Kell e szegregáció az iskolákban? Kérlek, indokolt is!
Természetesen kell, hiszen nem pontosan ugyanarra készítjük fel az összes diákot. Van akinek emelt kémia és biosz érettségi kell az orvosira, másnak emelt matek és fizika a gépészmérnökihez. Őket szegregálni kell egy idő után, mivel más az igényük.
Csak arra kell figyelni, hogy ne csapjon át kirekesztésbe.
1) Mindenkinek meg kell adni az esélyt, hogy a "jobb" kurzusra járjon, ha érdekli a tárgy, és hajlandó tanulni.
- Nálunk választásos alapon ment az emelt óra/fakt választás, és az teljesen jó volt. A tanár elvileg visszaküldhetett embereket "alap" órára, de ezzel soha nem éltek. Aki jelentkezett, az megpróbált lépést tartani.
2) Az "alap" kurzusnak is meg kell ütnie egy bizonyos szintet. Nem lehet az a rendszer, hogy az "alap" kurzus az alvós óra, és csak az "emelt" kurzuson lehet ténylegesen tanulni valamit.
- Ezt nálunk kifejezetten rosszul csinálták. Az alap óra teljesen habi volt, amiből alapra jártam, abból hülye is maradtam. Ez nem szükségszerű, alap órán is lehet tanítani. Legfeljebb lassabban kell haladni, több érdekességet kell bedobni a figyelem fenntartására.
3) Bátorítani (/kötelezni) kell a gyerekeket, hogy VALAMILYEN fakultációt válasszanak. Nem jó az a rendszer, ahol az "okos gyerek" jár csak emelt kurzusokra, míg a "buta gyerek" megbékél a semmivel.
- Ezt megint csak jól csinálták nálunk, mindenkinek kötelező jelleggel kellett faktot választani. Pl. volt egy haverom, aki nem értett a fizikához, de fizika faktra jött a társaság miatt... Aztán tanult, kapott segítséget, ma gépészmérnök. Ha nem kötelező faktot választania, akkor nem választott volna semmit, és ... hát nem lenne gépészmérnök.
4) Természetesen nem lehet helye bőrszín, vallás, nem, szexuális identitás vagy egyéb alapján történő szegregációnak, az ilyesmire külön oda kell figyelni, rendszer szinten ellenőrizni kell, stb. Magától értetődő.
Nevezzük inkább tehetséggondozásnak és máris jobban hangzik, de a lényeg ugyanaz. Adjuk meg a lehetőséget a normálisan viselkedő és tanulni akaró gyerekeknek, hogy a tapló és állat módjára viselkedő sötét elemek ne zavarják őket a fejlődésben.
Ami most meg az iskolákban az felháborító. Nagyívben leszarom a kicsi rikardót lelki világát aki őrjöngeni megy az iskolába. Hiába teszünk érte bármit ha a szüleit nem érdekli a gyerek sorsa.
Kérdező, a válaszokból látszik, hogy fontos lenne hogy te meghatározd, mit értesz szegregáció alatt.
Ha a szegregáció bármiféle elkülönített oktatást jelent - akkor igen, van helye és kell is alkalmazni. Nagyon fontos hogy pl. a hallás vagy látássérült gyerekeknek külön legyen lehetősége olyan intézményben tanulnia, ahol megkapnak minden segítséget, eszközt ahhoz, hogy ők is éppen úgy tanulhassanak, mint azok akiknek elég ha odateszik a tankönyvet és a tanár megtartja az órát. Ahogyan nagyon fontos az is hogy a tanulásban eltérő képességeket se erőltessük össze, mert aki képes lenne 3-szor annyit megtanulni mint az átlag, annak is kell erre lehetőséget biztosítani, meg akinek a harmad annyi megtanulásához is segítség kell, annak is kell rá lehetőséget adni. Az egyik diáknak a tehetséggondozásban több, más tananyaggal, a másiknak a fejlesztő oktatásban akár saját segítővel, fejlesztő pedagógussal.
És persze nagyon fontos hogy akik nem akarnak tanulni csak másokat zavarni, bántani, azokat ne erőltessük a többiek közé, mert nem csak neki vannak jogai, hanem annak is aki szimplán szeretne iskolába járni nyugodtan, békésen, biztonságban.
Azonban ha a szegregáción azt a negatív elkülönítést érted, ami a kinézete, családja, származása, vallása vagy egyéb miatt érné a gyereket, diákot, akkor azt nem szabad megengedni. Az iskolában ezeknek nem szabad számítania. Egy szegény, nehezebben tanuló cigány gyereknek is pontosan azt kell megadni mint egy gazdagabb család könnyen tanuló gyerekének, ha egy helyen laknak akkor egy osztályban is. ha mindkettő szeretne tanulni, nem kirívóan másokat megfélemlítő vagy bántalmazó gyerekről van szó, akiknek hasonlóak a képességeik.
Magyarul az én gyerekem is ugyanabba az osztályba járjon és ugyanott tanuljon, mint a szomszéd utcában lakó cigány család gyereke. Ha az én gyerekem nekiállna megverni a társait - akkor ezt éppen úgy nem hagyhatná az iskola és el kellene különítse, szegregálja akár, mintha ezt a cigány gyerek tenné meg, mert a többi gyereknek joga van ahhoz hogy ne zavarják meg az életét ilyesmivel. Azaz a gyerek tettei, hozzáállása kell számítsanak és nem az hogy honnan származik, hogy néz ki vagy mennyi pénze van a családjának.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!