észak Korea vagy Kuba ).
Autó esetében nem gyártottak eleget, mert helyette hadi eszközöket gyártottak.
A mai kapitalizmus pont ennek az ellentéte : van áru bőven, szinte utánad dobják, csak az emberek többségének nincs elég pénze, hogy megvegye.
Azt viszont szintén nem értem, hogy miért volt áruhiány és miért nem tudtak elég autót termelni amiatt, mert hadi eszközöket is gyártottak. Ezt a kapitalizmusban szintén megtették, mégis volt elég autó.
Azért volt áruhiány, mert nem volt termelés? Nem dolgoztak az emberek? Tényleg nem értem...
A szocializmus hianygazdalkodas volt.
A termekek arait nem a piac hatarozta meg, hanem az aloallitasi, szallitasi es kereskedelmi koltseg. Pld elofordult, hogy az arut Budapesy es Miskolc kozott tobbszor ide-oda utaztattak csak azert, hogy a gyarto magasabb onkoltseget jelenthessen be, es igy az allamtol tobb penzt kapjon.
A termeles csak a vevonek volt erdeke, az allami termelonek nem. Az allami vallalatok vezetoi pld nem a nyereseg aranyaban kaptak jutalmat, hanem egy metersegesen felepitett kvota szerint.
"Miét volt az, hogy a szocializmusban évekig kellett várni egy autó megvételére, miután az ember kifizette azt?"
Ez nem teljesen igaz, a Zaporozsecre ugyanis nem kellett várni :))))
A válasz persze az, hogy a hiánygazdaság miatt.
A szoci gazdaságban elvileg tervgazdálkodás volt. Előírták, hogy mondjuk A áruból 500-at kell gyártania a gyárnak. Az A áru mondjuk B, C, D, E, F alkatrészekből állt.
Ha ezekből mind van elég, de mondjuk pont C-ből nincs, akkor nem tudja gyártani a gyár az A terméket. Meg kell várnia, amíg megérkezik a C. Közben az udvaron állnak a félkész A-k, és a beérkező B, D, E, F alkatrészek halmokban állnak.
Miért nincs elég C? Vagy mert növényi alapanyagból készül, és nem volt jó az idei termés, vagy azért, mert a K terméket gyártó gyár szemfüles menedzserei már lestoppoltak maguknak egy csomó C-t, mert túlteljesítik a tervet és szocialista munka hőse kitüntetést akarnak kapni. Szóval tervezési hiba miatt, vagy mert különböző cégeknek is kell az illető alapanyag, vagy véletlen balszerencse az ok.
Ha piacgazdaság lenne, akkor a beszerző elvtárs kimehetne a piacra és vehetne C-t. Ha csak drágán kap, akkor az A termék árát emelni lehet, legfeljebb kevesebbet adnak el.
Ha nincs piacgazdaság, akkor pl. fel kell szólni a minisztériumba Kovács elvtársnak, hogy valahol találja meg nekünk a szükséges C-t, vagy ha megtaláltuk, akkor engedélyezze, stb. 6 hónap múlva a minisztérium elintézi, hogy szovjet importból kapjunk C-t, és akkor a gyár megtáltosodik és gyárt egy csomó A-t.
Végre sikerül teljesíteni a terveinket, kár, hogy mire az A a boltba kerül, már nyár van, és mondjuk ez egy télikabát volt.
A fenti péla absztrakt, de a lényeg benne van. Egy ilyen gazdaság kívülről látszólag tervezett, belülről viszont eléggé zavaros. Ha valamiből hiány lesz, akkor az megakasztja bizonyos dolgok termelését, és a keletkező probléma végiggyűrűzik az egész gazdaságon. A hiányt elhárítják, de lassabban, mint egy piacon. Ezért folyton megáll, zökken a termelés.
Nemcsak autóból volt egyébként hiány. Sokkal többet kellett várni a telefonra, sőt, Budapesten kívül szinte reménytelen volt megkapni. De az 50-es, 60-as években egészen alapvető cikkekből is néha hiány volt.
Szénhiány és húshiány a 70-es, 80-as években is előfordult.
Persze a szén vagy a hús olyan alaptermék, amiből könnyebb volt belőni a fogyasztói igényeket és ha kicsit felültervezték a lakosság ellátását, akkor ugyan néha hegyekben állt a szén a tüker-telepen (na jó, ez ritka volt), de az alapellátás megvolt. Az autóknál viszont drága mulatság lett volna így felültervezni.
Update:
A '80-as évektől a mind nagyobb számban lévő "maszek" (magán szektor) vállalkozások némileg enyhítenek a hiányon. Ezt fokozatosan engedi meg a szocialista állam. Először GMK-k (gazdasági munkaközösség)jönnek létre egy vállalaton belül, majd KFT-k, és ez nagyjából el is vezet a rendszerváltásig... A szocializmus utolsó éveiben mind inkább engedélyezik a külföldi utazást és így akár Bécsben is hozzájuthat a szemfüles vásárló pl. használt gépkocsihoz. Továbbá külföldi rokon révén. Fokozatosan a a gazdasági társaságoknak is meg lesz engedve, hogy autót importáljanak. Furcsa a mai fiataloknak, de a szocializmusban inkább a kapcsolatok, vagy társadalmi státusz határozta meg, hogy ki és milyen gépkocsihoz jut, mint a pénz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!