Miért nem beszél senki kerékpárosüldözésről?
Az ún. jobboldal rendszeresen használja az autósüldözés kifejezést, amellyel a fővárosban létesülő kerékpársávokra, a parkolók zöldesítésére és egyéb, a fenntartható fejlődés irányába mutató intézkedésekre utalnak.
Azt azonban nem látom egyik oldalon sem, hogy a kerékpárosüldözésről bárki beszélne. Pedig az ország számos főútjárol ki vannak tiltva a kerékpárosok. Önmagában ezzel semmi gond lenne, azonban számos esetben a forgalmas (vagy éppen egyáltalán nem forgalmas, lásd gyorsforgalmik melletti) országút lenne az egyetlen reális alternatíva, egyébként a kerékpárosnak az eredeti út többszörösét kell megtennie aszfalton, vagy mehet a lehetetlen minőségű, dudvákkal szegélyezett földutakon.
Volt persze némi javulás a 2000-es évek eleje óta, de még mindig nagyon távol állunk a normálistól ( [link]
Lehetséges, hogy azért nem beszél egyik poltikai erő sem kerékpárosüldözésről, mert pontosan tudják, hogy oldaltól függetlenül a rendszerváltás óta valamennyi kormányzat súlyos felelőssége, hogy kerékpáros közlekedési kultúra terén nemhogy 50 évvel vagyunk lemaradva a Nyugattól, de még a Balkánon és Romániában is jobb a helyzet? Ott ugyanis hasonló tiltások nincsenek.
Nincs egyetlen politikai erő sem, aki szót emelne a kerékpárosüldözés ellen? Mert tényleg nagyon szép meg fain, hogy Budapesten sorra létesülnek a kerékpársávok meg az ilyen-olyan bringás érdekvédelmi szervezetek bringás reggelit szerveznek, de azt érzem, a vidék magasról le van ejtve. Márpedig az egész országot, köztük Budapest agglomerációját is érintő problémáról van szó.
Mert alapvetően túl jó dolguk van a bicikliseknek.
1. Nem kötelező a KRESZ vizsga.
2. Nincs kötelező rendszám (ami által utolérhetők, büntethetők).
3. A használt/lopott biciklik kereskedelme jogilag szürkezóna, mint a prostitúció, sokaknak nem érdeke, hogy ez változzon. Könnyen lopható, de könnyen vehetsz helyette olcsó lopottat. Az meg marginális réteg, aki nem szeretné, ha a felspécizett, sokszázezres vagy milliós gépét megpattintanák, a hatóság meg széttárná a kezét.
Végül pedig az egész kiegészült egy idióta, alkalmatlan főpolgármesterrel, akivel nem az a baj, hogy biciklisbarát, hanem az, hogy hülye. Biciklisáv felfestésekkel akar változást elérni, ami olcsó, de nem szélesíti az amúgy is zsúfolt utakat.
Akkor visszakérdeznék. A gyalogosokkal mi a helyzet? Nyomják itt a tömegközlekedést (ami sokkal reálisabb alternatíva lenne egy túlsúlyos és mindenhova autóval járó nép esetében, hiszen esőben nem ázol rajta és nem kell fitneszbajnok szintjén lenned, hogy ne izzadj csöpögősre egy Szentendre-Budapest távon (ami talán országos szinten is a legjobb egybefüggő biciklis szakasz viszonylag kevés kereszteződéssel és lámpával), főleg ha mindezt hajnalban, éjszaka, esőben, hóban, kánikulában és mindenféle időjárási viszonyok között kell megtenned oda-vissza.
Szóval egy dolog az utópisztikus elképzelés, más a realitás. A legtöbb embernél már az sokat segítene, ha 500 métert gyalog menne és 3 közlekedési eszköz helyett 2-vel intézné az útját meg emellett kevesebb szemetet enne és vagy többet mozogna, vagy kevesebb kalóriát vinne be. Mindkettő ingyen van, illetve pénzt spórol vele. Szemben pl. a biciklivel.
Magyarország sosem lesz Hollandia. Az Alföldön évtizedek óta rengeteg a biciklis és még váltós monti sem kell, sima hagyományos biciklivel közlekedik a 80 éves nyugdíjas is a sarki közértbe farhátért. Nem kellett hozzá egyetlen zöld politikus sem és felfestés sem. Igaz, nincs is olyan autósforgalom, mint a fővárosban.
És akkor még az elektromos rollerről nem beszéltem, minden második Wolt futár azzal rohangál, hogy még jobb legyen akár az autósoknak, akár a gyalogosoknak.
#22 teljesen igazad van. Évek óta büszkén verik a mellüket a budapesti biciklisávok miatt, holott alig van kerékpáros a fővárosban a lakosság arányában nézve (pedig nekem testvéreim is kerékpárral jártak éveken keresztül a belvárosba is).
Közben meg az "elmaradott vidékiek" tömegével kerékpároznak még idős korukban is - ahol ezt könnyen meg lehet tenni, a sík terepeken. Apósom nemsokára 90 éves lesz de indig kerékpárral megy boltba, orvoshoz.
Amit vidéken százezrek tesznek naponta természetes módon az Budapesten nem kivitelezhető. Nem csak a sok autó, de alapvetően a távolságok és a sok-sok ember miatt sem. Vidéken egy normál biciklis lakat azért többségében elég, a testvéremnek a belvárosban szuper erős lakattal is vitték már el a biciklijét.
#22 Szépen felmondtad a fideszes mantrát, kár, hogy véletlenül sem Budapestről meg Karácsonyról volt szó (aki természetesen továbbra is főpolgármester marad, ha nem, Vitézy váltja, szóval az autósüldözötteket továbbra sem fogja senki képviselni a fővárosban).
A primitív hármas tiltások megléte nem elsősorban budapesti probléma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!