Mi ez a piaci liberalizációs dili manapság?
Minden területen.
Úgy tudom, most az EU előírta, hogy 2020-ra (lehet később) meg kell nyitni a vasúti személyszállítás piacait, aztán meg kell nyitni a menetrend szerinti buszközlekedés terén is a piacokat.
Teljesen az Egyesült Államokat akarják másolni.Viszont, ami ott jó és működik, az itt nem biztos, hogy jó lesz.
A múltkor olvastam egy blogon, hogy Németországban komoly gondokat okoz az állami vasúttársaságnak ez a piacnyitás.
Mint írták a 30-as évek óta egészen mostanáig egy törvény "védte" a távolsági vonatközlekedést.Most ez megszűnt és vannak párhuzamos távolsági buszjáratok.
Több milliárdot költöttek a vasúti infrastruktúrára, ezek szerint feleslegesen.
Vajon megéri-e a környezetbarát villamos vontatást beáldozni a szabad verseny oltárán?
"Teljesen az Egyesült Államokat akarják másolni."
Nem akarják.
Muszáj.
Az USA időt, pénzt és fáradtságot nem kiméve, megzsarolta, vesztegette, vásrolta az EU-s döntéshozókat, hogy a szája íze szerint alakítsék az európai gazdaságot.
Sajnos az EU-s politikusok mind lefeküdtek az USA-nak.
De már látszik, hogy van kiút.
Például amíg a nagyokos EU-s vezetők rágták a gittet Brüsszelben az ukrán válság alatt, addig Merkel elcipelte Hollande-t kievbe és Moszkvába, hogy megakadályozza, hogy az USA kirobbantsa a harmadik világháborút.
Az EU bedőlt, mint politikai entitás - szerencsére, mert az USA egy ilyen súlytalan társaságot mószerolt be.
A súlyosabb államok ha későn is, felébredtek, és elkezdték Európa politikáját alakítani.
#2
Majd a vállalkozó nem indít semmit.
#4
Nem utaztat mert ahol nem éri meg.
Járhatsz a piacosítással úgy, hogy senki nem lesz ha pl te valamely kisebb településen élsz.
De Budapest és Győr között 4-5 vállalat is lesz aki szolgáltat.
Akik versenyeztetnek vasúti szegmensben ott is a fővonalak fővonalait szeretnék a piaci cégek a többi vonalat nem és a pályafenntartást sem (utóbbit az Unió megengedi, hogy állami kézben maradjon)
A kérdésben felhozott példához:
Itthon az összes vasútvonal azonnal összeomlana a BP-Hegyeshalom és a Dél Balatoni vonalon kívül.
Jelenleg állami szinten sem a vasutat részesítik előnyben:lásd mellékvonalak, tervezett járatcsökkentés, leromló vasútvonalak, 160km/h az elméleti magyar maximum.
A kötött pályás személyszállításban én nem igazán tudom elképzelni a piaci versenyt. Van egy sín, ott be kell tartani a biztonsági előírásokat stb.
Ez csak úgy működne, ha a MÁV/BKV pálya részlegét, síneket, infrastruktúrát és magát a személyszállítást külön választanák. Ennek könnyen lehet, hogy több hátránya lenne, mint haszna.
A közutakon jobban elképzelhetőnek tartom a versenyt. Ott megoldható, hogy adott útvonalon, azonos időpontban több cég is működtessen járatot és az emberek választhassanak, hogy melyiket szeretnék igénybe venni. Vagy az állam pályázaton versenyeztetné a buszos cégeket.
Azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a tömegközlekedés egy alapvető közszolgáltatás, állami feladat. Nem lehet, hogy csak hosszú távú intercityket, buszjáratokat működtessünk, mert az termeli a profitot. A kisvárosoknak, falvaknak is biztosítani kell a tömegközlekedés lehetőségét, még ha ez ráfizetéses is. A menetjegy árak meghatározásánál sem lehet csak piaci szempontokat érvényesíteni, mert akkor a falusiak nem tudnák megfizetni, nem lenne versenyképes, megszűnne minden járat. A diákok iskolába járását is biztosítani és támogatni kell az államnak.
Halál egyszerű:
Azok fizessenek a vasútért, akik használják is, és ne minden szerencsétlen adófizető. A MÁV amúgy is az ország egyik legnagyobb pénztemetője.
2: Mint az Orange Ways, aki otthagyja az utasokat a horvát tengerparton? Vagy elfelejtenek járatokat indítani? Inkább kösz nem.
Ráadásul ne a magyar mutyi vállalatokból indulj ki, ahol minden egyes fillért kilopnak. Ugorj ki Bécsbe, vagy Berlinbe.. de akár Varsóba és utána mondd azt, hogy szar dolog az állami tömegközlekedés.
5: Pontosan ez fog történni. Már akkor ez történt, amikor a Mávval szarakodtak. Szépen lefölözte az osztrák ÁLLAMI VASÚT a magyar áruszállítást és ennyi. A személyszállítás meg úgyis veszteséges általában, úgyhogy azt oldja meg a magyar állam.
Vagy elég csak megnézni azt, hogy mennyi rengeteg magán busztársaság indít Budapest-megyeszékhelyek között járatokat. Nem fognak például dolgozó, vagy iskolás járatokat fenntartani, mert a kutyának sem éri meg. Azt majd ugyanúgy állami pénzekből kell fenntartani (ami járatritkításokkal fog járni, pedig hol vannak már a régi bányászjáratok, amik még a menetrendben sem voltak benne?), miközben a távolsági (valóban jövedelmező) utakat majd viszik a magánvállalatok.
6: Sok helyen szándékosan rohasztják le. Például olyan frankón rakják össze a menetrendet, hogy még véletlenül se lehessen elérni a csatlakozást. Aztán lehet mondani, hogy nincs utas és mehet a bezárás. Ezt egy Mávos mérnök ismerősöm mondta konkrétan.
7: Már felosztották a kötöttpályás piacot és gyönyörűen meg van oldva. Erre valóak a közlekedésmérnökök, hogy megmondják, mikor indulhat a külföldi tulajdonú társaság tehervonata. A rail cargo vonatain kívül rendszeresen látok más árufuvarozó cégek mozdonyait is.
8: Pedig egy oltárian jó dolog lehetne belőle. Csak lopni kell mindenhonnan.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!