A lignittel termelt villamos energiával működő elektromos autó is zöld ?
Ez az egész, "elektromos autósdi" egy parasztvakítás. Megint megy a néph'lyítés szokás szerint.
A közlekedés energia-fogyasztásának súlypontját akarják átbillenteni, semmi egyéb. Szeletet akarnak a tortából. A környezet-védelemre pedig xarnak magasról.
Pont annyira zöld, mint az óceánon keresztülszállított, rétegrepesztéssel a felszínre hozott cseppfolyósított földgáz, aminek a szállítása belekerül annyi energiába, mint a szállított LPG fele.
Vagy mint azok a szélerőművek, amiknek 30m hosszú, üvegszál erősítésű műanyag lapátjai vannak, amivel az ég világon semmit nem lehet csinálni amikor tönkremennek, mint ásni egy hatalmas gödröt és beletemetni.
Figyelembe vetted a veszteségeket is ?
1 kg lignit tartamaz x KJ energiát. Elégeted veszteség, vizet melegítesz veszteség, áramot termelsz veszteség, az áramot eljuttatod a felhasználási helyre veszteség, töltöd vele az akkut veszteség.
Vajon az 1 kg kignitben levő x KJ energia hány százaléka hasznosul mint mozgási energia ?
Magának az erőműnek a hatásfok sokkal jobb, mint egy dízel vagy benzin motoré. Ellenben van veszteség az áram szállítása során, vagy veszteség az akkumulátor töltése és az energia akkumulátorból való kinyerése alatt. Teszem hozzá, a benzin sem a fán terem, azt is ki kell termelni, finomítani, szállítani, stb ami szintén energiaigényes dolog.
Nem lősz le nagy poént, hogy 100% szenes erőműből származó árammal töltött e-autó nem lesz környezetbarátabb, mint benzines társai. De eleve nem is ez a cél. Na meg melyik ország állítja elő 100%-ban szénből az áramot ma már, a jövőben meg főleg.
Egyébként nincs olyan, hogy "zöld", a gyaloglást leszámítva. Mindennek van az életciklusa alatt valamekkora össz energia vagy szén lábnyoma, mindegy miben mérjük. Jelenleg autók tekintetében a minél kisebb és könnyebb autó a nyerő, függetlenül attól, hogy benzines vagy elektromos. Környezetvédelem szempontjából az elektromos SUV rosszabb, mint egy benzines kisautó.
Amit viszont látni kell, és érdemes megjegyezni, hogy a benzines technológia elérte a határait, és városokban tényleg probléma a légszennyezés. Az elektromos meghajtásban és akkumulátortechnologiában viszont még hatalmas fejlesztési potenciál van, és a városokban nem okoznak lokális légszennyezést.
#7
Én is kíváncsi lennék egy ilyen számításra ahol tisztességes módon figyelembe veszik a veszteségeket és a környezeti hatásokat mindkét járműtípus esetében.
A kérdés egyébként onnan jutott eszembe hogy a zöld németek lignitbányát nyitnak mert annyira nincs energiahordozójuk a saját szankcióik miatt.
Ahogy írták már fentebb, két fő oka van az elektromos járművek terjedésének:
1.) lokálisan nem okoz szennyezést (na jó, okoz, de nagyságrendekkel kevesebbet), mert az áramelőállító helyen sokkal jobban megszűrik az égésgázokat, mint amennyire egy autónál tudják, tehát sokkal kevesebb égéstermék kerül a környezetbe.
2.) egy erőműben sokkal jobb hatásfokkal lehet elektront gyártani a szénből, lignitből, mint amilyen hatásfokkal a benzines autó égeti el az üzemanyagát. Ha ez csak annyival jobb hatásfok, ami az áramelosztás energetikai költségeit tudja fedezni, már akkor jobban járunk - lásd 1-es pont.
Az extra pedig, hogy áramot átlagosan egyre kisebb és kisebb részben állítunk elő fosszilis energiahordozókból, egyre nagyobb a zöldenergia aránya (szél, víz, nap, geotermikus, stb.). Tehát lehet, hogy még most is lignitből jön a harmada-fele az áramnak, de ez folyamatosan csökkenő tendenciát jelent (még ha vannak néha kisebb-nagyobb visszalépések is).
Könyörgöm!
Amíg FOSSZILIS energiaforrásról beszéltek, hogyan sikerül azt összekapcsolni a környezetvédelem fogalmával?!
Te jó isten ...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!