Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Ki mit gondol erről az egyetem...

Ki mit gondol erről az egyetemi esetről?

Figyelt kérdés

[link]


Egy felmondás története

Bármennyire megszokhatatlan, mára mégis evidenciának tekinthető, hogy az országban két szerkértábor feszül egymásnak. Vannak a kormány narratíváját feltétlenül elfogadók, és az azt határozottan elutasítók, a két fél között pedig nincs átjárás, nem létezik érdemi kommunikáció. A vigasztalan szembenállás következményei talán jobban megérthetőek konkrét történetekből, ezért adjuk itt közre Szarka Judit írását.


Az egész mázlinak indult. Éppen két mozgóképkultúra és médiaismeret óra közötti szünetben mentem a folyosón, amikor is megállított az igazgatóm, hogy tudnék-e én olyasmit tanítani, hogy színháztörténet, mire boldogan mondtam, hogy az esztétika szakos diplomám szerint persze, és hogy ritka húzós vizsgát kellett belőle tennünk a legendás dramaturgnál (kritikusnál, zenetudósnál, Petri-elemzőnél stb.), Fodor Gézánál. Így kerültem kapcsolatba egy színházi és filmes szakembereket (a hangtechnikustól és szcenikustól kezdve a jelmeztervezőn át a filmrendezőig) képző intézménnyel, ahol egyrészt motivált, felnőtt diákokkal dolgozhattam együtt, másrészt a három közül a legkedvesebb szakomhoz kapcsolódó tudásterületeket taníthattam: művelődéstörténetet, színház-, dráma- és filmtörténetet, filmelméletet, dráma- és filmelemzést. Jó volt a légkör, öröm volt a diákokkal együtt dolgozni, engem is folyamatos olvasásra, önképzésre inspirált a munka. Igaz, tudtam, hogy az intézmény fenntartója egy nagyon – mondjuk így – furcsa és problematikus ember, de a közvetlen munkatársaimmal és főleg a diákokkal nagyon jó volt a kapcsolat.


Az intézmény filmrendezői képzése egy egyetemmel együttműködve folyt, és ezen a nyáron az a megtiszteltetés ért, hogy három hallgató is konzulensnek kért fel a szakdolgozatához. Sokat konzultáltunk, dolgoztunk, és közeledett az államvizsga ideje.


Az egyik hallgató egy transznemű emberrel forgatott dokumentumfilmet. A közös munka elején felhívtam rá a figyelmét, hogy bár én nagyon örülök, hogy a hazai politikai környezetben ilyen bátran választott témát, de vállalja-e az esetlegesen kirobbanó konfliktusokat; mire ő kifejtette, hogy tudatos állásfoglalásnak szánja a művét. Úgyhogy elkezdtünk közösen dolgozni, azaz én tulajdonképpen kísérője voltam az alkotói munka írásos reflexiójának. A rendezőnő profi fotósként dolgozott a mindennapokban, így egy vizuálisan különösen letisztult, emberileg nagyon érzékeny mű született. A film főszereplője mellett a transzneműség témakörében megszólalt a filmben pszichológus, jogász, orvos és teológus is. Tény, hogy a rendező transzfób szervezetet nem szólított meg, mert megkereséseit elutasították. De hát létezik olyan dokumentumfilm is, amely egy személyes drámát mutat fel, vagy egy súlyos társadalmi problémát kifejezetten az áldozatok oldaláról jár körül. Úgyhogy a szakdolgozattal kapcsolatos munkák haladtak szépen a maguk útján: elkészültek a szövegek, az opponens és a konzulens megírták az értékelésüket, feltették kérdéseiket, javasolták az érdemjegyet, ez esetben a jelest.


És eljött az online államvizsga napja, amelyen vendégként megjelent az érintett intézmény fenntartója is. Eddig tulajdonképpen rendben is volnánk, szép, reprezentatív gesztus, hogy figyelemmel kíséri a diákjai államvizsgáját. Rögtön az első vizsgázó a fent említett hallgató volt. A szakdolgozat prezentálása és védése után az összes jelenlévő lehetőséget kapott arra, hogy megszólítsa a vizsgázót. És akkor megszólalt az illetékes fenntartó: azzal kezdte, hogy ő nem látta a filmet, de mégis mit képzel magáról a vizsgázó, hogy annulálja a magyar társadalom 90%-ának(!) véleményét, akik elutasítják a transzszexualitást, hogy olyan filmet forgat, amelyben nem szólal meg a másik oldal, és egyáltalán hogyan merészel transzszexuális propagandafilmet forgatni.


Az egyik hallgató egy transznemű emberrel forgatott dokumentumfilmet. A közös munka elején felhívtam rá a figyelmét, hogy bár én nagyon örülök, hogy a hazai politikai környezetben ilyen bátran választott témát, de vállalja-e az esetlegesen kirobbanó konfliktusokat; mire ő kifejtette, hogy tudatos állásfoglalásnak szánja a művét. Úgyhogy elkezdtünk közösen dolgozni, azaz én tulajdonképpen kísérője voltam az alkotói munka írásos reflexiójának. A rendezőnő profi fotósként dolgozott a mindennapokban, így egy vizuálisan különösen letisztult, emberileg nagyon érzékeny mű született. A film főszereplője mellett a transzneműség témakörében megszólalt a filmben pszichológus, jogász, orvos és teológus is. Tény, hogy a rendező transzfób szervezetet nem szólított meg, mert megkereséseit elutasították. De hát létezik olyan dokumentumfilm is, amely egy személyes drámát mutat fel, vagy egy súlyos társadalmi problémát kifejezetten az áldozatok oldaláról jár körül. Úgyhogy a szakdolgozattal kapcsolatos munkák haladtak szépen a maguk útján: elkészültek a szövegek, az opponens és a konzulens megírták az értékelésüket, feltették kérdéseiket, javasolták az érdemjegyet, ez esetben a jelest.


És eljött az online államvizsga napja, amelyen vendégként megjelent az érintett intézmény fenntartója is. Eddig tulajdonképpen rendben is volnánk, szép, reprezentatív gesztus, hogy figyelemmel kíséri a diákjai államvizsgáját. Rögtön az első vizsgázó a fent említett hallgató volt. A szakdolgozat prezentálása és védése után az összes jelenlévő lehetőséget kapott arra, hogy megszólítsa a vizsgázót. És akkor megszólalt az illetékes fenntartó: azzal kezdte, hogy ő nem látta a filmet, de mégis mit képzel magáról a vizsgázó, hogy annulálja a magyar társadalom 90%-ának(!) véleményét, akik elutasítják a transzszexualitást, hogy olyan filmet forgat, amelyben nem szólal meg a másik oldal, és egyáltalán hogyan merészel transzszexuális propagandafilmet forgatni.


A vizsgázó, szegény, lefagyott, ahogy a bizottság is, ezért úgy gondoltam és éreztem, hogy nekem, aki konzulensként szoros munkakapcsolatban voltam a hallgatóval, kell megszólalnom. Próbáltam nagyon korrekt és visszafogott maradni: onnan kezdtem, hogy egyrészt a transzszexualitást nem lehet propagálni, mivel nemi identitásra senkit sem lehet rábeszélni, ez egy antropológiai problémakör, másrészt a dokumentumfilmes hagyományban vannak sorsokat, problémaköröket felmutató művek, harmadrészt a 90%-os megállapítás biztosan nem pontos, mivel pl. az úgynevezett „gyermekvédelmi” népszavazás érvénytelen lett. „Kissé” feszültté vált a légkör, így a bizottság vezetője zártkörűvé tette a további vitát. Ennek keretében az opponens hangsúlyozta, hogy igényes és színvonalas film készült, az egyetemi oktató elmondta, hogy az ő saját konzervativizmusától nagyon távol áll ez a témaválasztás, de egy rendezőnek alkotói szabadsága van, és ő is tanulhat toleranciát, én meg, immár vehemensebben, tovább fejtegettem a már exponált témákat. Az intézményfenntartó pedig fújta tovább a magáét a transzszexuális propagandafilmről, sőt, már ott tartott, hogy az egy értékelhetetlen munka, amiben az oldalak összecsapása nincs bemutatva, és egyre gúnyosabb hangvételben csatáztunk. Ő mindössze tíz pszichológusra hivatkozott, akik egyetértenek a transzszexualitás propagálhatóságával, én pedig egy teljes pszichológus grémiumra, akik ez ellen foglalnak állást. Nem volt kérdéses, hogy a fenntartó a kormány narratíváját tükröző törvényre hivatkozik, miközben én annak elfogadhatatlanságát hangsúlyozom. Ráadásul ez az összecsapás egy európai szintű, a szellemi szabadságot képviselni hivatott intézményben zajlik.


Végül a hallgató jeles helyett jót kapott (amit egyébként felháborítónak tartok), én pedig éreztem, hogy a „fenntartóm” és közöttem áll a kés a levegőben.


Másnap az érintett egyetemi oktató és én kaptunk egy ímélt, amely szerint mi hozzájárultunk ahhoz, hogy szakdolgozatként egy transzszexuális propagandafilm készüljön, és ilyen soha többet elő nem fordulhat. Vagyis: a szigorú igazgató bácsi megdorgál minket, szóbeli figyelmeztetést kaptunk, és felhívják a figyelmünket arra, hogy ezentúl tartózkodjunk a hasonló túlkapásoktól.


Én pedig nem tudok úgy dolgozni, hogy bármely gondolatom miatt retorziótól kell tartanom. Mi lesz, ha például a művelődéstörténet órán a felvilágosodásról merészelek valami olyasmit állítani, ami nincs összhangban a kormány-narratívával? Vagy egy Huszárik-film elemzésénél kerülnek elő olyan gondolatok az individuum szabadságáról és a társadalmi elnyomásról, amelyek jelenleg a tiltott kategóriába sorolódnak?


Elindult közöttünk egy két napig tartó levélváltás, amelyben a fenntartó a kormánynarratívák tudományos megalapozottságát igyekezett bizonyítani. Na, itt aztán zúdult rám mindenféle: a nyelv a kultúra DNS-e, a magyar az egyik legősibb nyelv, a magyar népművészet a leggazdagabb, mi van az én nemzeti identitásommal stb. Miután közöltem, hogy egyrészt Bartókon és Kodályon nőttem föl (anyám zongoratanár, azt már nem írtam meg, hogy ha akarja, énekeljünk versenyben népdalt), másrészt van némi fogalmam a nyelvtörténetről, mert latin szakos is lévén elég komoly indoeurópai nyelvészet kiképzésben részesültem. Arra is rákérdeztem, hogy ő milyen nemzetközi tudományos sztenderdek alapján ítélkezik, amikor kultúrákról meglehetősen fura versenyeredményeket hirdet. Az ingerült válaszból kiderült, hogy az én népművészeti felkészültségem édeskevés, az egyetemi tanulmányaimat pedig tekintsem elpazarolt időnek, amúgy is a múlt században élek, sokkal inkább a Magyarságkutató Intézet korszakos eredményeire kellene támaszkodnom. Slusszpoénként pedig odavetette, hogy ne okoskodjak, úgy látszik, nem tudom, ki ő. Az utolsó válaszlevelemben leszögeztem, hogy az általa említett intézmény mögül a komolyan vehető szakemberek már kihátráltak, hogy tudománytalan nézeteket hangoztat, és pontosan tudom, hogy milyen komoly alternatív színház-alapító volt anno, nem is értem, hogy azóta mi történt vele. Zárszóként közöltem, hogy felmondok, és javasoltam neki, hogy gondolkodjon el a Mephisto című film tanulságán.


Így vesztettem el az óraadások melletti egyetlen munkahelyemet. Készültünk arra néhány újságíró barátommal, hogy nyilvánossá tesszük a történteket, de a film készítői és több szereplője leszavazta az ötletet, mondván, hogy ők Magyarországon szeretnének dolgozni, és ha mindez publikussá válik, akkor ellehetetlenülnek.


Van egy olyan stilisztikai alakzat, amelynek pars pro toto a neve, egy részjelenségben a nagy egész megmutatkozását jelenti. Ilyen ez a történet is: egy államvizsga kapcsán egy politikai narratívának a hamissága ellenére hatékony pusztító ereje mutatkozott meg. Talán úgy is mondhatnánk: a (kisstílű) gonoszság természete.


Azt pedig tudhattam volna, hogy szellemi munkát nem lehet a pillanatnyi szerencsére, a „mázlira” alapozni.



Szarka Judit,


latin nyelv és irodalom,


mozgóképkultúra és médiaismeret szakos tanár,


esztétika szakos előadó



#egyetem #szakdolgozat #kultúrharc #kulturkampf #alkotóiszabadság
2022. júl. 22. 14:19
1 2 3 4 5 6 7 8 9
 31/81 anonim ***** válasza:
39%
Rossz dokumentumfilmet csinált, te meg nem tudod megemészteni, ennyi.
2022. júl. 23. 00:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 32/81 anonim ***** válasza:
100%

#29 Ha dokumentumfilmet akart készíteni diplomamunkának akkor tényleg nem lehet egyoldalú. Ha egyoldalú és a kritika szerint nem szerepeltette benne a többi véleményt, nem mutatta be valójában a teljes témát akkor nem dokumentumfilm hanem tényleg népszerűsítése valaminek. Mindegy hogy a kávézási szokásokról, a vidrák bajszáról vagy egy transz emberről szól amit csinált. A dokumentumfilmnek van szabálya - és ő most ebből akart diplomázni. Nem tartotta be. Pont, mintha egy építész úgy tervezne házat, hogy nem veszi figyelembe a talaj szerkezetét és lejtését vagy ha egy gépész úgy tervezne meg egy berendezést, hogy közben nem veszi figyelembe hogy milyen feszültségű áram kell a működtetéséhez.

Félig végezte el a feladatát. Ennek megfelelően fél jegyet is kapott.

2022. júl. 23. 01:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 33/81 anonim ***** válasza:

"Ez olyan, mint a balkezesség, családomban is van balkezes, mégse szoktatták át jobbkézre.."


Hát de nem is érte őket ekkora nyomás és propaganda....


32: egyetértek! Ez nem volt igazi dokumentumfilm, és örüljön a diák, hogy 4-essel megúszta!


A tanárt senki sem rúgta ki, ő mondott fel, mert nem értette meg, hogy nem ő a főnök.

2022. júl. 23. 11:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 34/81 anonim ***** válasza:
Viszont a tanár ezzel a felmondással gyakorlatilag elismerte, hogy szakmailag hibázott: egyszer akkor, amikor jóváhagyta a diák ötletét/megvalósításának módját avagy kivitelezését és akkor is, amikor nem világosította fel őt eléggé a dokumentumfilm-készítés lényegéről: az objektivitásról....
2022. júl. 23. 11:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 35/81 anonim ***** válasza:
59%
"A film főszereplője mellett a transzneműség témakörében megszólalt a filmben pszichológus, jogász, orvos és teológus is. Tény, hogy a rendező transzfób szervezetet nem szólított meg, mert megkereséseit elutasították." Ha ez így benne volt a filmben is, akkor tökéletes lenyomata a valóságnak. Jellemző, hogy ezek a szervezetek csak saját köreikben vállalják a "vitát", ez is sokat elárul róluk.
2022. júl. 23. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 36/81 anonim ***** válasza:

35: nem csak szervezeteket és hivatalos személyeket lehetett volna megkérdezni, hanem tényleg kimehetett volna az utcára magánembereket megszólaltatni, valakit csak talált volna, aki elmondta volna az ellen-véleményét is.


Bár ez azon nem segít, hogy eleve túl kényes témát választott és pechjére pont beletrafált abba, ami nem elfogadható a hagyományos értékrendet képviselő és azt képviseltetni akaró fenntartónak.

2022. júl. 23. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 37/81 anonim ***** válasza:
23%
#36 A nagyon nagy kérdés, hogy egyes szervezetek miért nem vállalják a vitát? Valójában ebből a holtpontból kellene sürgősen kimozdulnunk, amire ma már csak ezek a kísérletek vannak, mert egyébként a közvélekedés az, hogy erről nem beszélünk.
2022. júl. 23. 12:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 38/81 anonim ***** válasza:
50%

37: talán azért, mert meddő vita lenne. Milyen eredmény lenne kielégítő?!


És szerintem is az a jobb, ha a nemi identitás mindenki magánügye marad a négy fal között s nem közügy.


Miért kellene erről folyton beszélni?!


Én sem beszélgetek idegenekkel a hetero sz.xuális szokásaimról, s pláne nem forgatnék pornót vizsgafilmnek.

2022. júl. 23. 12:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 39/81 anonim ***** válasza:
45%

#38 "talán azért, mert meddő vita lenne. Milyen eredmény lenne kielégítő?!" Önmagában a vita fontos egy olyan témáról ami társadalmi feszültségeket szít. A ki nem beszélt problémák, a másik álláspont következetes elutasítása alattomosan erodálja a társadalmi kohéziót.

"És szerintem is az a jobb, ha a nemi identitás mindenki magánügye marad a négy fal között s nem közügy." Akkor miért foglalkozik vele még az Alaptörvényünk is? Az apa férfi a rezsi, akarom mondani az anya nő? Viccet félretéve a saját nemi identitásom valóban magánügy, a "mások" nemi identitásának társadalmi megítélése közügy.

"Miért kellene erről folyton beszélni?!" Nem kell, itt egy vizsgafilm erejéig akartak volna beszélni a témáról, de az "ellenvéleményt" képviselők nem voltak hajlandóak erre. Miért? Már ennek a miértnek a kiderítése megérne egy újabb dokumentumfilmet!

"Én sem beszélgetek idegenekkel a hetero sz.xuális szokásaimról, s pláne nem forgatnék pornót vizsgafilmnek." Szó sem volt pornó vizsgafilmről, hol olvastál ilyet a kérdezőtől? Egy transzszexuális ember és a társadalom viszonyát mutatta be a vizsgafilm.

És mielőtt rátérnénk; heteró vagyok, egy négytagú "rendes" családban ahol az apa férfi, az anya nő a gyerekekből meg kettő van. Ennek ellenére gusztustalannak tartom a másság elutasítását. Gusztustalant írtam mert tényleg szinte fizikai fájdalmat érzek, amikor valakit bármely különcsége miatt a társadalom megpróbál kiközösíteni vagy megváltozásra bírni.

2022. júl. 23. 12:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 40/81 anonim ***** válasza:
54%

39: " a vita fontos egy olyan témáról ami társadalmi feszültségeket szít."


Szerintem pontosan ez szítja a társadalmi feszültségeket.


"a "mások" nemi identitásának társadalmi megítélése közügy."


A társadalmi feszültségszítás után nem várható el pozitív társadalmi megítélés.


Miért?


Mert nem ez a hagyományos felállás és a hagyományokat illik tiszteletben tartani.


"Szó sem volt pornó vizsgafilmről, hol olvastál ilyet a kérdezőtől?"


Hol írtam én olyat, hogy a kérdező pornót forgatott?!


Én azt írtam le, hogy vizsgafilmnek mit nem választanék.

Sz.xualitás témájút - akármilyen is az - NEM !


Én meg azt tartom gusztustalannak, h a másságot folyton az emberek orra alá kell dörgölni és aztán persze nem lehet csodálkozni azon, hogy ez sokaknak már nem tetszik.


Írtam már: nem az a baj, ha valaki más, hanem az, ha nem tartja tiszteletben azt, hogy erre a többség nem kíváncsi.


Akit érdekel, az meg úgyis elmegy a meleg bárba meg az ilyen jellegű csoportokba, de könyörgöm: miért kell a sz.xualitást bevinni közintézménybe?!


Valahogy ezt képtelenek felfogni.


És pontosan ezzel az agresszív propagandával érik el az ellenkező hatást.


A társadalmunk alapvetően hetero, tehát felesleges és szerintem lehetetlen is elvárni azt, hogy a társadalom tagjai éljenezzék a másságot.


Elfogadás meg igenis létezik, mert ellenkező esetben nem élhetnének, nem szavazhatnának, nem szerepelhetnének stb.


Ennél többre szerintem nincs esély.

2022. júl. 23. 14:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!